krijg je bijstand terwijl je woont in huis van vriend?

Woon samen met vriend die gepensioneerd is. Ik zelf ben nog geen 65. Heb geen werk , hij onderhoud me. Zijn niet getrouwd. Stel dat hem iets overkomt dan wil hij (word geregeld bij notaris) dat ik in zijn huis kan blijven wonen. Zal dan een baan moeten zoeken mocht. dat niet lukken een bijstandsuitkering aanvragen. Nu heb ik gehoord dat je dit niet krijgt omdat ik in een bijna afbetaald koophuis dan woon. Misschien voorbarig....hoop dat wij nog jaren gelukkig kunnen zijn, maar je weet het allemaal maar nooit.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je het huis zou erven, dan heb je dus geld, want je zult dan het huis moeten "opeten".

Antwoorden (2)

U heeft een eigen huis

Als u en/of iemand uit uw gezin eigenaar is van een woning en u kunt niet in uw levensonderhoud voorzien, dan kunt u recht hebben op een bijstandsuitkering. Van belang is dat u aan de voorwaarden voldoet. Een van deze voorwaarden is dat u niet te veel vermogen mag hebben. Een eigen huis wordt beschouwd als een onderdeel van uw vermogen. Uw gemeente zal dan ook beoordelen hoeveel vermogen er in uw woning zit. Uw gemeente kijkt hierbij naar de overwaarde van uw huis.

De overwaarde is lager dan € 49.400,00
Is de overwaarde van uw woning lager dan € 49.400,00, dan kunt u recht hebben op een bijstandsuitkering om niet als u aan twee voorwaarden voldoet Zie_wet.

U woont (met uw gezin) zelf in de woning
Van u en/of uw gezin kan niet worden verwacht dat u uw huis verkoopt of een (extra) hypotheek afsluit
U kunt hierbij denken aan de situatie waarin uw woonkosten ongeveer even hoog zijn als de huur van een voor u geschikte huurwoning.
Voldoet u niet aan beide voorwaarden, dan kan uw gemeente u verplichten om de woning te verkopen of een (extra) hypotheek op de woning te nemen. Van het geld dat u hiermee ontvangt kunt u voorzien in uw levensonderhoud. U heeft dan geen recht op een bijstandsuitkering Zie_wet.

De overwaarde is hoger dan € 49.400,00
Is de overwaarde meer dan € 49.400,00, dan kunt u in bepaalde gevallen recht hebben op een bijstandsuitkering. De vorm van de bijstandsuitkering waarop u mogelijk recht heeft, is afhankelijk van de vraag hoeveel bijstand u in een jaar nodig heeft:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uw situatie t.a.v. advies is veel complexer dan de koopwoning sec. Uw situatie is niet standaard en vraagt om samenhangend deskundig advies. Dit advies kan uiteindelijk alleen een notaris geven.

Uw vraag gaat vooral over de koopwoning na overlijden vriend. Als de koopwoning naar erfgenamen overgaat, bijvoorbeeld kinderen, heeft u mogelijk het vruchtgebruik van de woning. Te regelen via een testament. Bijvoorbeeld het aantal jaren van vruchtgebruik. Als er geen andere voorzieningen zijn (voorliggende voorzieningen zoals spaargeld e.d. - € 5850 vrijgesteld), krijgt u bijstand. Bij vruchtgebruik, testamentair vastgelegd, mag u er blijven wonen. Hoe lang en of u huur betaalt (aan de erfgenamen), dat kan allemaal in het testament worden vastgelegd. U kunt in die situatie ook huurtoeslag krijgen. U huurt immers van de erfgenaam / erfgenamen van de koopwoning. Meer over de koopwoning vanwege plaatsgebrek bij reacties.

Uw gepensioneerde vriend zal de AOW voor gehuwden / partners krijgen. Dat is zo'n € 9700 bruto per jaar. Daarnaast zal hij partnertoeslag krijgen (voor 1950 geboren). Totaal AOW-inkomen maximaal zo'n € 18.500 U krijgt na zijn overlijden, mits AOW-gerechtigd, bruto zo'n € 14.000 (2015) Als uw vriend komt te overlijden, zult u waarschijnlijk geen partnerpensioen krijgen.

