Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Weet iemand waar ik meer info krijg over nederlandse en duitse aow?

Ik heb in nederland 52 % en in duitsland46% opgebouwd,en nu lees ik bij de svb dat ik recht heb op een aio aanvulling ,maar vind niet de juiste info!

8 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

AIO aanvulling op het inkomen (Aanvullende Inkomensvoorziening voor Ouderen) is een aanvullend bijstandsinkomen. Als er onvolledig AOW-pensioen is en weinig ander inkomen en het totale inkomen lager is dan het sociaal minimum, is er recht op een AIO aanvulling op het inkomen. De AIO-aanvulling is een onderdeel van de Participatiewet.

Omdat u ook pensioen uit Duitsland (volgens u 46% van het AOW-inkomen) krijgt zal de AIO aanvulling geen hoog bedrag zijn of zelfs nihil. Als u alleen woont en uw AOW-inkomen + inkomen vanuit Duits pensioen lager is dan € 1038,23 netto heeft u recht op een aanvulling. Zie voor de andere situaties, bijvoorbeeld samenwonend, de informatie uit de links hieronder. Hier is ook te vinden hoe u de AIO aanvulling kunt aanvragen.

Een AIO aanvulling is een bijstandsinkomen. Bijstand wordt alleen gegeven als er niet te veel eigen vermogen is. Voor het eigen vermogen is een maximumbedrag vastgesteld: € 5.920 als u alleen woont en € 11.840 als u met uw partner of met een kind (jonger dan 18 jaar) woont. NB: Eventuele kostendelers tellen voor het inkomen of vermogen niet mee.

Wat betreft uw ouderdomsrente vanuit Duitsland (Duitse Rente): u moet de ouderdomsrente aanvragen uiterlijk 3 maanden na het ingaan van de 65 jarige leeftijd. Informatie over de Duitse rente kunt u krijgen vanuit uw SVB-regiokantoor. In de derde link is de informatie te vinden die u zoekt.
(Lees meer...)
fisbel
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding