Wat gaat er op financieel vlak allemaal veranderen als hij en ik samen zouden gaan wonen?

Mijn vriend en ik willen in de toekomst samen gaan wonen, nu ben ik een alleenstaande moeder van 3 kinderen en ontvang een wwb uitkering, hij heeft een wajong uitkering. Tevens heeft hij schulden uit het verleden die hij meeneemt en moet daar nog de schuldregeling voor in gaan. Wat gaat er op financieel vlak allemaal veranderen als hij en ik samen zouden gaan wonen? Financieel gezien hebben ik en mijn kinderen het nu goed, we kunnen goed rondkomen en hebben geen schulden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Zou maar niet samen gaan wonen want samen heb je recht op ik keer het bijstands niveau. Meer wordt er niet aangevuld door de gemeente.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan zou ik het mooi bij een LAT-relatie laten ; sowieso is het statistisch (echt puur statistisch) al heel onverstandig een niet-bloedverwant van mannelijke kunne in een huis met jonge kinderen te laten, maar hij neemt OOK nog eens een rugzak vol (financiele) ellende mee. Niet aan beginnen.Je kinderen moeten op de eerste plaats komen tot ze volledig zelfstandig zijn. Of je je daarná financieel wilt laten uitkleden, is dan je eigen keuze en daar worden zij dan in elk geval niet meer het slachtoffer van.
ronron1212
8 jaar geleden
al heel onverstandig een niet-bloedverwant van mannelijke kunne in een huis met jonge kinderen te laten, Wat is dit voor onzin @Marleen.
Dit is nog al wat wat je hier aangeeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat is zeker nogal wat, maar de statistieken liegen er helaas niet om. En niet alleen in Amerika. Daar mogen we onze ogen niet voor sluiten omdat het ons niet bevalt. De kans op problemen op het vlak van lichamelijke of psychische mishandeling en verwaarlozing is ongeveer 33 keer (!) zo groot. En nooit met opzet of met voorbedachte rade. Ik zie helaas heel wat 'kinderen' - al vanaf pak hem beet mijn leeftijd tot hele jonkies nu - die het slachtoffer worden van een moeder die niet alleen kan of wil zijn, en de kinderen opoffert voor een nieuwe relatie. Waaronder een paar heel, heel schrijnende voorbeelden. Dat wil niet zeggen dat dat hier ook het geval is - gelukkig is het nog altijd geen meerderheid - maar het is wel een risico dat je willens en wetens neemt. In combinatie met de financiële problematiek, kan ik geen enkele reden bedenken die belangrijk genoeg is om die rode vlaggetjes te negeren. http://winteryknight.com/2010/06/08/do-biological-fathers-or-unrelated-men-more-dangerous-for-children/ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1360186/ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2845296/
ronron1212
8 jaar geleden
Kijk de statistieken nog eens goed door want er zijn ook heel veel vrouwen die ik niet in de buurt van kinderen zou laten komen. Niet alleen niet familie leden maar ook familie leden. Misbruik komt nog al eens voor uit de familie band of andere naaste.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Natuurlijk, Ron ; dat ontken ik ook niet. Het een sluit het ander niet uit. Met name incest is vooral een familiezaak. Het feit is alleen (ja, sorry, het is een feit) dat hoewel het overovergrote merendeel van de stiefvaders gewoon deugt, in een 'samengesteld' gezin een kind gewoon een signifikant veel groter risico loopt op geweld en overlijden (niet zozeer seksueel misbruik dus) . Het risico in een eenoudergezin is ook al groter, maar moeilijker te vermijden natuurlijk. Een "vreemde" volwassene in huis brengen echter, is vermijdbaar. Over stiefmoeders zijn de cijfers nu eenmaal een stuk minder triest, al is ook daar het risico groter dan in een intact basis-gezin. Ook neemt het risico toe naarmate de kinderen ouder zijn als de nieuwe ouder er bij komt. Ik kan de omschrijving op Internet niet vinden, maar weet uit een andere bron (tijdschrift of televisieprogramma) dat de kans op gevaar / overlijden voor een kind gelijk staat vergelijkbaar is met die van een gewone burger in een oorlogssituatie ; verreweg de meesten overleven, maar dat maakt een land waar oorlog is niet veilig.
ronron1212
8 jaar geleden
Ik vind dit een onzinnige discussie die nergens opslaat. Weet je hoeveel samengestelde gezinnen er zijn die het gewoon prima hebben. Meteen wijzen op de gevaren voor vreemde mannen ik vind dit echt te vergaan en zeker op deze vraag.
fisbel
8 jaar geleden
De vraag gaat over de financiële consequenties.
Niet over de risico's van samenwonen.
ronron1212
8 jaar geleden
@fisbel helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat mag jij vinden. Het is dan ook geen antwoord, maar een reactie, en ik had het als het aan mij lag ook gewoon bij die eerste opmerking gelaten. De kern was voor mij namelijk dat hij OOK nog een rugzak vol (financiële) ellende meeneemt, en als IETS spanningen in een gezin - samengesteld of anderszins - brengt, zijn het wel financiële problemen. Dan wordt het dus risico plus risico. En ja, ik kan het niet ontkennen, ik heb nogal problemen met vrouwen die hun eigen belang boven dat van hun kinderen stellen. Simpelweg door hoe vaak ik dat fout heb zien gaan ; 1 keer is eigenlijk al teveel.
ronron1212
8 jaar geleden
Jij mag je eigen mening geven. Dat wil nog niet zeggen dat het ook zo is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Denk je dat ik het zelf bedacht heb ofzo ???? Ik heb niet voor niets drie - van de vele die er zijn - bronnen genoemd. Je ZOU ze kunnen lezen ? Steek je wellicht iets van op.
ronron1212
8 jaar geleden
Ik heb betere info. Ik hoef hier niets van te leren of op te steken. Ik heb al eens eerder gezet dat ik genoeg ervaring heb ook gewerkt in de branche.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Marleen, ik kan prima alleen zijn, ik ben 5 jaar lang alleen geweest met de kinderen, zonder scharrels of wat dan ook, dus die vlieger gaat niet op. Buiten dat zouden mijn kinderen het juist erg fijn vinden als hij erbij komt, omdat ze het goed met hem kunnen vinden en zij een vader figuur missen, gezien hun eigen vader niet naar ze om kijkt.
Ik heb juist mijn kinderen op die eerste plek staan, zij schreeuwen er bijna om om dagelijks een man om zich heen te hebben, waar ik het best prettig vind, dat hij nog altijd naar zijn eigen huis toe gaat, omdat ik best gehecht ben aan mijn vrijheid en mijn eigen ruimte te hebben.
Het gaat er dus niet om, dat ik graag samen wil wonen, maar dat het in dit geval mijn kinderen een hoop rust gaat geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om nog duidelijker te zijn, ik kom uit een huiselijk geweld situatie met de kinderen, ik was destijds de stiefmoeder, voor het kind wat hij al had met een andere partner.
Ik weet dus als geen ander, hoe het is in zo'n situatie en zal dan ook bij de eerste signalen ( als daar al sprake van zijn) mijn deur sluiten voor wederom zo'n relatie. Dat wil ik mijn kinderen ( en mezelf) niet nogmaals aandoen..

