Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het toegestaan om bankpassen zonder dip&go te weigeren?

Ik probeerde te betalen bij een parkeerautomaat, maar heb Dip&Go voor mijn pas uitgezet. Omdat ik dit, net als contactloos betalen, niet vertrouw.
Nu werd mijn pas geweigerd, ik vermoed omdat Dip&Go uitstaat.

Nu vraag ik mij af: mogen uitbaters een pinpas weigeren, omdat deze niet kan betalen zoals zij dat willen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
607

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Uitbaters mogen vele betaalmiddelen weigeren (niet-aannemen); het enige dat onder alle omstandigheden als betaling van persoon tot persoon moet worden aangenomen, zijn de munten en bankbiljetten die zijn uitgegeven door De Nederlandsche Bank: momenteel dus euromunten en -biljetten. Dat men op veel plaatsen elektronisch kan betalen is een service van de uitbater; maar er is geen enkele verplichting van die uitbater om de service te verlenen. Zo kan hij ook de ene soort service wel, maar de andere niet verlenen. Daardoor kan het gebeuren dat u ergens wel, of juist niet, met Mastercard, maestro, cirrus, VISAcard kunt betalen, en dit geldt evenzeer voor de bankpassen zonder dip&go -- dit is naar keuze van de uitbater. U kunt dus nooit eisen dat men een bepaald betaalmiddel accepteert. Doorgaans zal er ook wel een automaat zijn waar u met munten kunt betalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Zijn er nog parkeerautomaten waar je met contanten kunt betalen dan?

Andere antwoorden (1)

Als jij de "dip & go" zoals je aangeeft zelf uitgeschakeld hebt, dan is dat jóuw keuze geweest en niet van de betaalautomaat. De betaalautomaat weigert jouw kaart niet, maar jij weigert te betalen met een systeem dat de automaat vereist.
(Lees meer...)
jc54
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding