Reclame rijden met een uitkering. Kan dat uit zonder gevolgen?

Ik heb een WAJONG uitkering en ben helaas nog niet aan het werk. (Dit zit er voorlopig ook niet in) Het leven wordt echter telkens duurder en ik leef erg zuinig. Het enige "dure" waar ik nog voor betaal is mijn auto, welke mij erg dierbaar is voor diverse zaken.

Nu heb ik de mogelijkheid gezien voor reclame rijden. De achterruit wordt (veilig) beplakt met een advertentie en hier kun je 50 tot 150 euro per maand aan vergoeding voor krijgen. Dit kan voor mij een enorme uitkomst zijn, omdat ik al maanden de eindjes bij elkaar moet knopen en nog steeds geen passende oplossing voor mijn tekort heb.

Nu komt de vraag. Als ik hier daadwerkelijk mee in zee ga, meldt ik dit uiteraard bij het UWV. Heeft een inkomen in deze vorm gevolgen voor mijn WAJONG? Ik weet dat ik een beperkt bedrag aan vrijwilligersvergoeding mag ontvangen, maar weet niet of deze dienst hier ook onder valt.

Mag ik bijverdienen op deze manier, zonder dat mijn uitkering wordt beïnvloed? Tot welk bedrag mag ik bijverdienen?

8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoek het hier uit:
http://www.weethoehetzit.nl/uitkering/wajong/ik-verdien-bij-ga-weer-werken
Het ligt eraan in welk jaar je je wajong hebt gekregen en voor hoeveel % je bent afgekeurd. Dat zal je dus zelf moeten uitzoeken, een deel ervan hou je in ieder geval over.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste wilkers, In hoeverre reclamerijden wordt aangemerkt als loon is afhankelijk van de aard en omstandigheden waarin je dit doet. Je geeft aan een vergoeding te kunnen ontvangen voor reclamerijden. Dit wordt niet gezien als vrijwilligerswerk. Indien deze inkomsten structureel van aard zijn, zou je aangemerkt kunnen worden als zelfstandige. Wanneer je besluit op dit aanbod in te gaan, zul je dit inderdaad moeten doorgeven via het wijzigingsformulier (http://bit.ly/1R75wNp) . Vervolgens zullen wij beoordelen of dit gevolgen heeft voor je uitkering. Je kunt natuurlijk ook bij voorbaat een brief sturen met je vraag of bel UWV (bit.ly/uwv-telefoon) en vraag naar je behandelaar. Je kunt de rekenhulp gebruiken (zie de post van asilverwolf) om te bepalen wat je totale inkomen wordt als de vergoeding wordt gezien als inkomsten. Als je een toeslag ontvangt op je Wajong-uitkering en dit inkomen wordt niet gekort op je Wajong-uitkering, kan het wel van invloed zijn op de eventuele toeslag die je ontvangt. Actuele informatie over inkomsten die niet uitmaken voor je Wajong-uitkering lees je hier: http://bit.ly/1R0HDVX Met vriendelijke groet, Martijn
UWV Webcare Team

Het beste antwoord

Dit zijn geen inkomsten uit arbeid, dus er hoeft niets verrekend te worden. Ik vraag me alleen af of je genoeg kilometers maakt. De eerste vraag die je zult krijgen als je je inschrijft voor reclamerijden is toch echt de postcode van je woonadres én van je werkadres. Voor adverteerders ben je namelijk vooral interessant als je kunt aangeven dat je 5 dagen in de week in of rond de spits een bepaalde route rijdt. Daarnaast wordt ook nog wel gevraagd hoeveel de auto gebruikt wordt naast woon-werk verkeer en waar dit dan vooral voor is, en er wordt natuurlijk gekeken naar je auto (moet een beetje representatief zijn en liefst ook opvallen in het verkeer), rijstijl (moet netjes zijn) en de plaatsen waar je regelmatig geparkeerd staat.

Ik denk dat de vraag dus niet zozeer is hoe de inkomsten van reclamerijden van invloed zouden zijn op je uitkering, maar meer wat de mogelijkheid om hiermee geld te verdienen zegt over jouw belastbaarheid en arbeids(on)geschiktheid.

Ik vrees dus dat dit een vrij hypothetische vraag is. Niet dat er helemaal geen handicaps zullen zijn waarbij iemand (vrijwel) dagelijks veel op de weg zit zonder veel uitval en óók volledig arbeidsongeschikt is, maar erg veel zullen dat er toch niet zijn.

