heb ik recht op dubbele uitbetaling met zondagswerk zonder CAO of contract?

Hallo ik heb deze zomer gewerkt voor een bedrijf en ik vroeg me af of zondagswerk dubbel uitbetaald moet worden.
Ik heb geen contract getekend en volgens mij valt het werk niet onder een CAO .
Ik was Flyboard instructeur misschien weet iemand daar een CAO bij.

Daarnaast vroeg ik me af of een nog nooit gezien of besproken en evenmin ondertekend contract enige rechtsgeldigheid heeft.
Contract ligt naar zeggen van het bedrijf in de la en is mondeling besproken alleen nog niet ondertekend naar zeggen van het bedrijf.

Dit is klinkklare onzin maar wel een reden om het loon in zijn geheel niet uit te betalen wegens contractbreuk.
Ik stapte op na het bedrijf drie keer gewaarschuwd te hebben en nam dus op staande voet ontslag.

De reden dat ik opstapte was een legitieme reden.

Wat vinden jullie moet het bedrijf gewoon uitbetalen als ik idd een goede reden had?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dubbele betaling op zondag is alleen verplicht als het in de cao staat of op een andere manier is afgesproken.

Een arbeidsovereenkomst kan mondeling worden overeengekomen maar een aantal elementen daaruit moet schriftelijk worden vastgelegd en uiteraard moet de werknemer dat document ontvangen.

Of de reden voor ontslag nemen op staande voet legitiemet was? Je zegt het. Maar voor zo''n ontslag moet er echt een dringende reden zijn in de wettelijke betekenis, een reden waardoor de overeenkomst geen moment langer meer hoeft voort te duren en het ontslag meteen volgt op de aankondiging (denk aan mishandeling of grove belediging door de werkgever).

Als je zelf op staande voet vertrekt en de werkgever start een procedure kan de rechter uitspreken dat je een schadevergoeding aan de gewezen werkgever moet betalen als de reden voor het ontslag geen dringende was in de zin der wet. Je kans op ww is dan ook zo goed als verkeken.

Advies: altijd vooraf juridisch advies inwinnen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het inhouden van loon: dat kan niet zomaar. Je moet geld ontvangen over de tijd dat je gewerkt hebt maar ik vind het te rechtvaardigen als de werkgever in dit geval een maand loon inhoudt, namelijk over de opzegtermijn die je normaal in acht had moeten nemen. Nee, dat mag inderdaad niet. Maar uit het feit dat je het bedrijf driemaal gewaarschuwd hebt, spreekt voor mij al dat er geen dringende reden aanwezig was. Dan had je namelijk meteen moeten opstappen.
Computoon