Wanneer krijg ik vrijstelling van collegegeld?

Ik lees op de site van de rijksoverheid dat je vrijstelling van collegegeld krijg, als je ingeschreven staat voor een opleiding waarvoor je wettelijk tarief betaalt, en je jezelf inschrijft voor een tweede opleiding.

Extra voorwaarde is dat je nog geen gelijkwaardige graad hebt behaald.

Geldt dit alleen als je je tegelijkertijd voor deze opleidingen inschrijft? Of ook als de ene inschrijving een jaar later is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, die vrijstelling is er, maar uiteraard alleen voor de tweede opleiding.
Dit geldt voor de duur zolang je voor de ene opleiding staat ingeschreven en je nog geen diploma hebt aangevraagd. Je hoeft dus niet beide opleidingen tegelijkertijd te zijn begonnen. Zie ook onderstaande bron:

"Vrijstelling collegegeld

Heeft u zich ingeschreven voor een opleiding waarvoor u al collegegeld betaalt? En schrijft u zich in voor een 2e opleiding? Dan hoeft u geen collegegeld te betalen. Als de ene opleiding meer kost dan de andere, betaalt u het hoogste bedrag. Voor details kunt u het studentenstatuut van uw onderwijsinstelling raadplegen."