De koopwoning is bijna schuldenvrij. U mag bij overlijden van uw vriend in deze woning blijven wonen. Dat moet goed vastgelegd worden bij de notaris. Als uw vriend kinderen heeft, kan er allerlei onenigheid ontstaan bij de erfgenamen. Zo heb ik een kennis die na het overlijden van zijn vrouw twee jaar later opnieuw trouwde. In die situatie is beschreven dat zij nog drie jaar in het huis mag blijven wonen, als hij eerder komt te overlijden. Zo zijn er talloze mogelijkheden die in een testament vastgelegd kunnen worden.

Als u toch bij de notaris bent, is een samenlevingscontract wellicht te adviseren. U wordt dan wel fiscaal partners van elkaar c.q. toeslagpartners. U heeft op dit ogenblik waarschijnlijk zorgtoeslag, maximaal € 942 per jaar. Toeslagpartners krijgen in 2015 geen zorgtoeslag als het toetsingsinkomen hoger is dan € 26.316 Als toeslagpartners verliest u de zorgtoeslag als het gezamenlijk inkomen hoger is dan dit bedrag.

In het samenlevingscontract kan van alles en nog wat afgesproken worden.
Met een notarieel samenlevingscontract ben je elkaars fiscale partner. Heeft u geen samenlevingscontract, dan bent u geen fiscaal partners.
(lees verder onder reacties)
fisbel
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Samenwoners die ten minste vijf jaren onafgebroken hebben samengewoond worden voor de Successiewet (dit is de wet die de erfbelasting regelt) als fiscale partners aangemerkt. Dit kan grote voordelen hebben. Samenwoners die ten minste vijf jaren onafgebroken hebben samengewoond worden voor de Successiewet (de wet die de erfbelasting regelt) als fiscale partners aangemerkt.
Een fiscaal partner gelijk wordt behandeld als de echtgenoot. Dat betekent een heel hoge vrijstelling van ruim € 600.000 en daarboven een tarief van 10%. Ben je geen fiscale partner, dan is je vrijstelling nog maar ruim € 2.000 en betaal je een tarief vanaf 30%. Om elkaar te benoemen tot erfgenaam moet u een testament laten opmaken. In het testament kunt u laten opnemen dat uw vriend u geld en bezittingen nalaat. N.B: Hoe lang u ook samenwoont, u bent niet automatisch elkaars erfgenaam. U kunt elkaar ook niet tot erfgenaam benoemen in een samenlevingscontract. In een testament daarentegen kan precies aangegeven worden wat er aan wie nagelaten wordt. Uw vriend kan bijvoorbeeld bepalen dat een deel van zijn vermogen na zijn overlijden naar u gaat. En dat dit erfdeel niet naar zijn kinderen gaat. Met een notarieel samenlevingscontract ben je elkaars fiscale partner. Heb je geen samenlevingscontract, dan ben je elkaars fiscale partner niet en heb je dus de voordelen niet. ALS u eigenaar van de woning zou zijn of worden, en u wilt bijstand aanvragen is dit slechts mogelijk met een krediethypotheek (lening) op de woning. U eet uw bezit op, want bij verkoop moet de bijstand worden terugbetaald uit de verkoopopbrengst van de woning. Slechts € 49.400 is vrijgesteld. De koopwoning aan u overdragen is een mogelijkheid, maar of dit slim is i.v.m. een eventuele bijstand en mogelijke erfgenamen. Uw vriend zal niet de eerste zijn met ruzie en verwijdering als gevolg. Lees verder hierover bij het eerste antwoord. Alles met elkaar is het een complex geheel van factoren waarmee allemaal rekening moet worden gehouden. Een testament en/of notarieel samenlevingscontract is noodzakelijk in uw situatie. Het het testament er precies uit gaat zien, zult u in overleg moeten vaststellen met een notaris.