kan mijn werk mij nog vier weken laten werken?

Ik werk als serveerster bij een Ierse pub en heb een paar dagen geleden mijn ontslag ingediend, omdat mijn studie eronder leed. Ik zit nog in mijn proeftijd van drie maanden en daarna zou ik een nul uren contact krijgen. Moet ik na mijn ontslag nog verplicht vier weken werken ? En wat zijn de gevolgen als ik dat gewoon niet doe, ben ik dan strafbaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
ronron1212
8 jaar geleden
Ja dat heet opzeg termijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In je proeftijd mag je toch direct opzeggen dacht ik ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bron: http://ontslag.nl/ontslag-de-proeftijd/opzeggen-de-proeftijd/
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik zou gewoon niet meer komen opdagen. Proeftijd mag je gewoon stoppen. Je hebt wel de kans dat je werkgever besluit om je loin niet uit te betalen. Mag niet, maar doen ze nog wel eens vooral in de horeca.
Computoon
8 jaar geleden
De overeengekomen proeftijd (3 maanden) is nietig. Een nietig proeftijdbeding heeft wettelijk hetzelfde effect als "geen proeftijd". Als er geen proeftijd is, kun je alleen weg met wederzijds goedvinden. Of door opzegging, als de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd die mogelijkheid biedt. In dat laatste geval geldt een opzegtermijn.

Antwoorden (3)

Als je nog in je proeftijd zit dan mag je op ieder moment opzeggen. Deze periode van 2 maanden (afhankelijk van het volgende contract) is voor zowel de werkgever als de werknemer bedoeld om te kijken of het werk bij hem/haar past. Mocht dat niet zo zijn dan kun je zonder meer stoppen. Daarom heet de proeftijd ook proeftijd.

De werkgever kan je wel vragen om een verklaring waarom je opzegt, die moet je ook geven. Het feit dat je studie lijdt onder je nieuwe werk is ansich voldoende verklaring. Je werkgever mag wel vragen of jij nog een paar weken wil werken (bv. tot hij iemand anders voor je heeft gevonden) maar daar hoef jij niet aan mee te werken als je dat niet wil.

Ook een schadevergoeding of iets dergelijks hoef je niet te betalen. Dat komt pas aan de orde als jij misbruik hebt gemaakt van de baan. Bijvoorbeeld als je helemaal niet van plan was om daar te gaan werken maar wel een aantal dure cursussen hebt gevolgd die je vervolgens gebruikt om bij een concurrent aan de slag te kunnen gaan.

Overigens is een proeftijd van 3 maanden (zoals jij aangeeft) niet toegestaan (zie de 2e bron). Maar dat zou ik verder laten voor wat het is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
"Maar dat zou ik verder laten voor wat het is." Zou de baas er ook zo over denken?
Computoon
8 jaar geleden
Het kan ook een heel 'slimme' baas zijn, die goed weet dat een proeftijd van 3 maanden wettelijk niet mogelijk is maar misbruik maakt van de onwetendheid van werknemers. Als de (onwetende) werknemer niet bevalt, ontslaat hij haar gewoon nog in de tweede of derde maand van het ene op het andere moment, zonder ontslagvergunning en opzegtermijn ("Dat mag ik, want je zit nog in de proeftijd"). Wil de werknemer echter weg binnen die drie maanden, dan laat hij haar gewoon opzeggen en uitwerken. Ik weet het, soms heb ik slechte gedachten...
De opzegtermijn moet je gewoon uitwerken.

Als de proeftijd aan de normale eisen voldeed (= max. 1 maand proeftijd voor een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd) had je 'elke dag meteen weggekund'.

Een proeftijd van 3 maanden is echter ongeldig, is dus hetzelfde als geen proeftijd. Je was meteen in dienst voor de overeengekomen duur van de arbeidsovereenkomst. Dan kun je alleen weg als je de overeenkomst tussentijds kunt opzeggen en geldt een opzegtermijn.

Met wederzijds goedvinden, kun je natuurlijk afscheid nemen op elk gewenst moment. (= werkgever en werknemer komen samen een datum overeen dat ze de overeenkomst willen laten eindigen.)

Toegevoegd na 13 minuten:
Als je je niet houdt aan de overeengekomen opzegtermijn word je schadeplichtig. De werkgever kan dan via de rechter een schadevergoeding vorderen. (Omgekeerd zou dat natuurlijk ook mogelijk zijn.) Maar of men die moeite neemt voor relatief lage bedragen, is twijfelachtig.

