Weet iemand waar ik meer info krijg over nederlandse en duitse aow?

Ik heb in nederland 52 % en in duitsland46% opgebouwd,en nu lees ik bij de svb dat ik recht heb op een aio aanvulling ,maar vind niet de juiste info!

8 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

AIO aanvulling op het inkomen (Aanvullende Inkomensvoorziening voor Ouderen) is een aanvullend bijstandsinkomen. Als er onvolledig AOW-pensioen is en weinig ander inkomen en het totale inkomen lager is dan het sociaal minimum, is er recht op een AIO aanvulling op het inkomen. De AIO-aanvulling is een onderdeel van de Participatiewet.

Omdat u ook pensioen uit Duitsland (volgens u 46% van het AOW-inkomen) krijgt zal de AIO aanvulling geen hoog bedrag zijn of zelfs nihil. Als u alleen woont en uw AOW-inkomen + inkomen vanuit Duits pensioen lager is dan € 1038,23 netto heeft u recht op een aanvulling. Zie voor de andere situaties, bijvoorbeeld samenwonend, de informatie uit de links hieronder. Hier is ook te vinden hoe u de AIO aanvulling kunt aanvragen.

Een AIO aanvulling is een bijstandsinkomen. Bijstand wordt alleen gegeven als er niet te veel eigen vermogen is. Voor het eigen vermogen is een maximumbedrag vastgesteld: € 5.920 als u alleen woont en € 11.840 als u met uw partner of met een kind (jonger dan 18 jaar) woont. NB: Eventuele kostendelers tellen voor het inkomen of vermogen niet mee.

Wat betreft uw ouderdomsrente vanuit Duitsland (Duitse Rente): u moet de ouderdomsrente aanvragen uiterlijk 3 maanden na het ingaan van de 65 jarige leeftijd. Informatie over de Duitse rente kunt u krijgen vanuit uw SVB-regiokantoor. In de derde link is de informatie te vinden die u zoekt.
fisbel