welke consequenties heeft het wanneer ik een buitenlandse vrouw laat inwonen? op mijn adres, heb koophuis?

Vrouw uit Letland komt naar Nederland om te proberen een leven op te bouwen. Heeft relatie met Nederlandse man die uitkering heeft. Om hem uit de brand te helpen wil ik haar tijdelijk op mijn woonadres laten inschrijven. Ik heb een koophuis...

Toegevoegd na 23 uur:
Ik heb een koopwoning en heb een reguliere baan! Niet afhankelijk van een uitkering. Nee ben mij bewust van de gevaren, ken hem goed maar haar in het geheel niet vandaar mijn voorzichtigheid en vragen. Het lijkt wel goed te zitten tussen hen maar dat is slechts een inschatting. Ze wilt naar Nederland komen om een bestaan op te bouwen in het kader van haar relatie. Wanneer ze bij hem intrekt krijgt hij geen extra geld. Wanneer zij wat gaat verdienen wordt hij gekort op zijn uitkering, daarom beter voor beiden om apart te wonen. Wanneer ze bij mij ingeschreven zou staan zal ze
toch bij hem verblijven.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Letland is onderdeel van de EU en daarmee ook van de EER, en behoort niet tot de uitzonderingslanden (zoals bv. Bulgarije), wat betekent dat zij vrij is naar Nederland te komen, mits zij ook de Letse nationaliteit heeft. Ik voorzie dan ook geen enkele consequentie, behalve dat zij wel zelfstandig in haar levensonderhoud zal moeten voorzien.

Als de vrouw met de man met uitkering zou gaan samenwonen, zou dit mogelijk wel gevolgen kunnen hebben voor zijn uitkering, omdat de gemeente dan uitgaat van een gezamenlijke huishouding.

Check de link voor de Klantdienstwijzer van de IND.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Als je nu alleen woont, kan het zijn dat als ze bij jou staat ingeschreven, er een aantal gemeentelijke belastingen omhoog gaan, zoals b.v. reinigingsrechten.
Sandokan +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ivana
Goed punt. Aan gemeentelijke heffingen had ik niet gedacht. De bedragen verschillen sterk per gemeente, maar meerpersoonshuishoudens betalen meer.