Je word aangevallen door een reeks aantal honden, waarvan de eigenaar in de buurd is, geen hulp verleent, en je buiten zet, is dat strafbaar?

Wij (Moeder en ik) zijn naar een manege langs gegaan om te vragen naar de prijzen Met 2 hondjes. We waren dus op hun "eigen terrein"
De vrouw antwoord: Die hondjes mogen hier niet komen, De prijs is €... We stonden op het punt om weg te gaan, vervolgens komen er een roedel van 7 honden aanlopen, MET de eigenares van de manege.
De honden lopen op onze hondjes af waarbij die 1 aanvielen en bijna DOOD beten. Moeder greep in door haar hond op te pakken, vervolgens springt de andere hond tegen haar aan, grijpt haar pols en rijt deze open. Uiteindelijk zijn we door de dochter van de eigenares op straat gezet. Moeders hondje heeft een schade van €5000,- !! Zelf moest naar het ziekenhuis om haar pols te laten hechten. De eigenares van de manege heeft GEEN hulp aangeboden terwijl ik 3 keer duidelijk heb gevraagd om een hulplijn of wat dan ook.
De vrouw gaf daar geen antwoord op, draaide zich om en liep weg. Ze liet mijn moeder als het ware aan haar lot over! Mijn vraag. Dit alles is op eigen terrein gebeurd.
Er hing een bord aan het hek, waarop een hond afgebeeld stond met een kruis erdoor.
Overtreden hun eigen regels door eigen honden op het terrein los te laten lopen.
Zijn deze mensen die eigenaar zijn van een openbare gelegenheid strafbaar door GEEN hulp te verlenen aan iemand waarvan de pols open is gebeten door HUN eigen honden?? En is het toegestaan om zulke bloeddorstige honden op zo'n openbare gelegenheid, waar overigens kinderen lopen, LOS rond te laten lopen??
M.v.g

M. S.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Ja, ik raad je aan om zo snel mogelijk aangifte te doen bij de politie. Bovendien is de schade hoog genoeg om hier een advocaat naar te laten kijken.

Stap naar de Rechtsbijstand en kijk wat hun ervan zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij zijn verantwoordelijk voor hun honden en de schade die die honden aanrichten. De schade is behoorlijk hoog, dus doe in ieder geval aangifte bij de politie. En ik zou ook proberen die schade op deze mensen te verhalen (wat zij weer bij de WA verzekering kunnen claimen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij hebben duidelijk aangegeven dat er geen honden hun terrein op mogen door een bord: "Er hing een bord aan het hek, waarop een hond afgebeeld stond met een kruis erdoor."

Dat zij hun eigen honden daar laten lopen heeft daar niets mee te maken, het is hun eigen terrein.
Jullie hadden jullie hondjes dus in de auto moeten laten.

Waarschijnlijk weten zij (?) dat hun honden geen kinderen zullen aanvallen, maar wel andere honden, vandaar dat verbodsbord.

Of dat - formeel - voldoende is ter verdediging voor wat hier gebeurd is, dat weet ik niet. Dat het onbehoorlijk gedrag is, dat is wel zeker.
Ik zou zeker rechtshulp zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet natuurlijk nooit of een dergelijke hond een kind zal aanvallen, ik vind het dan ook hoogst onverantwoordelijk van de manegehouder. Natuurlijk had de vraagsteller ook zijn/haar hondjes niet moeten meenemen, daar reageerden die andere honden waarschijnlijk ook op, maar het lijkt me stug dat je dergelijke, potentieel gevaarlijke honden los mag laten rondlopen, ook al is het op eigen terrein.
Een mens mag ook op eigen terrein een ander mens geen schade toebrengen. Snel aangifte doen bij de politie, voor de strafzaak, en naar een advocaat voor de regeling van de schade. Misschien heb je een rechtsbijstandsverzekering?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja de eigenaresse is strafbaar ook al was het op eigen grond. de eigenaresse had hulp moeten aanbieden en de haar honden terug moeten roepen of moeten halen. ik zou aangifte tegen die mevrouw doen want dit mag absoluut niet. ik zou ook een schade vergoeding vragen en de kosten bij haar verhalen voor naar de dierenarts en ziekenhuis kosten voor de pols.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jullie hadden inderdaad je eigen honden niet mee mogen nemen op dat terrein. Dat stond aangegeven.
Waar deze "dame" fout zit is dat haar honden jullie hondje aanviel en niets deed en vervolgens je moeder beet met verwonding tot gevolg en nog steeds niets deed. Enige menselijkheid was haar vreemd. Dat is volgens mij strafbaar om iemand in nood (gewond) te weigeren om hulp te bellen.
Ik zou direct aangifte gaan doen van bewust weigeren van hulp aan iemand die gewond is.