Moet je na een einde dienstverband direct WW aanvragen of kan dat bijvoorbeeld ook een half jaar later met terugwerkende kracht?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

"Artikel 35
De uitkering wordt niet betaald over perioden gelegen voor 26 weken voorafgaand aan de dag waarop de aanvraag om een uitkering werd ingediend. Het UWV is bevoegd in bijzondere gevallen af te wijken van de eerste zin."

Aldus artikel 35 van de Werkloosheidswet. NA een half jaar ben je dus sowieso te laat voor een "terugwerkende kracht WW", bijzondere gevallen voorbehouden.

WW moet worden aangevraagd uiterlijk binnen een week na de laatste werkdag. Doe je het later dan is een tijdelijke korting op de WW mogelijk.

De regels zijn begrijpelijk. Als WW'er moet je voldoen aan de sollicitatieplicht. Het UWV moet ook inkomsten verrekenen en allerlei controles uitvoeren. Het wordt erg lastig als achteraf moet worden vastgesteld of iemand op elk moment gedurende die 26 weken aan de criteria voldeed. Om recht op WW te hebben moet iemand in de 39 weken voorafgaand aan de eerste werkloosheidsdag overigens minstens 26 weken hebben gewerkt.

Een inschrijving als werkzoekende bij het UWV is noodzakelijk om een WW-uitkering te kunnen ontvangen.

Toegevoegd na 2 minuten:
De inschrijving als werkzoekende bij het UWV moet uiterlijk binnen 2 dagen na de laatste werkdag gebeuren.
Computoon