Hoogte bijstandsuitkering bij verblijf in een AWBZ instelling?

Mijn dochter is 18 jaar en heeft een licht verstandelijke beperking. In januari verwacht zij een kind en gaat dan wonen onder begeleiding in een tienermoederhuis (AWBZ instelling). Kan iemand vertellen wat de hoogte van een bijstandsuitkering is bij verblijf in een AWBZ instelling?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Niet het hele WWB-inkomen van uw dochter gaat op aan de eigen bijdrage. Je mag altijd minimaal de zak- en kleedgeldgrens overhouden. Volgens de bron hieronder is die voor 2015 voor alleenstaanden € 304,18 per maand. Mij onbekend is of de baby nog van invloed is op de hoogte van het zak- en kleedgeld.

Het bedrag van ruim € 300 per maand is inclusief vakantiegeld en zorgtoeslag. De basiszorgverzekering moet hiervan al betaald zijn. Als je alleenstaand bent, mag je per maand inclusief vakantiegeld overhouden:
€ 304,18 + gemiddelde kosten voor de basiszorgverzekering (€ 117,33)  minus de zorgtoeslag (max € 78) De cijfers zijn van 2015.
fisbel