Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan mijn werk mij nog vier weken laten werken?

Ik werk als serveerster bij een Ierse pub en heb een paar dagen geleden mijn ontslag ingediend, omdat mijn studie eronder leed. Ik zit nog in mijn proeftijd van drie maanden en daarna zou ik een nul uren contact krijgen. Moet ik na mijn ontslag nog verplicht vier weken werken ? En wat zijn de gevolgen als ik dat gewoon niet doe, ben ik dan strafbaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
ronron1212
8 jaar geleden
Ja dat heet opzeg termijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In je proeftijd mag je toch direct opzeggen dacht ik ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bron: http://ontslag.nl/ontslag-de-proeftijd/opzeggen-de-proeftijd/
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik zou gewoon niet meer komen opdagen. Proeftijd mag je gewoon stoppen. Je hebt wel de kans dat je werkgever besluit om je loin niet uit te betalen. Mag niet, maar doen ze nog wel eens vooral in de horeca.
Computoon
8 jaar geleden
De overeengekomen proeftijd (3 maanden) is nietig. Een nietig proeftijdbeding heeft wettelijk hetzelfde effect als "geen proeftijd". Als er geen proeftijd is, kun je alleen weg met wederzijds goedvinden. Of door opzegging, als de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd die mogelijkheid biedt. In dat laatste geval geldt een opzegtermijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Als je nog in je proeftijd zit dan mag je op ieder moment opzeggen. Deze periode van 2 maanden (afhankelijk van het volgende contract) is voor zowel de werkgever als de werknemer bedoeld om te kijken of het werk bij hem/haar past. Mocht dat niet zo zijn dan kun je zonder meer stoppen. Daarom heet de proeftijd ook proeftijd.