op basis van welk inkomen wordt de ww uitkering berekend?

Iemand krijgt van januari tot en met oktober 2015 een ww uitkering en vindt per 1 november weer een baan. Het salaris is hoger dan de ww uitkering. Dit contract loopt per 1 augustus 2016 af en er wordt weer ww aangevraagd. Deze persoon voldoet aan de jaren- en wekeneis. Waar wordt naar gekeken bij het bepalen van de ww? Wordt de hoogte van de ww bepaalt door het salaris in november en december of wordt de ww van januari tot en met oktober ook meegeteld? Alvast bedankt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vorige ww uitkering gebaseerd op 40 uur werkloosheid en nieuw contract per november is 40 uur per week.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor berekening van de hoogte van de uitkering is het sv-loon van belang vanaf de maand voor je werkloos werd tot 12 maanden daarvoor, als je toen werkte.

In het voorbeeld is gewerkt van november tot en met juli, dit zijn 9 maanden. Het sociale verzekeringsloon (zie de loonstroken, is tegenwoordig meestal gelijk aan het 'loon voor loonheffingen') wordt gedeeld door 261. Dus ook als je minder dan een jaar gewerkt hebt. De uitkomst is het zogenaamde dagloon. Over dat loon wordt de ww-uitkering berekend.

Zou iemand op 15-08 werkloos worden: ook dan wordt teruggekeken vanaf juli.

Aan dat dagloon zit een maximum/dag, over meer krijg je geen ww. Dat is logisch, omdat er ook een maximum zit aan het loon waarover de werkgever de ww-premie moet afdragen.
Computoon
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor de WW wordt gekeken naar het salaris dat je in de periode voorafgaand aan de WW hebt verdiend. De precieze hoogte is afhankelijk van je leeftijd en arbeidsverleden - en natuurlijk je laatstverdiende loon. Eventueel toekomstig loon is voor de WW volstrekt irrelevant.

In de bron een link waar je door invulling van je persoonlijke gegevens precies kunt uitrekenen hoelang en op hoeveel WW je recht hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij een nieuwe WW-aanvraag in augustus zal dus voornamelijk worden gekeken naar het loon dat je van november tot en met juli hebt verdiend ; je volledige arbeidsverleden / gemiddelde jaarinkomen van (de jaren) daarvoor is echter ook relevant, dus vanaf hier voor een leek niet uit te rekenen. Daarvoor verwijs ik dan weer naar de bron.