Hoe moet ik mijn schade melden bij mijn autoverzekering?

Het afgelopen jaar heb ik 4 krassen op mijn auto 'gekregen'. 1 kras door mijn eigen sleutelbos en 3 krassen door andere mensen die zich (uiteraard) niet bij mij gemeld hebben. (Nadeel van wonen in de binnenstad, vlakbij een supermarkt met winkelwagentjes...)
Nu wil ik deze krassen laten wegwerken, omdat ik de auto wil verkopen.
Ik ben all risk verzekerd, eigen risico van 150 euro.
De krassen zitten aan beide kanten van de auto.
Nu keek ik op de site van de verzekeraar, en daar stond dat er schade kan zijn door een ongeval, of door diefstal/inbraak/vandalisme. Valt dit onder vandalisme?
Dan moet ik namelijk volgens de website eerst aangifte doen bij de politie.

Ik wil nu de verzekering bellen om te vragen hoe of wat, maar wat moet ik tegen ze zeggen? Eerlijkheid duurt het langst natuurlijk, maar wordt mijn schade wel gedekt door de verzekering?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je all risk bent verzekerd, valt deze schade daar waarschijnlijk ook onder, je kunt gewoon je verzekering bellen en vertellen dat je krassen op je auto hebt, door mensen met winkelkarretjes, die je auto hebben geraakt, dat hoef je niet aan te geven bij de politie, probeer er wel achter te komen, hoeveel no claim deze schade je zal gaan kosten, want dat is vaak wel een tegenvaller, dat na het repareren van je schade, de schade keurig betaald wordt en daarna een gepeperde rekening voor je verzekering op de mat ligt, omdat je schade hebt gereden, wordt in de meeste gevallen je verzekering duurder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel crea, ik ga vanmiddag gelijk maar bellen. Ik heb een no claim bescherming bij de verzekering. De maandelijkse kosten na de schade zullen dus niet omhoog gaan. Wel helaas schadevrije jaren kwijt, maar die was ik al verloren door een kop-staart uitglijder toen het in december vroor. (Waarbij ik geen schade had, auto voor mij wel...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Controleer wel hoeveel schades je mag hebben, om die no claim bescherming te laten gelden, ik kon toen der tijd, maar 1 keer schade melden, zonder dat mijn no claim aangetast werd. Maar dat kan per verzekering anders zijn natuurlijk. Raak je het wel kwijt, dan is het misschien een optie je volgende auto bij een andere maatschappij te verzekeren en daar weer een nieuwe no claim garantie af te sluiten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedenk ook dat als de schade aan 2 kanten zitten dit niet als 1 schade wordt gezien maar sowieso als 2. Dat is wel ten nadele van je eigen risico en je no-claim(beschermer).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, heb ze gebeld. Als ik de schades laat maken kost me dat geen eigen risico (dat was een slimme zet toen ik de verzekering afsloot), maar omdat het de 2e keer in 1 jaar is dat ik schade heb, vervalt de in claim bescherming, en ga ik ruim 50 euro per maand meer betalen, plus ik ben 9 schadevrije jaren kwijt.
Dan laat ik het wel zelf maken, is voordeliger!!
Bedankt voor het antwoord en de reacties!!