Toegevoegd na 7 uur:
NB: als de arbeidaovereenkomst die je nu hebt niet langer dan 6 maanden duurt, mocht er helemaal geen proeftijd worden overeengekomen. Aan mijn antwoord verandert dat verder niets want een "proeftijd" van 3 maanden is nietig. (= "Komt niet tot stand", ook al wordt deze overeengekomen.)
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de vraagsteller heeft getekend is deze proeftijd geldig.
De werkgever mag deze proeftijd niet aanbieden maar als de werknemer er mee accoord gaat is het wel geldig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Dit klopt wel, maar de werkgever heeft die proeftijd in het contract opgesteld, stel hij/zij weet niet, dat dit niet toegestaan is, dan kan ginaaa toch zeggen: "Ik neem ontslag, vanaf morgen ben ik niet meer inzetbaar".
Of is dat in dat geval ook niet mogelijk en kan zij hier pas vanaf de eerste werkdag van februari vanaf, want voor zover ik weet is 4 weken hier ook niet van toepassing, als ze gisteren opgezegd heeft, dan moet ze toch nog tot eind januari werken? Even voor de duidelijkheid een link voor ginaaa:
https://www.juridischloket.nl/werk/arbeidscontract/proeftijd
Computoon
8 jaar geleden
Daphne: getekend of niet: de proeftijd blijft ongeldig. Je kunt niet iets afspreken wat tegen de wet ingaat.
Crea: of de werkgever wat betreft proeftijden kennis heeft van de wet is niet relevant. Hij wordt geacht er kennis van te hebben:-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, maar het is het proberen toch waard?
En dan nog, tot wanneer moet ze werken, als hij/zij dat wetboek nog op tijd leest of uit zijn/haar hoofd leert, is dat 4 weken na opzeggen, of tot eind januari?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de werkgever een verkeerde termijn van proeftijd hanteert, is dat de werknemer niet te verwijten. Die kan per direct opzeggen!
Een proeftijd van langer dan dan 4 weken is NIET wettelijk . Bij een AO voor bepaalde tijd . Wat kan is dat er staat dat er een AO is van Bep tijd en waarvan de eerste 4 weken als proeftijd zullen gelden . En een nul uren contract na een periode van hoeveel uren per week gewerkt te hebben ? Het werken van je gemiddelde aantal uren van de afgelopen drie maanden bepaald eigenlijk je komende uren contract ! In de wet staat het zo : dat als er een regelmaat of een gemiddelde ontstaat zijn dat je uren waar je recht op kan doen gelden . Ongeacht of er nu 0 uren of 10 staan . Bij dat laatste moet je werkgever dat van je afnemen ( je laten werken ) . Ik denk dat jij en je werk gever NIET op de hoogte is van de nieuwe wet werk en zekerheid . Een mooie naam voor een heel slechte wet . Die alleen al zonde vh papier is of Vd inkt die er voor voor gebruikt moest worden . Totaal contraproductief ! Ik heb er hier al eerder of gemopperd maar nu ook door de advocatuur ( terwijl die aan die pijn zooi verdienen ) als een ramp worden gekenschetst shame on you lodewijk .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen min van mij, maar een proeftijd mag meer dan 4 weken bevatten:
https://www.juridischloket.nl/werk/arbeidscontract/proeftijd
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een maand Crea . Bij de huidige wet geving . Bij een AO voor bepaalde tijd . Of het moet voor een hele lange AO voor bepaalde tijd gelden en dan komen er transito kosten Vd werkgever de hoek om kijken . Dat laatste weet ik niet exact in m'n parate kennis .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Transito kosten? Ik ken dat als benaming voor een bepaald soort vervoer, hoezo komen deze in het door jou genoemde geval om de hoek kijken, of heb ik nu ergens iets gemist en kan dit nog anders vertaald worden? Het is me nog steeds niet duidelijk of je met die ene maand DIT geval bedoeld, of in het algemeen. Hier nogmaals bevestigd dat 2 maanden in bepaalde gevallen toegestaan is:
http://hetarbeidsrechtadvocatenkantoor.nl/proeftijd-langer-toegestaan-korte-arbeidsovereenkomst/
Computoon
8 jaar geleden
Transitievergoeding.
Die krijg je bijv. als je arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet meer verlengd wordt en je minstens 2 jaar voor die werkgever hebt gewerkt. Het is een vergoeding van niks: 1/3 maandsalaris per gewerkt jaar.
Computoon
8 jaar geleden
De proeftijd voor een arbeidaovereenkomst voor bepaalde tijd van minstens 6 maanden en maximaal 2 jaar is 1 maand. Alleen bij CAO kan geregeld worden dat de proeftijd in zo'n geval 2 maanden is. Een langere proeftijd is in alle gevallen nietig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt computon voor de uitleg het bedrag kan ook flink op lopen maar ? . Ja Crea die naam van transito vergoeding komt mij ook wereld vreemd over maar dat is echt uit de koker van (a:)) sociale zaken net als participatie samenleving ik vind dat om moverende :) redenen kul woorden . Ach tijden en namen veranderen maar situaties niet .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg Computoon, dit klinkt mij bekend in de oren, ik was er zelf nog niet opgekomen, dat dit werd bedoeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oké kapperskort, ik weet nu wat je bedoelde met transitokosten, daar gaat het om. Hopelijk is het jou ondertussen ook duidelijk waar ik op doelde dat een proeftijd meer dan 4 weken mag bevatten.