Per 1 september heb ik een nieuwe baan. Mag mijn werkgever mijn vakantie(gepland) in de laatste maand intrekken?

Ik heb een maand opzegtermijn. Voor 1 augustus mijn ontslag ingediend, dus kan per 1 september weg. Omdat mijn vrije dagen nu minder worden omdat ik per 1 sept stop, wil mijn werkgever nu mijn goedgekeurde vakantie(deze is in februari goedgekeurd) in augustus intrekken, mag zomaar?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat ligt juridisch nog ingewikkeld. Formeel is het zo dat als er schriftelijk niks is afgesproken (geen CAO, geen arbeidsovereenkomst die er iets over zegt, geen losse afspraak per brief of mail o.i.d.) en een werknemer heeft teveel dagen opgenomen bij het einde van het dienstverband de werkgever deze NIET kan terugvorderen of verrekenen (zie de link "bij-einde-arbeidsovereenkomst-teveel-vrije-dagen-genoten-hoe-te-verrekenen"). Echter in jou geval heeft de werkgever de dagen goedgekeurd op een moment dat hij niet kon weten (en jij het waarschijnlijk zelf nog niet wist) dat deze situatie zou gaan ontstaan. Als hij dat had geweten had hij waarschijnlijk een ander besluit genomen over jou vakantie (want dat recht heeft hij). En je hebt de betreffende dagen ook nog niet opgenomen, dus waarschijnlijk heb je nog geen te kort. Hij kan daarom op grond van de gewijzigde omstandigheden alsnog beslissen dat (een deel van je) vakantie niet door kan gaan. Je kunt dat mogelijk oplossen door de te veel genomen dagen te laten verrekenen met de eindafrekening. Dat is, afhankelijk van je vakantieboeking, misschien goedkoper dan een reis annuleren. Omdat de vakantie op zich reeds lang geleden is toegekend is er geen dwingende reden waarom je opeens niet zou mogen gaan als je de kosten zelf draagt.

Bronnen:
http://123lonen.nl/2012/11/moet-een-werkne...
https://www.hrpraktijk.nl/topics/arbeidsvo...

Allereerst: is je dagensaldo toereikend? Als je op jaarbasis recht hebt op 24 dagen dan zijn er t/m augustus maar 16 van opgebouwd en kun je er t/m augustus niet meer opnemen als je geen dagen meer had van vorig jaar. Had je toch al vakantie genomen, dan zal dit voor een deel onbetaald verlof moeten worden. Los hiervan: Ja, dat kan, maar niet zomaar. Zie BW 7:638, lid 5. Als er sprake is van ‘gewichtige redenen’ kan een werkgever e3en al vastgestelde vakantie wijzigen, na overleg met jou. De kosten die hiermee voor jou samenhangen (bijv. een reeds besproken reis) moeten dan wel door hem vergoed worden. Los hiervan: niet opgenomen vakantiedagen moeten worden uitbetaald bij de eindafrekening. Uit BW 7, artikel 638 5 De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100