Kortom: melden is niet verplicht omdat het niet om inkomsten uit arbeid gaat, maar wel zeer aan te raden: je zult maar een buurman hebben die denkt dat jij iets doet wat niet mag en een fraudemelding doet bij UWV. Is er geen sprake van fraude dan kom je daar uiteindelijk wel uit, maar het geeft een hoop gedonder en kost veel stress en energie. En als je daadwerkelijk aantrekkelijk bent voor adverteerders, dan zou je daar - afhankelijk van de aard van je ziekte of handicap - wel vragen over kunnen verwachten. Niet vanwege de verdiensten, maar omdat dat mogelijk iets zegt over je belastbaarheid.

Dus hoe jammer het ook is: deze manier van bijverdienen is over het algemeen niet weggelegd voor niet-werkenden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
Lies12 stelt eenvoudig dat deze vorm van reclamerijden geen inkomen uit werk is. Inkomen.
werke en woning box 1 dus. Er is geen bronvermelding. Wat zijn deze inkomsten dan wel> Inkomen box 3? D.w.z. dat de organisator van de reclame uit vrijgevigheid geld stort op de rekening van asilverwolf. Nee, asilverwolf verricht een 'prestatie' dat mijns inziens gelijk wordt gesteld aan inkomen uit 'werk' Op te geven bij: overige inkomsten met de mogelijheid om kosten in aftrek te brengen. Als er met de auto rondgereden wordt is er sowieso een vaste kilometerprijs van € 0,19 / km in aftrek te brengen als onkosten op de vergoeding. In te vullen bij: onkosten. Ik raad asilverwolf aan of er wel werkelijk iets overblijft van de vergoeding door de reclameorganisator. De auto rijdt tenslotte niet op water. Ik raad Lies12 aan de informatie te lezen van beeldrijk: ------------------------------------------
Wat is nu een bron? Er is sprake van een bron van inkomen als de inkomsten verkregen worden op grond van de volgende 3 voorwaarden: 1. Er wordt deelgenomen aan het economisch verkeer;
2. Het daaruit voortkomende voordeel wordt beoogd;
3. Dat voordeel is redelijkerwijs te verwachten.
Aan alle drie van deze voorwaarden moet worden voldaan om te kunnen zeggen dat er een bron van inkomen is. --------------------------------------------
Zie: http://www.beeldrijk.org/cat/Fiscaliteiten/Fiscaal%20ondernemerschap/685
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Fisbel: jij kijkt ernaar vanuit belastingperspectief. Natuurlijk is het inkomen in box 1, daar kan m.i. geen discussie over bestaan. Maar voor het UWV is 'betaald worden voor reclame' niet te zien als werk, tenzij iemand specifiek met de auto rond zou gaan rijden om reclame te maken. Als je geld zou ontvangen voor een reclamebord op je gevel, is dat net zo min werk en zal het dus geen invloed hebben op je arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Andere antwoorden (2)

Dit is een moeilijke vraag diende het beste bij het Uwv kunt stellen. Ik denk niet dat het mee telt want het is geen inkomsten uit arbeid en enkel alleen die tellen mee.

Als je wel inkomen hebt wordt dit verekent met je wajong (het is niet echt een kwestie van een max van hoeveel je mag verdienen) wat dat betekend voor je wajong kun je berekenen op http://www.uwv.nl/particulieren/rekenhulpen/
Over het algemeen hou je wel meet over als je werkt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wilkers
8 jaar geleden
Met de nieuwe Wajong wel, maar met het huidige rekensysteem hou je minder over als je werkt én de oude Wajong hebt. (tenzij je een goed betaalde baan hebt)
Beste Wilkers,

Allereerst excuses dat ons antwoord even op zich heeft laten wachten. We hebben navraag voor je gedaan of de inkomsten die je verdient met het reclame rijden van invloed zijn op je Wajong-uitkering.

Inkomsten die je hiermee verdient, blijken door UWV wel te worden gezien als inkomsten uit werk. Ze zullen dus met je uitkering verrekend worden. Als je wilt weten of je een bedrag mag bijverdienen zonder dat het van invloed is, dan raad ik je aan contact te zoeken met je arbeidsdeskundige. Die kan je hierop een antwoord geven toegespitst op jouw persoonlijke situatie.

Met vriendelijke groet,

Ellen
UWV Webcare
www.uwv.nl/webcare