Mag je een begrafenis/uitvaartverzekerking hebben wanneer je in de schuldhulp terecht komt?

Mijn ouders hebben onbewust twee jaar te lang huurtoeslag ontvangen die al geruime tijd middels een betalingsregeling terug betaald wordt aan de Belastingdienst. Echter, sinds dat moment blijft er ook in feite te weinig geld over om nog van te leven waardoor nu weer andere betalingsachterstanden zijn ontstaan, waaronder de huur, energienota, en de zorgverzekering. Daarom gaan ze nu schuldhulpverlening aanvragen. Tot 2008 hadden mijn ouders een levensverzekering die in feite bedoeld was als begrafenisverzekering. Doordat mijn moeder een erfenis ontving terwijl er op dat moment sprake was van een bijstandsuitkering, moesten zij deze van de gemeente verplicht afkopen, dit omdat een levensverzekering ook als spaarbrief kan dienen. Nu zijn zij dus op geen enkele wijze verzekerd wanneer zij komen te overlijden en zou ik (enigskind en momenteel alleenstaande) voor alle kosten op moeten draaien. Daarom wil ik met ze samen nu toch gaan kijken voor een (goedkope en simpele) begrafenisverzekering zodat dit in ieder geval nog geregeld is.

Nu komt mijn vraag: Mag je een begrafenisverzekering/uitvaartverzekering hebben wanneer je in een schuldhulp traject terecht komt? Dan bedoel ik zowel bij bewindvoering, schuldsanering (lening van de Kredietbank), minnelijk traject schuldhulpverlening via gemeente en WSNP.

Kunnen ze je verplichten om deze af te kopen?

En zo ja, is dit enkel het geval bij een type verzekering waarbij er ook geld vrij komt of ook bij een verzekering in natura?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Je mag een begrafenisverzekering hebben in bijstand, WSNP of schuldhulpverlening.
Sterker nog: diverse bWSNP-ewindvoerders VEREISEN zelfs dat je een begrafenisverzekering afsluit als je die nog niet hebt.

Maar... heb je bij aanvang van het traject al een begrafenisverzekering op kapitaalbasis die af te kopen valt, dan is dat een vermogensbestanddeel dat meestal (eerst) te gelde gemaakt moet worden.

Je kunt dan dus verplicht worden om je kapitaaldekking af te kopen, om vervolgens een nieuwe (en mogelijk per maand duurdere) natura dekking voor in de plaats te zetten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Typo, ik bedoel "WSNP-bewindvoerders"

En toevoeging: heb je nu nog geen uitvaartverzekering, kies dan een natura variant: dan hoeft je niet af te kopen