Hoe voorkom ik dat de vriend van mijn moeder straks alles erft?

Mijn vader overleed nadat hij van mijn moeder was gescheiden. Mijn moeder ging daarna samenwonen met een andere man en hebben ,geloof ik, een samenlevingscontract en zijn dus niet getrouwd. Als mijn moeder nu overlijdt, wie erft dan van mijn moeder? Haar kinderen of haar vriend? Ik hoorde namelijk, dat als je langer dan 5 jaar samenwoont, dat je dan alles erft van elkaar. Ik zou dat oneerlijk vinden, omdat zij beiden nog nooit gewerkt hebben en mijn vader leeggeplukt hebben. Als mijn moeder overlijdt kan ik dan nog mijn kindsdeel opeisen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus dat haar vriend als langstlevende in hun samenlevingscontract alles erft, en de kinderen niet. Als hij dan overlijdt gaat het naar zijn familie, terwijl mijn vader voor alles gewerkt heeft en zij dus nooit.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een samenlevingscontract regelt niet de erfenis, dat regelt de wet of, indien aanwezig, een testament. http://www.notaris.nl/dit-regelt-u-in-een-samenlevingsovereenkomst

Het beste antwoord

Ik heb niet direct de juridische kennis, dan wel praktijkervaring.

Het hangt af van wat er in het testament van je vader heeft gestaan (zo was het bij mijn ouders). Daarin stond (bij jou dus de vraag) dat de erven (de kinderen) hun deel natuurlijk erven (en als het goed is, is daar ook erfbelasting over betaald).
Echter, krijg je de erfenis niet direct, maar dit staat bij de langstlevende als schuld bij de kinderen, oftewel, als de andere ouder overlijdt, krijg je de gehele erfenis (het deel van je vader van toentertijd, althans, wat er van over is want de langstlevende kan het uitgeven) en het deel van je moeder.
In de clausule was opgenomen dat dit deel van de vader altijd naar jou ging, ongeacht wat de moeder zou doen.
Echter, wanneer de moeder zou hertrouwen (in gemeenschap van goederen), overdadig zou uitgeven, niet meer wilsbekwaam is (deze weet ik niet zeker meer), zou het erfdeel van de vader direct opeisbaar zijn.

Volgens mij wordt deze clausule al jaren standaard opgenomen door notarissen. Maar je zou het testament hierop kunnen nakijken of je laten raadplegen door een notaris (die kunnen de documenten vaak beter en begrijpender lezen dan iemand die hier niet dagelijks mee bezig is).

Maar als ik je goed begrijp, zijn jou moeder en vriend al behoorlijk bezig om het erfdeel van je vader te gebruiken. Als er niets over blijft, kan je ook geen schuld meer innen (het erfdeel). Van een kale kip kan je niet plukken.
Vraag hier desnoods rechtshulp in van wat je mogelijkheden zijn.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mijn moeder heeft een onevenredig deel bij de scheiding gehad, 4/5e. Dat zij zo. De erfenis van mijn vader is naar de kinderen gegaan. Maar als mijn moeder overlijdt, wie erft dan van haar? de kinderen of haar vriend, gezien het samenlevingscontract.
Thecis
8 jaar geleden
@vraagstelling
Dat wil zeggen dat er voor bij het overljiden van je vader geen langstlevende constructie is gebruikt. Dit klinkt heel raar. Gebruikelijk is dat de partner 50% krijgt en de kinderen delen de rest (bij 2 kinderen dan dus elk 25%). Maar je geeft aan dat er bij een scheiding een onevenredig groot deel naar jouw moeder gegaan is. Als er een scheiding bij was (stond er al in, sorry, daar heb ik overheen gelezen), ontstaat er een hele andere situatie. Dan is er gewoon een verdeling toe gepast bij de scheiding. Daarna leef je verder met de spullen die je hebt.
Wanneer zij weer trouwt (daadwerkelijk trouwen of geregistreerd partnerschap), krijgt ze een nieuwe partner en delen zij alles als het in gemeenschap is van goederen (ze hebben een samenlevingscontract, daar kan veel of weinig in staan). Maar als zij nu komt te overlijden, erft de partner (afhankelijk van het samenlevingscontract en het testament) wellicht volgens de langstlevende constructie. Dus dan krijg je in eerste instantie niets en zijn de erven haar én (eventueel) zijn kinderen. Is er testamentair niets geregeld en in het samenlevingscontract ook niet, dan erven haar kinderen haar deel.