Antwoorden (1)

Het samenwonen heeft grote financiële gevolgen. Niet voor de Wajong-uitkering – die blijft gelijk, maar wel voor de hoogte van de WWB-uitkering. Die is nu € 962,63 en wordt Wajonguitkering aangevuld met bijstand tot € 1375,18. Bedragen zijn netto en inclusief vakantiegeld. De bijstand kan dus zomaar met zo'n € 500 per maand worden verminderd.

Ook zal het kindgebonden budget met een paar duizend euro omlaag gaan. Grof geschat: € 2500 tot € 3000 minder per jaar. Een alleenstaande ouder krijgt immers sinds 1 januari 2015 een verhoogd kindgebonden budget. Dit ter compensatie van o.a. het wegvallen van de alleenstaande ouderkorting.

De gevolgen voor de huur- en zorgtoeslag zullen waarschijnlijk meevallen. Huurtoeslag blijft maximaal. De zorgtoeslag wordt er 1 voor toeslagparters. Samenwonenden met minderjarig kind of kinderen worden immers fiscaal partners van elkaar. De zorgtoeslag voor partners wordt van 2 x € 78 per maand verlaagd naar 1 x € 149 per maand.

Het is mogelijk dat 1 van de partners de schuldsanering ingaat en de ander niet. Er valt natuurlijk door de instanties sowieso niet veel aan geld / inkomen / vermogen weg te sluizen. Het gezamenlijke inkomen is gelijk aan een WWB-inkomen voor gehuwden / samenwonenden. De beslagvrije voet is 95% van dit inkomen. Toch zou ik van te voren bij gemeente en instanties vragen naar de consequenties bij samenwonen.
fisbel