kan mijn werk mij nog vier weken laten werken?

Ik werk als serveerster bij een Ierse pub en heb een paar dagen geleden mijn ontslag ingediend, omdat mijn studie eronder leed. Ik zit nog in mijn proeftijd van drie maanden en daarna zou ik een nul uren contact krijgen. Moet ik na mijn ontslag nog verplicht vier weken werken ? En wat zijn de gevolgen als ik dat gewoon niet doe, ben ik dan strafbaar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je nog in je proeftijd zit dan mag je op ieder moment opzeggen. Deze periode van 2 maanden (afhankelijk van het volgende contract) is voor zowel de werkgever als de werknemer bedoeld om te kijken of het werk bij hem/haar past. Mocht dat niet zo zijn dan kun je zonder meer stoppen. Daarom heet de proeftijd ook proeftijd. De werkgever kan je wel vragen om een verklaring waarom je opzegt, die moet je ook geven. Het feit dat je studie lijdt onder je nieuwe werk is ansich voldoende verklaring. Je werkgever mag wel vragen of jij nog een paar weken wil werken (bv. tot hij iemand anders voor je heeft gevonden) maar daar hoef jij niet aan mee te werken als je dat niet wil. Ook een schadevergoeding of iets dergelijks hoef je niet te betalen. Dat komt pas aan de orde als jij misbruik hebt gemaakt van de baan. Bijvoorbeeld als je helemaal niet van plan was om daar te gaan werken maar wel een aantal dure cursussen hebt gevolgd die je vervolgens gebruikt om bij een concurrent aan de slag te kunnen gaan. Overigens is een proeftijd van 3 maanden (zoals jij aangeeft) niet toegestaan (zie de 2e bron). Maar dat zou ik verder laten voor wat het is.

Bronnen:
http://ontslag.nl/ontslag-de-proeftijd/opz...
http://www.arbeidsrechter.nl/wwz-ontslag-t...

De opzegtermijn moet je gewoon uitwerken. Als de proeftijd aan de normale eisen voldeed (= max. 1 maand proeftijd voor een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd) had je 'elke dag meteen weggekund'. Een proeftijd van 3 maanden is echter ongeldig, is dus hetzelfde als geen proeftijd. Je was meteen in dienst voor de overeengekomen duur van de arbeidsovereenkomst. Dan kun je alleen weg als je de overeenkomst tussentijds kunt opzeggen en geldt een opzegtermijn. Met wederzijds goedvinden, kun je natuurlijk afscheid nemen op elk gewenst moment. (= werkgever en werknemer komen samen een datum overeen dat ze de overeenkomst willen laten eindigen.) Toegevoegd na 13 minuten: Als je je niet houdt aan de overeengekomen opzegtermijn word je schadeplichtig. De werkgever kan dan via de rechter een schadevergoeding vorderen. (Omgekeerd zou dat natuurlijk ook mogelijk zijn.) Maar of men die moeite neemt voor relatief lage bedragen, is twijfelachtig. Toegevoegd na 7 uur: NB: als de arbeidaovereenkomst die je nu hebt niet langer dan 6 maanden duurt, mocht er helemaal geen proeftijd worden overeengekomen. Aan mijn antwoord verandert dat verder niets want een "proeftijd" van 3 maanden is nietig. (= "Komt niet tot stand", ook al wordt deze overeengekomen.)

Een proeftijd van langer dan dan 4 weken is NIET wettelijk . Bij een AO voor bepaalde tijd . Wat kan is dat er staat dat er een AO is van Bep tijd en waarvan de eerste 4 weken als proeftijd zullen gelden . En een nul uren contract na een periode van hoeveel uren per week gewerkt te hebben ? Het werken van je gemiddelde aantal uren van de afgelopen drie maanden bepaald eigenlijk je komende uren contract ! In de wet staat het zo : dat als er een regelmaat of een gemiddelde ontstaat zijn dat je uren waar je recht op kan doen gelden . Ongeacht of er nu 0 uren of 10 staan . Bij dat laatste moet je werkgever dat van je afnemen ( je laten werken ) . Ik denk dat jij en je werk gever NIET op de hoogte is van de nieuwe wet werk en zekerheid . Een mooie naam voor een heel slechte wet . Die alleen al zonde vh papier is of Vd inkt die er voor voor gebruikt moest worden . Totaal contraproductief ! Ik heb er hier al eerder of gemopperd maar nu ook door de advocatuur ( terwijl die aan die pijn zooi verdienen ) als een ramp worden gekenschetst shame on you lodewijk .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100