Hoe kom je aan een bewijs dat je de basisschool hebt doorlopen?

Een kennis van me zit in het buitenland en daar moet hij aan zijn werkgever een bewijs overleggen van het doorlopen van de lagere school. Dit is al bijna 25 jaar geleden, dus de school (hier in Nederland) zegt dat niet te kunnen leveren omdat ze zover niet terug kunnen in hun systeem.
Is er een andere manier om te kunnen bewijzen? Die werkgever wil alleen maar formeel de zekerheid dat hij de lagere school heeft doorlopen, met een stempel van school (stempels zijn belangrijk in dat land/die cultuur)

Toegevoegd na 2 uur:
Natuurlijk snappen wij allemaal dat als er een diploma is van voortgezet onderwijs, dat die persoon dan echt wel de lagere school heeft gedaan. Maar dat blijkt dus niet voldoende, sommige landen zijn zo bureaucratisch dat alles met documenten bewezen moet worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Goh wat lastig. Ik heb destijds een diploma gekregen; die heb ik wel bewaard (en nooit meer nodig gehad). De school zal toch op zijn minst bewaard hebben welke leerlingen er de school doorlopen hebben? Wellicht kunnen ze op de basisschool waar je kennis heeft gezeten een verklaring/getuigschrift opstellen waarin ze verklaren dat hij de school daar heeft doorlopen. Er is niemand die uiteindelijk niet doorgaat naar het vervolgonderwijs.

Als zij niet terug kunnen, wat ik op zich vreemd vind, heeft hij misschien nog klassenfoto's van de laatste jaren waar hij op staat? Dat kan als bewijs dienen dat hij er inderdaad gezeten heeft en wanneer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als de lagere school niet lukt dan is het misschien een idee om de middelbare school te benaderen. Aangezien je die pas op kan na het doorlopen van de lagere school is dat nog interessanter bewijs. Bovendien is dat korter geleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je rapport van de basisschool is een bewijs.
Verder kun je een cito toets gebruiken als bewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou eens kunnen informeren bij het ministerie van onderwijs, misschien hebben zij een bewijs? Als het hoger onderwijs is kun je daarvoor misschien wel terecht bij de IB groep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk kind is hier vanaf 1-1-1901 al leerplichtig. Als betrokkene hier, in het bevolkingsregister is ingeschreven geweest , kan de afdeling Leerplicht van de betreffende gemeente misschien uitkomst bieden. Laat ze daar anders maar naar Wikipedia kijken, dan kunnen ze in eigen taal lezen, dat wij hier al 110 jaar lang een leerplicht voor iedereen hebben en dat dit ook door de overheid wordt gecontroleerd.