Tellen YouTube inkomsten mee als inkomen als ik ze niet laat storten?

Ik krijg nog 2 jaar studiefinanciering, maar ik werk en verdien daarmee bijna tot aan de grens. Als ik daar overheen ga, heb ik geen recht meer op studiefinanciering of op mijn studentenreisproduct. Nu verdien ik sinds deze maand ineens veel meer met mijn YouTube-advertenties dan normaal. Als ik dat erbij op zou tellen, zou ik over de grens heen gaan en ineens mijn stufi en reisproduct kwijt zijn!
Als ik mijn inkomsten van Google AdSense niet laat overschrijven naar mijn rekening, telt het dan mee als verzamelinkomen? Of kan ik het beter op mijn AdSense account laten staan totdat ik klaar ben mijn mijn studie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Inkomsten tellen mee in het jaar dat ze op je rekening zijn bijgeschreven. Dus als er geen geld op je rekening wordt bijgeschreven, heb je geen inkomsten, ook al heb je er recht op. Als je YouTube zover krijgt dat ze het volgend jaar bijschrijven, tellen ze volgend jaar mee als inkomsten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gvrox
8 jaar geleden
Is dat wel zo ? Het geld staat op een soort rekening, bij Google, dus de inkomsten zijn al gemaakt. Een voorbeeld over een wat andere situatie om aan te geven dat de belastingdienst soms wat andere opvattingen heeft dan je zou verwachten: http://www.belastingtips.nl/prive/vermogen_en_sparen/peildatum_box_3_vanaf_2011/
fisbel
8 jaar geleden
Dit antwoord is onjuist. Bij een aftrekpost zoals bijvoorbeeld specifieke zorgkosten geldt de datum van betaling. Dus niet de datum van de nota. Bij looninkomsten echter is het gehele salaris belast in het jaar van toekennen, ongeacht het moment van betaling. Zie het (juiste) antwoord van Lies12 hieronder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat betekent alsnog dat als sbruggen met YouTube afspraken weet te maken over uitgestelde uitkering van inkomsten of achterwege laten van inkomsten, dat de loonstrook later of niet wordt opgesteld. Je moet dus contact zoeken met YouTube om afspraken te maken over de uitbetaling (en vastlegging daarvan) van inkomsten.
Volgens mijn informatie (gekregen via belastingtelefoon, mijn vraag ging over een behoorlijk verlate loonbetaling van december) gaat de inkomstenbelasting bij loondienst uit van het jaar wat op de loonstrook staat. Ik neem dus aan dat wanneer het een ander soort registratie betreft (voor bedrijf, of in dit geval op een online account) hetzelfde geldt en je het inkomen dus moet opgeven in het jaar waarin het is bijgeschreven op je account.

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien zijn er weer andere regels voor online verdiensten, omdat dat toch gaat om niet al te reguliere verdiensten. Als je her zeker wilt weten, vraag het dan na bij de Belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
Dit antwoord is juist. Een plus. En er zijn geen andere regels voor online verdiensten.