Mag je drugs verslaafden in de ziekte wet ontslaan?

Een kennis van me is drugs verslaafd en zegt dat ie gaat afkicken en naar de kliniek gaat. alleen hij neemt geen ontslag maar gaat de ziekte wet in.

Kan dit zomaar??

Het klinkt namelijk erg simpel dan kan iedereen met ze neus in de poeder vliegen en ze baan houden tijdens het afkicken

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (2)

Naast de vraag of je niet kan afkicken en werken tegelijk spelen twee factoren een rol:

-Als iemand in de ziektewet zit moet deze dus ziek zijn. Een bepaalde verslaving kan een gevolg zijn van een bepaalde onderliggende (psychische) aandoening/stoornis. Als dat niet het geval is kan de verslaving/afkicken op zich geen reden zijn om in de ziektewet te zitten dan wel iemand te ontslaan

-Van belang is tevens in hoe lang iemand al bij een bedrijf heeft gewerkt en hoe deze functioneerde. Het is dus niet zo dat je even een baantje neemt gaat snuiven en vervolgens even in de ziektewet afkicken.

Bovenstaande is natuurlijk vooral van toepassing indien het functioneren niet goed gaat. Want ook met een bepaalde verslaving kun je op zich nog wel functioneren al zijn er voor bepaalde beroepen wel een zero-tolerance zijn.

Maar zomaar afkicken terwijl men eigenlijk goed functioneert zal niet snel leiden tot ziektewet resp. ontslag daarin.

https://www.awvn.nl/actueel-site/Documents/WERKGEVEN-2012-2-ARBEID-EN-RECHT-ALCOHOLVERSLAVING.pdf
7 jaar geleden
Je kunt als werknemer niet kiezen om "de ziektewet in te gaan". Als iemand met een vast contract langdurig ziek is, moet de werkgever maximaal twee jaar lang het loon doorbetalen. En ondertussen alles doen om die persoon weer aan het werk te krijgen. Is de werknemer na die 2 jaar nog steeds ziek dan kan de werkgever een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV.
De arbodienst begeleidt werknemer en de werkgever in dit traject. De werknemer kan niet zelf bepalen wat hij wel en niet doet. Hij moet zich houden aan de voorschriften van de werkgever tijdens dat reintegratieproces.

Zou je zelf ontslag nemen terwijl je ziek bent, dan is de kans zeer groot dat je geen ziektewetuitkering noch een ww-uitkering (verwijtbaar werkloos).
Computoon