Wat gebeurt er als de huur van mijn huis straks onverhoopt over de nieuwe huursubsidiegrens heen valt?

Mijn huis heeft altijd ruim onder de huursubsidiegrens gezeten.
Maar met de nieuwe aangescherpte regels zit ik er opeens nog maar een paar euro onder.
Ben bang dat ik straks mijn huis uit moet of mijn subsidie kwijt raak.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als uw huur na een huurverhoging hoger is geworden dan is toegestaan voor de huurtoeslag, dan kunt u nog steeds huurtoeslag ontvangen. Dat geldt alleen als u voor die tijd al huurtoeslag ontving.
Omdat uw huurprijs eerst wel voldeed aan de regels voor de huurtoeslag, heeft u wat genoemd wordt een ‘verworven recht’. Dat betekent dat u recht op huurtoeslag blijft houden als uw huurprijs wordt verhoogd tot boven de maximale huurgrens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een antwoord waar je wat aan hebt! +
fisbel
8 jaar geleden
Zo is dat. + Een vraag waar ik nog geen sluitend antwoord op heb is - voorbeeld uit de praktijk:
Gescheiden alleenstaande ouder met minimuminkomen krijgt een woning met een huur van € 690 + € 22,50 subsidiabele servicekosten. Totaal is de huur voor de huurtoeslag derhalve te hoog om huurtoeslag te krijgen. De vrouw heeft de woning bij urgentie toebedeeld gekregen en heeft de huurtoeslag absoluut nodig, want anders kan ze daar niet blijven wonen. Deze mevrouw heb ik doorverwezen naar de Sociale Raadslieden. Twee euro minder opgeven aan subsidiabele servicekosten (per rubriek maximaal € 12) ??? En daarmee voldoen aan de grens van € 710,68 En huurtoeslag ontvangen met het gevaar dat de huurtoeslag later terugbetaald moet worden? Andersom: geen huurtoeslag aanvragen kan ook niet. Mevrouw zou per direct moeten verhuizen. In mijn woonplaats geen optie: er zijn geen goedkopere woningen, tenzij men jarenlang op de wachtlijst staat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ fisbel: een buurvrouw van mij heeft ooit verzoek ingediend bij de woningbouwvereniging om huurverlaging van enkele euro's om in aanmerking te komen voor huursubsidie (vergelijkbaar geval als wat jij omschrijft - gescheiden met kind en met urgentieverklaring in de woning). Voor zover ik weet heeft de wbv daar toen mee ingestemd. Doe anders de wbv een voorstel, paar euro van de huur af en bewoner doet bv wat kleine schoonmaakklusjes als het een complex is of doet wat toezichtwerk (bv melden vernielingen, graffiti). Zodat de wbv de huurverlaging ook kan verantwoorden. Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er wordt maximaal 12 euro per kostenpost aan servicekosten meegeteld bij de huur voor de berekening huurtoeslag, ik heb hier een link, waarin staat wat deze kostenposten zijn, deze is uit 2012, maar die 12 euro geldt voor zover ik heb kunnen vinden nog steeds:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag_2012/voorwaarden_2012/welke_servicekosten
Dit lost het probleem op. Is dit in 2016 toch niet het geval, dan kun je inderdaad zoals Gilles al aangeeft, proberen tot een lagere huurprijs, of servicekosten te komen door je probleem voor te leggen bij de verhuurder. Had je in 2015 al huurtoeslag dan heb je hier sowieso geen probleem door, omdat je inkomen voldoet aan de inkomensgrens om recht te hebben op huursubsidie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In dat geval zal de huursubsidie wel gestopt kunnen worden, dit geldt alleen als de huur verhoogd wordt, zoals dat normaal periodiek gebeurd. Als dit het geval is, overleg dan met je buren of er geen andere mogelijkheid is de schutting te bekostigen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat soort dingen door de woningbouwvereniging laten betalen is ook eigenlijk nooit rendabel. Je betaalt nog jarenlang een verhoogde huur als je het bedrag van de woningverbetering er al lang en breed uit hebt. Overigens wordt de huurtoeslaggrens elk jaar verhoogd, dus zeker met de wat grotere huurverhogingen van de laatste jaren kan het voorkomen dat iemand telkens in de tweede helft van het jaar - dus na de jaarlijkse huurverhoging - toeslag krijgen op basis van dit verworven recht, dan vanaf 1 januari weer binnen de grens valt, om dan na 1 juli er weer boven te komen maar toch toeslag te krijgen op basis van het verworven recht, enzovoort. Over een paar jaar zit ik er ook tegenaan, en ik kan hier ook echt niet weg. De woning is aangepast vanwege mijn handicap en op basis van urgentie toegewezen, dus nog los van het feit dat er amper rolstoelgeschikte woningen ZIJN met een lagere huur, zou ik in een nieuwe woning geen nieuwe woningaanpassingen vergoed krijgen van de WMO omdat ik dan verhuis uit een aangepaste woning. Ik vermoed dat de woningbouwvereniging in dergelijke situaties wel wil praten als dat problematisch wordt, en anders - in dit specifieke geval - de WMO wel. Het verhuren van sociale huurwoningen aan mensen met een relatief laag inkomen is in feite hun bestaansrecht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt Lies, je betaald altijd veel meer dan dat je zoiets uit eigen zak betaald. Zelf een oplossing vinden met je buren is een betere zet.