Hoe is het salaris van een fysiotherapeut opgebouwd?

Ik heb ergens ooit gehoord dat een fysiotherapeut normaal salaris kan krijgen, maar ook bijvoorbeeld 80% van de omzet, en daar dan weer 65% van. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.9K
Amadea
8 jaar geleden
Dat zal ervan afhangen of je werknemer bent of een eigen praktijk hebt.
Thecis
8 jaar geleden
Zie voor het uitgebreide antwoord, mijn antwoord.
Maar is basis klopt het wat je zegt. Sterker nog, 90% van de fysiotherapeuten die ik ken, werken op basis van een variabel salaris. Slechts weinigen werken op basis van een vast salaris. Geldt wel voor de gewone praktijken. Als je al fysio in een ziekenhuis werkt, krijg je wél weer een vast salaris.

Antwoorden (1)

Dit gaat een wat uitgebreid antwoord worden, want ik ben er bijna dagelijks mee bezig.

Als eerste heb je de CAO tarieven van de CAO die in (uit het hoofd) in 2012 is afgelopen. Fysiotherepauten hebben dus GEEN CAO meer. Maar er staan wel tarieven in voor de verschillende behandelcodes.
Elke handeling heeft zijn eigen code. Elke zorgverzekeraar hanteert zijn eigen vergoeding voor een behandelcode (dus voor een normale zitting krijg je bij verzekeraar A 27.50,bij verzekeraar B voor exact dezelfde handeling 25 euro, een voorbeeldje (maar wijkt niet veel af van de werkelijkheid). Bij sommige zorgverzekeraars zit daar bijna 40% tussen (!).

Wat krijg je als fysiotherapeut in loondienst?
Meestal krijg je per zitting een vastgesteld tarief van je werkgever. Bij een normale zitting bijvoorbeeld 23 euro per client. Dit is dus onafhankelijk van waar die client verzekerd is. De praktijkeigenaar houdt dus, afhankelijk waar de client verzekerd is 2 euro tot 4.50 over (let weer op, gewoon een voorbeeld).
Er wordt dus gerekend dat de fysiotherapeut 23 euro heeft ingebracht. Als je net gaat werken, krijg je meestal 60.5% van het geld dat je inbrengt, werk je al langer, gaat het vaak aar 65% toe en als je heel goed bezig bent, of een specialisme hebt wat belangrijk is voor de praktijk, kan je soms wel tot 70% krijgen. Maar dat is uitzonderlijk bij normaal dienstverband (bij waarnemingen is het al "gewoner").

Dat is dus 65% over de 23 euro = 14,95 bruto per client.
Heb je in een maand 100 cliënten, is je loon 1495 euro bruto.

Als je praktijkeigenaar bent, krijgt je praktijk het bedrag wat je verzekeraar je vergoed. Daar kunnen behoorlijke verschillen in zitten.
Sommige verzekeraars werken met een aspirant jaar (het eerste jaar dat je je aanmeld, krijg je AANZIENLIJK minder dan daarna) of met een plafond (bijvoorbeeld dat de verzekeraar maar 6000 euro per jaar vergoed aan een praktijk. Een beetje een grote praktijk heeft soms wel 20+ therapeuten,die zitten daar wellicht de eerste maand al aan. Ze mogen geen zorg weigeren, dus dan moet de fysiotherapeut het maar gratis doen..., ziekenhuizen hebben hetzelfde probleem trouwens, maar men mag er niet over praten. Het St. Elisbeth ziekenhuis in Tilburg heeft het een aantal jaar geleden openlijk gezegd en zijn daar behoorlijk op afgestraft.

Als je als praktijkeigenaar zelf ook in dienst bent, gelden dezelfde regels natuurlijk.

Verder in reactie.
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Er zijn ook fysiotherapeuten die een vast salaris hebben, maar een variabel salaris komt veel meer voor. Het voordeel van een vast salaris is, dat je weet wat er elke maand binnen komt (met een variabel salaris weet je dat niet zeker) en je hebt wat aan je vakantiedagen. Met een variabel salaris kan je wel vakantie opnemen, maar dat is gewoon ONBETAALD verlof (want je brengt geen geld in en daar is je salaris op gebasseerd...).
ronron1212
8 jaar geleden
http://destartendefysiotherapeut.nl/solliciteren/salaris-fysiotherapeut.html
Thecis
8 jaar geleden
@ronron1212 Je hebt gelijk. In de intramurale sector (ziekenhuizen) is dat inderdaad zo. Dat had ik hierboven in de reactie al gezet (bij het antwoord). Aan de timestamp kan je zien dat die er eerder was... Maar bedankt voor de aanvulling dat het ook hier komt te staan. En meteen een min er bij. Daarmee wil je aangeven dat ik ongelijk had. Echter, wat er ook staat, is dat fysio's in de vrijgevestigde praktijken een percentage krijgen. En het merendeel van de fysiotherapeuten werkt in een vrijgevestigde praktijk. Dat had je geweten als je er dagelijks mee bezig was...
Waarom ben ik er bijna dagelijks mee bezig, omdat ik een (aanzienlijk) gedeelte van de boekhouding van een fysiotherapiepraktijk doe. Maar jammer dat je direct een min geeft ipv een aanvulling (zou bijna zeggen dat het persoonlijk is, maar als dat het daadwerkelijk was, zou je me wel nogmaals mailen). Wat er in de link van de vrijgevestigde praktijk ook niet bij staat, is dat je niet het bedrag krijgt (bruto) wat er vanuit de zorgverzekeraars wordt uitgekeerd. Dit wordt door de eigenaar afgeroomd. Wel een belangrijke aanvulling, vind je ook niet?
Thecis
8 jaar geleden
Voor de volledigheid, hier even de herhaling van mijn reactie op de vraag zelf. Want als het teveel verspreid staat, is dat inderdaad niet handig. Zie voor het uitgebreide antwoord, mijn antwoord.
Maar is basis klopt het wat je zegt. Sterker nog, 90% van de fysiotherapeuten die ik ken, werken op basis van een variabel salaris. Slechts weinigen werken op basis van een vast salaris. Geldt wel voor de gewone praktijken. Als je al fysio in een ziekenhuis werkt, krijg je wél weer een vast salaris.