Wat is een redelijke vergoeding voor het gebruik van mijn auto?

Ik werk in een winkel en nu wil mijn werkgever dat ik ook bestellingen ga bezorgen en daarvoor mijn eigen auto gebruik. Wat voor vergoeding kan ik hiervoor vragen? Hoeveel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou er niet aan beginnen en al helemaal niet met je eigen auto. Wettelijk mag je maar €0,19/km belastingvrij declareren maar in de praktijk kost een zakelijke km €0,53 oftewel JIJ betaalt per km €0,34 uit EIGEN zak! http://www.reiskostenblog.nl/nieuws/zakelijke-kilometer-in-eigen-auto-kost-werknemer-gemiddeld-34-cent/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou er niet aan beginnen, de werkgever moet voor zoiets zorgen. Kom met het OV (desnoods het laatste stukje) om er vanaf te zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En wat gebeurd er als je een ongeluk krijgt en/of schade rijdt met jouw auto in de tijd vd baas? Ik zou er niet aan beginnen. Laat de baas lekker een auto voor je huren of laat hem zijn auto aan jou lenen.
Utrecht
8 jaar geleden
Ik zou ook voorzichtig zijn. Op zich kan je best je kilometerkosten uitrekenen. Houd daarbij rekening dat je over elke vergoeding boven 19ct/km belasting moet betalen en kan je bepalen welke km-vergoeding je werkgever moet betalen.
Maar,...hoe zit het met de autoverzekering? Deze is afgesloten voor enkel privégebruik van de auto. Dus aanpassing van je verzekering.
En als je dan schade rijdt. Wie betaald de kosten die de verzekering niet betaald? Van je uitkering van je verzekering kan je zelden dezelfde auto kopen; er moet altijd geld bij. Gaat je werkgever meedelen in dit risico?
paulus811
8 jaar geleden
Is het een optie om te bezorgen met een scooter? Vaak is dat een handiger vervoermiddel en veel goedkoper voor de werkgever. Het wordt natuurlijk lastig als je in een meubelzaak werkt.....

Antwoorden (2)

19 cent de KM . Meer valt er niet van te maken :(. ( Vraag of je zijn auto mag gebruiken ) :) . Je moet ook een sluitende administratie voeren . Dus van pc naar pc anders kan je een naheffing krijgen . Dus dat het totale bedrag als loon wordt gezien .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Volgens mij is jouw bedrag van 19 ct alleen een normale reiskostenvergoeding. In dit geval worden de aantallen km niet verrekend via de belasting, maar moet de baas een hoger bedrag betalen omdat eigenaar een soort van verhuur aan de baas doet. Zijn auto kost hem echt meer dan 19ct per km als je ook verzekering en afschrijving meetelt.
ronron1212
8 jaar geleden
@Kapperkort de belasting heeft bepaald dat 0.19 belasting vrij over gereden kilometers mag worden vergoed. Er mag ook meer betaald worden echter dan is het meerdere boven de 0.19 belast. Je moet aangeven op je declaratie van waarnaar waar je rijd dat is aan de werkgever om te beoordelen of de afstanden kloppen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ron je hebt helemaal gelijk ik had moeten schrijven onbelast max 19 c de km . En ja een soort verhuur constructie zou een oplossing kunnen bieden als de belasting er mee Accord zou gaan maar tot nu toe ? In veel beroepen waar met eigen auto klanten of patiënten worden bezocht het zelfde zeg gedonder .
Je mag € 0,19 / km belastingvrij ontvangen.
Het meerdere boven 19 cent moet je bij je inkomen optellen. en is belast.

Een redelijk vergoeding zou zijn bv gestaffeld:
1 - 10000 km € 0,41 / km
10001 - 15000 € 0,38 /km
15001 - 25000 € 0,37 /km

kosten van auto, afschrijving, onderhoud, belasting, verzekering etc zijn dan allemaal voor jou, en je krijgt een redelijke vergoeding voor je km.

Ik lees in de andere antwoorden en reacties een hoop negatieve adviezen, maar ik rij al jaren op deze basis, en het maakt je eigen privé kilometers een stuk goedkoper.