Waar kun je zien hoeveel je betaalt aan water, elektriciteit en gas?

We wonen allemaal in een huis. Maar je hebt ook water, gas en elektriciteit nodig. Waar kan ik zien hoeveel en hoe er hiervoor betaald wordt? (koophuis)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Dat staat in de brief die je van je energiemaatschappij toegezonden krijgt, en je kunt het aan de hand van de standen in je meterkast en op het tellertje van de hoofdkraan narekenen.
fisbel
8 jaar geleden
Nibud heeft gegevens van wat er gemiddeld wordt gebruikt:
http://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/ Waterkosten:
http://gemiddeldgezien.nl/gemiddeld-waterverbruik
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedoel je wat je zelf betaalt (op je jaarrekening), of wil je weten hoeveel je buren of de mensen in een bepaald huis betalen?

Antwoorden (1)

Je zou ook aan de buren kunnen vragen wat zij verbruiken.
Moeten ze wel in een vergelijkbaar huis met evenveel mensen wonen. En dan nog is het moeilijk want de een doucht minstens 1 keer per dag en de ander 1 keer per week [ja echt].
Hebben we het niet over het gebruik van de verwarming. De een vind 18/20 graden prima [die draagt een trui en sokken, zit op de bank met een plaid over zich heen] en de ander wil minstens 22 graden tot een tropische warmte van 25/26 graden [of meer ~ ik heb vrienden met tropische verlangens]. In het ene huis wordt alleen de woonkamer verwarmd en het andere huis wordt helemaal verwarmd.

Kortom het is lastig om te bepalen hoeveel dat wordt.
De afleesbare meters zijn in een meterkast [gas en licht] en de watermeter in de toiletruimte.
Je betaalt maandelijks een bedrag dat geïncasseerd kan worden [per acceptgiro betalen kan ook, maar is meestal duurder. Bovendien is per incasso wel prettig, je kunt het niet vergeten!]. Een keer per jaar komt de [jaar-]rekening waarna je moet bijbetalen of geld terugkrijgt als je per maand te weinig of teveel betaald hebt. [Hierna verandert het maandbedrag vaak.]

"Waar kan ik zien hoeveel en hoe er hiervoor betaald wordt? (koophuis)"

Waar: de meterkast .. verschillende afleesbare gas en elektra meters / de watermeter zit in de toiletruimte op de waterleiding

Hoe : de leverancier vraagt naar de meterstanden [een keer per jaar, waarna de jaarrekening volgt] het maandelijks te betalen bedrag wordt bepaald en of per incasso of per acceptgiro betaald. De leverancier geeft aan hoeveel je in eerste instantie moet gaan betalen.

Als je een huis koopt wordt door de vorige eigenaar opgegeven tot wanneer de rekening voor hem/haar is en wordt de zaak afgesloten of meteen overgezet op de naam van de nieuwe eigenaar [Als je dus al zelf gebeld hebt om je aan te melden. Volgens mij doet de makelaar dit.]
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wie heeft hier gemind? ik heb geplust. Ben het volkomen eens met diverse anderen die vinden dat je een min moet argumenteren. Overigens heb je eenvoudig en juist antwoord gegeven op de vraag WAAR je het kunt zien: in de meterkast.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, je kunt dat niet zien in de meterkast maar op je rekening en/of je afschrift van de bank! De vraag was: hoeveel je betaalt aan... knap hoor dat je dat antwoord in je meterkast kan vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt het toch uitrekenen aan de hand van je verbruik? Dat verbruik kun je vinden in de meterkast.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt wel meer nodig dan alleen dat wat je in de meterkast kunt vinden. Namelijk: hoe veel het kost per eenheid en wat de stand vroeger was.