Marshall hulp al terug betaald?

na aanleiding over een vraag van griekenland of we het geld ooit nog terug zien, vroeg ik me af of wij Marshall hulp terug betaalt hebben ofzo? dat was toch na WOII dat de VS geld leende voor weder opbouw.... is dat ooit terug betlaalt, of is nederland er nog mee bezig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

De hulp bestond tussen 1948 en 1952 concreet uit geld, goederen, grondstoffen en levensmiddelen voor een totaalwaarde van 12,4 miljard dollar vanuit de Verenigde Staten.
20% van de hulp was een lening, 80% was gift.

Voor Nederland dreigde de Marshall-hulp in 1950 voortijdig te eindigen: Toen Amerika in 1950 de Koreaanse Oorlog tegen het communisme begon, vroeg het aan Nederland om troepen te sturen. Toen Nederland dit weigerde, dreigde Amerika de Marshall-hulp op te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hier staat dus niks over terug betalen.... of mis ik iets?

Andere antwoorden (3)

de nederlandse wiki meld niks hierover de engelse wel maar niet speciefiek over NL. in het kort komt het er op neer dat 80 % een gift was en dat de andere 20 % in natura is betaald over als vedwenen tegoeden is verklaard. ik denk dat we er van uit kunnen gaan dat we de US niks meer schuldig zijn.

de grondtext

Repayment
The Organization for European Economic Cooperation took the leading role in allocating funds, and the ECA arranged for the transfer of the goods. The American supplier was paid in dollars, which were credited against the appropriate European Recovery Program funds. The European recipient, however, was not given the goods as a gift, but had to pay for them (though not necessarily at once, on credit etc.) in local currency, which was then deposited by the government in a counterpart fund. This money, in turn, could be used by the ERP countries for further investment projects.

Most of the participating ERP governments were aware from the beginning that they would never have to return the counterpart fund money to the U.S.; it was eventually absorbed into their national budgets and "disappeared". Originally the total American aid to Germany (in contrast to grants given to other countries in Europe) had to be repaid. But under the London debts agreement of 1953, the repayable amount was reduced to about $1 billion. Aid granted after July 1, 1951 amounted to around $270 million, of which Germany had to repay $17 million to the Washington Export-Import Bank of the United States. In reality, Germany did not know until 1953 exactly how much money it would have to pay back to the US, and insisted money was given out only in the form of interest-bearing loans—a revolving system ensuring the funds would grow rather than shrink. A lending bank was charged with overseeing the program. European Recovery Program loans were mostly used to support small- and medium-sized businesses. Germany paid the US back in installments (the last check was handed over in June 1971). However, the money was not paid from the ERP fund, but from the central government budget
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Marshallplan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb ik gelezen, maar jij mijn antwoord blijkbaar niet: de eerste zin nota bene: "de nederlandse wiki meld niks hierover de engelse wel maar niet speciefiek over NL." daar staat dus geen info over dist onderwerp.... zie ook mijn laatst gestelde vraag
Marshall hulp was volgens mij geen lening,maar een gift.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Marshall-hulp was voor het overgrote deel een gift, en hoefde dus niet terug te worden betaald. Wel zaten er bepaalde voorwaarden aan, waardoor we sinds de oorlog natuurlijk min of meer onlosmakelijk verbonden zijn aan de verenigde staten.

De Marshall-hulp was vooral bedoeld 'om de Europese economie te stimuleren. en te voorkomen dat europa tot ene politiestaat zou vervallen', aldus Marshall.

Op een gegeven moment dreigde overigens de hulp aan Nederland te worden opgeschort, omdat wij de kolonie Indonesie niet op wilden geven. Daar is dus na de oorlog nog even flink om geknokt. Na veel druk erkent Nederland op 27 september 1949 de Indonesische onafhankelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dan dat we dan toch tot een politiestaat zijn vervallen en de Verenigde Staten zelf wel een aantal kolonieën / protectoraten / overzeese gebiedsdelen heeft behouden.