Hoelang blijft een cheque in Belgische frank nog geldig?

heb bij het opruimen nog een oude getekende cheque in belgische franken gevonden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Dat is ie niet meer sinds 1 maart 2002. Als we nog oude oude Europese munteenheden hadden gehad was de cheque wel geldig gebleven. Maar ze bestaan niet meer, dus die cheque is waardeloos geworden. Helaas.

Toegevoegd na 21 uur:
"Vanaf 1 maart 2002 wordt de wettige betaalkracht van de Belgische frank definitief ingetrokken". Zo staat dat ook in https://www.ecb.europa.eu/ecb/.../nl_fr_con_2001_15_draft_law.pdf
Amadea
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Misschien is de check idd niet meer geldig, maar niet om de opgegeven reden.
Muntgeld bleef 5 jaar inwisselbaar na 2002; Bankbiljetten kunnen nog 30 jaar ingewisseld worden. Vraag bij een bank.
Amadea
8 jaar geleden
De vraag gaat niet over bankbiljetten, maar over een ingevulde cheque. Die dus op z'n minst 14 jaar oud is.

Andere antwoorden (1)

Buitenlandse cheques zijn nog 12 maanden geldig.
Je kunt proberen om deze cheque nog te innen, maar dan gaat het op basis van incasso en de goodwill of de rekeninghouder de schuld nog accepteert.
En dan komt er de wisselkosten en de verwerkingskosten boven op.
Je kunt het altijd proberen vooral het om een groot bedrag gaat.

Ik heb de regels van ABNAMRO bij gevoegd, maar andere banken hebben soortgelijke regels en kosten.

Ik ken niet de Belgische regels en dan zou het gaan om een binnenlandse cheque.

Vele banken zwaaien met het feit dat de cheque alleen in gewisseld kan worden in dezelfde valuta voor binnenlandse cheques.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb ook een soort gelijke vraag gevonden.