kan mijn werk mij nog vier weken laten werken?

Ik werk als serveerster bij een Ierse pub en heb een paar dagen geleden mijn ontslag ingediend, omdat mijn studie eronder leed. Ik zit nog in mijn proeftijd van drie maanden en daarna zou ik een nul uren contact krijgen. Moet ik na mijn ontslag nog verplicht vier weken werken ? En wat zijn de gevolgen als ik dat gewoon niet doe, ben ik dan strafbaar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je nog in je proeftijd zit dan mag je op ieder moment opzeggen. Deze periode van 2 maanden (afhankelijk van het volgende contract) is voor zowel de werkgever als de werknemer bedoeld om te kijken of het werk bij hem/haar past. Mocht dat niet zo zijn dan kun je zonder meer stoppen. Daarom heet de proeftijd ook proeftijd. De werkgever kan je wel vragen om een verklaring waarom je opzegt, die moet je ook geven. Het feit dat je studie lijdt onder je nieuwe werk is ansich voldoende verklaring. Je werkgever mag wel vragen of jij nog een paar weken wil werken (bv. tot hij iemand anders voor je heeft gevonden) maar daar hoef jij niet aan mee te werken als je dat niet wil. Ook een schadevergoeding of iets dergelijks hoef je niet te betalen. Dat komt pas aan de orde als jij misbruik hebt gemaakt van de baan. Bijvoorbeeld als je helemaal niet van plan was om daar te gaan werken maar wel een aantal dure cursussen hebt gevolgd die je vervolgens gebruikt om bij een concurrent aan de slag te kunnen gaan. Overigens is een proeftijd van 3 maanden (zoals jij aangeeft) niet toegestaan (zie de 2e bron). Maar dat zou ik verder laten voor wat het is.

Bronnen:
http://ontslag.nl/ontslag-de-proeftijd/opz...
http://www.arbeidsrechter.nl/wwz-ontslag-t...