Ja . Een winkel kan een BV zijn of zelfs een Nv of een vof . maar de winkel om de hoek is vaak een een mans zaak . Of te wel een pap en mam zaak . Dus een eigenaar die de zaak op eigen lasten en lusten draait . Al deze variaties noemen een bedrijfsvoering . En ja de Hema is dacht ik een Nv of bv waar van de aandelen weer in een André bv zitten (holding ) .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Andere BV zitten . In een holding . De bijenkorf is ook zo iets en op een of andere manier is de Pri markt een zus Vd Bijenkorf . Dan snap je ook daar waar de bij weg gaat komt de pri in de plaats :)
Een van de vele definities van bedrijf is:
1)algemente benaming voor de als beroep uitgeoefende werkzaamheid in industrie(=nijverheid),handel of verkeer; 2)bepaalde tak van industrie, handel enz.(ook: '' bedrijfstak'' ); 3)inrichting, plaats voor de uitoefening van een en ander (ook: '' onderneming'' )

Volgens deze definitie is een winkel dus absoluut een bedrijf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja. "Winkel" is een begrip voor (fysieke) bedrijven die goederen verkopen aan consumenten. Er zijn ook bedrijven die diensten verlenen aan consumenten maar die noem je geen winkel (denk aan een hypotheekadviseur). Dus alle winkels zijn bedrijven maar het omgekeerde geldt niet.

Een bedrijf is elke organisatie van kapitaal en arbeid die deelneemt aan het economisch verkeer.

Toegevoegd na 7 minuten:
De Winkeltijdenwet omschrijft in artikel 1 een winkel als "een voor het publiek toegankelijke besloten ruimte, waarin goederen aan particulieren plegen te worden verkocht."

De Hema is dus een bedrijf dat winkels heeft. Een webshop is wel een bedrijf maar geen winkel. De Makro is ook geen winkel in deze definitie maar uiteraard wel een bedrijf.
Computoon