Ons huis was verkocht onder voorbehoud de koop gaat niet door moeten de kopers 10 % betalen en wat als ze zeggen dat ze het niet kunnen betalen ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Als een huis 'verkocht' wordt, dwz dat de koper mondeling aangeeft te willen kopen, begint de makelaar met het opstellen van een 'voorlopig koopcontract'. Tot de ondertekening van het "voorlopig koopcontract geldt de wettelijk verplichtte bedenktijd van 14 dagen. Maar zo lang zal de verkopende makelaar je de tijd niet gunnen, dat voorlopig koopcontract ligt er in een jiffy. Bij de opstelling van dat voorlopig koopcontract mag de koper ontbindende voorwaarden formuleren. Een bekende en bijna altijd toegepaste ontbindende voorwaarde is "Dat koper de financiering rond kan krijgen bij een door hem te kiezen financiële instelling". De verkopende partij zal aan elke ontbindende voorwaarde een termijn stellen, zo kan koper worden geacht binnen 14 dagen helderheid te kunnen krijgen of zijn bank een hypotheek wil verstrekken die volstaat. Na het verlopen van de termijn welke aan de ontbindende voorwaarde wordt gehangen is deze voorwaarde niet meer geldig als excuus om te koop te ontbinden.

Zijn er geen geldige ontbindende voorwaarden meer in het getekend voorlopig koopcontract, dan pas kun je aanspraak maken op 10% van de koopsom, indien dat percentage is genoemd in het voorlopig koopcontract.

Aanspraak maken is nog geen krijgen. Als koper niet wil betalen zul je uiteindelijk je recht middels een rechter moeten afdwingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Huis heb je 3 dagen de tijd voor staat zo in elk nvm contract
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als dat in het contract staat, dan geldt dat natuurlijk. Dat is dan een ontbindende voorwaarde die je door de verkopende partij wordt aangeboden. Heel fatsoenlijk en NVM makelaars gaan er dan ook prat op fatsoenlijk zaken te doen.
Er zijn echter ook heel veel niet bij NVM aangesloten makelaars die dat soort koper beschermende maatregelen niet in het contract opnemen.