Mogen mijn ouders vragen om bankafschriften in te zien na mijn 18e verjaardag?

aangezien mijn pa dat per se wilt maar ik nu al weet dat er ruzie om gaat komen

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Bankieren
5.7K
TurfGraver
3 jaar geleden
"maar ik nu al weet dat er ruzie om gaat komen"
Waarom? Misschien een goede reden?
liveisgreat
3 jaar geleden
Nee, met 18 ben je meerderjarig. maar de vraag is natuurlijk waar het geld vandaan komt. verdien je het zelf of krijg jehet van je ouders. Verdien je het zelf, dan mag je je grenzen stellen. je leren omgaan met geld had vroeger moeten gebeuren. Dus je ouders kunnen niks verplichten.
Is het geld van je ouders, dan kan je een manier afspreken waar jullie zich beiden goed bij voelen.

Antwoorden (3)

De financiële verantwoordelijkheid van ouders stopt niet bij 18 jaar, maar pas bij 21 jaar. Als jouw ouders dus denken dat je niet goed met geld omgaat en zij verantwoordelijk blijven voor financiële zaken, hebben ze het recht inzage te eisen en je bij te staan bij dit soort zaken, want ze zullen ook moeten aanvullen als het mis gaat.
3 jaar geleden
Vragen staat vrij. Dat is altijd al zo geweest. Maar dat is denk ik niet wat je vraagt.
Je ouders mogen in principe niet zonder jouw toestemming in je bankgegevens.

De Rabobank verwoordt het als volgt:
"Vanaf 18 jaar heb je als ouder geen toegang meer tot de rekening(en) van je kind. Je kunt deze dan ook niet meer inzien via Rabo Online Bankieren.
Je kind wordt 18 en officieel meerderjarig. Vanaf dan mag je kind zelf over heel veel zaken beslissen maar moeten er ook zaken geregeld worden. Als ouder wil je natuurlijk helpen bij alle dingen die geregeld moeten worden. Wij hebben tips voor je verzameld.
Wanneer je kind ervoor kiest dat je als ouder mag meekijken op de rekening(en) dan kan hiervoor een volmacht voor worden gegeven."

In principe hebben ze dus niks te eisen, maar ook daar zal de praktische uitvoering soms van afwijken. Ouders kunnen hun kinderen zodanig onder druk zetten dat deze de toestemming geven, Ouders kunnen eisen en dreigen. Afhankelijk waar mee wordt gedreigd (de maandelijkse toelage die je krijgt stopzetten bijv) stemt een kind mogelijk toe.

Maar als je het heel hard speelt, denk ik dat je je bankgegevens prive kunt houden, heb je wel een verstoorde verstandhouding met je ouders.

Ik mag hopen dat jullie hier in een redelijk gesprek uitkomen.
3 jaar geleden
In principe hebben je ouders na je 18e verjaardag geen inzage meer in je bankzaken tenzij je aangeeft dat wel te willen. Je hoeft absoluut geen toestemming te geven, ook als je daar ruzie over gaat krijgen.