Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is mijn 100% WAO- uitkering per jan.2016 verlaagd?

Ik wist niet dat ook uitkeringen verlaagd zouden worden, onder welke regeling valt dan de WAO?

8 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Beste Herman63,

De hoogte van je WAO-uitkering kan zijn gewijzigd omdat inkomsten anders worden berekend.

Als dit het geval is, heb je daar in 2015 een brief over gehad. Actuele informatie over de gewijzigde inkomstenverrekening vind je hier: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2015/07/01/aanpassing-schattingsbesluit-wijziging-inkomstenverrekening-in-wao-waz-en-wajong.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kan zijn dat uw tijdelijke loondervingsuitkering WAO (75% van dagloon bij volledige arbeidsongeschiktheid) is overgegaan in een vervolguitkering. Deze is in veel gevallen lager, omdat bij de berekening hiervan nog maar gedeeltelijk rekening wordt gehouden met uw vroegere dagloon.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
Een speculatief antwoord is geen helder antwoord. Zullen we eerst maar een beginnen vast te stellen dat de belastingpercentages voor 2016 zijn gewijzigd. Voor belastingschijf 1 is het belastingpercentage verhoogd naar 36,55% (was 36,5%) Hetgeen resulteert in een (iets) lager netto uitkering per maand. Of dat hier de enige reden is van de lagere netto uitbetaling durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
WAO is altijd een loondervingsuitkering. De vervolguitkering bestaat binnen de WIA, niet binnen de oude WAO. Waarom die verlaagd zou zijn, weet ik ook niet.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding