Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Alleenstaande moeder met bijstandsuitkering, en bijverdienend 16 jarig kind, wat mag mijn dochter verdienen, voordat ze mij bvb korten?

Toegevoegd na 43 minuten:
De dochter woont bij de moeder thuis, overdag gaat ze naar school, en 's avonds verdient ze wat in een pizzeria bij

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
tinus1969
8 jaar geleden
Volgens mij niets. Bijstand is een achterliggende voorziening.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe bedoel je? Dat de dochter niets bij mag verdienen, of dat ze de alleenstaande moeder niet korten?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Een inwonend kind mag onbeperkt bijverdienen, zonder dat dat gevolgen heeft voor de bijstandsuitkering van de ouder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De wet is in 2015 gewijzigd. Per 1 januari 2015 is de Participatiewet ingevoerd. Vanaf deze datum spelen de bijverdiensten van een inwonend kind geen rol meer. Als er een inwonend kind tot 21 jaar is, zijn er geen gevolgen voor uw bijstandsuitkering. Als het inwonend kind studeert en valt onder de wet studiefinanciering zijn er eveneens geen gevolgen voor uw uitkering. Die zijn er wel als het inwonend kind 21 jaar of ouder is en niet studeert. U krijgt nu 70% van het minimuminkomen. Een niet studerend inwonend kind van 21 jaar of ouder (medebewoner) wordt als kostendeler gezien. Uw uitkering zou dan 50% van het minimuminkomen worden. M.a.w.: in deze situatie wordt uw uitkering met 20% gekort.
(Lees meer...)
fisbel
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
Zonder nadere gegevens is hier geen zinnig antwoord op te geven. Misschien kunt u een apart vraag hierover stellen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding