Per 1 september heb ik een nieuwe baan. Mag mijn werkgever mijn vakantie(gepland) in de laatste maand intrekken?

Ik heb een maand opzegtermijn. Voor 1 augustus mijn ontslag ingediend, dus kan per 1 september weg. Omdat mijn vrije dagen nu minder worden omdat ik per 1 sept stop, wil mijn werkgever nu mijn goedgekeurde vakantie(deze is in februari goedgekeurd) in augustus intrekken, mag zomaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K
ronron1212
8 jaar geleden
Als je niet genoeg dagen hebt kan dat of je moet ze zelf betalen dus over de dagen dat je officieel vakantie hebt en geen vrije dagen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar wat wil jij dan, Kreeft88? Wil je dat je werkgever jou vakantiedagen geeft waar je qua opgebouwde vrije dagen geen recht op hebt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat mag zomaar. Je zegt per 1 september op maar wilt voor die tijd nog op vakantie, terwijl je niet genoeg dagen voor de vakantie hebt opgebouwd en GAAT opbouwen bij deze baas, en geeft hem ook niet of nauwelijks tijd om een vervanger te zoeken. Dan mag je baas best van je vragen dat je die maand ook nog gewoon uitwerkt, in elk geval de dagen waar je wettelijk gezien geen recht meer op hebt. Heel heel misschien kun je die als onbetaald verlof opnemen, als je al wat geboekt hebt ofzo, maar ik zou er niet teveel op rekenen. Kwestie van nogal ongelukkige planning of pech gehad. En je hebt ZELF opgezegd, je bent niet ontslagen. Dus dit is daar gewoon de consequentie van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt Al een mooi juridisch antwoord . Maar nu de praktische oplossing . Je moet tekenen ! Dat je werkgever straks de teveel opgenomen dagen mag verrekenen . Let op jij hebt niks te eisen ja nogmaals hij mag zeggen niet meer opnemen dan je recht op heb . Als jij tekent dan kan hij wettelijk goedgekeurd het te veel opgenomen van je laatste salaris afhouden . Zo niet ja mogelijk staat er iets in je cao over of in je AO of ook vaak in het huishoud reglement hoe dagen aangevraagd moeten worden . Heel normaal is het dat te veel of te weinig opgenomen dagen worden verrekent . Ja het zou ook anders om kunnen zijn . Dan begrijp je de situatie wel . Dus stel je baas in een rustig gesprek voor dat je tekent enz . Ja het kost je baas altijd nog geld . Mocht dat het probleem zijn neem met wederzijdsgoed vinden per direct je ontslag. Hou het rustig en gezellig dat is de beste basis om er verstandig uit te komen en respecteer ook de belangen vj werkgever . Succes en prettige vakantie .
paulus811
8 jaar geleden
De reacties hierboven stappen wel heel makkelijk heen over het feit dat de vakantiedagen al zijn goedgekeurd. Dat gebeurde hoogstwaarschijnlijk niet onder voorbehoud. Het ligt aan de regels van het bedrijf, als tekorten op vakantiedagen bij vertrek met het salaris verrekend worden, kun je niet zomaar de goedkeuring intrekken. Maw kijk de ontslagprocedure erop na. Een werkgever mag natuurlijk wel vragen of je blijft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vaak staat de aanvraag niet op papier en het antwoord ook niet:( ieder normaal mens kan globaal z'n dagen uitrekenen en kan donders goed begrijpen dat als je geen vol jaar werkt je ook niet over een heel jaar dagen opgebouwd hebt . Dus jij kan zeggen (als dat al op papier staat ik ga ! je werkgever zegt niet opgebouwd niet gaan .! Dit wordt een wedstrijdje voor verliezers . Let op dat dit akkefietje je relatie met je toekomstige wetgever niet nadelig beïnvloed . Kom op soms win je wat maar meestal verlies je wat .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Paulus811: dus dan kan ik vandaag alvast zwangerschapsverlof aanvragen? Ik ben wel niet zwanger, maar als mijn werkgever het goedkeurt zonder het voorbehoud dat ik inderdaad een baby ga baren rond die tijd, heb ik dat verlof in mijn zak.
paulus811
8 jaar geleden
Sorry dat ik het zo zeg, maar ik vind het een domme vergelijking. Voor zwangerschapsverlof bouw je geen rechten op, net zo min als voor bijvoorbeeld adoptieverlof. En je kunt blijven roepen dat vragensteller maar moet blijven werken, maar trek jij de knip als er een vakantie is geboekt en al betaald? Wie vergoedt dan de schade?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die vergelijking gaat inderdaad niet helemaal op. Maar wel deze :
Ik vraag voor augustus mijn vakantie aan en de baas is akkoord voor die periode. Dan zeg ik per 1 mei mijn werk op, zodat ik er tegen die tijd helemaal niet meer werk en mijn baas niets meer met die vakantie te maken heeft. In dat geval is duidelijk hoe onlogisch de verwachting is dat de baas mijn vakantiedagen betaalt. Dat heeft hij namelijk aan het eind van het dienstverband gedaan. Ander geval : ik boek mijn vakantie voor april en ga drie volle weken weg, Dan zeg ik per 1 juni mijn baan op, De baas heeft nu teveel vakantiedagen doorbetaald, en verrekend dit met mijn laatste te betalen loon van mei. Nu valt de laatste arbeidsmaand toevallig samen met die vakantie , wat het wellicht wat ingewikkeld maakt, en dus een soort combinatie van beide bovengenoemde situaties is : OF een deel niet-betaalde vakantie, OF een deel verrekening met het laatste loon. Maar omdat de werknemer het contract voor onbepaalde of langere tijd eenzijdig gewijzigd heeft - hij heeft opgezegd - hoeft ook de baas niet meer in te stemmen met de overeengekomen voorwaarden zoals die vakantie. Die mag van je vragen dat je je laatste maand uitwerkt, in elk geval de nog niet als roostervrij opgebouwde dagen. Die hoeft hij niet te verstrekken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Paulus ; ja dat is wel de lullige consequentie, maar dat had vraagsteller wellicht moeten bedenken voor hij besloot per 1 september zijn werk op te zeggen. Vakantie en op reis gaan gaan nu eenmaal niet altijd samen. Tenminste, niet als je die vakantie niet uit eigen zak kunt betalen. Dat is dan gewoon zeg maar niet zo heel slim geweest. De schade zal hij zelf moeten betalen.
paulus811
8 jaar geleden
Hi Marleen, ik begrijp jouw voorbeelden niet goed. Het gaat erom of de vrije dagen die tijdens het dienstverband zijn geaccordeerd en worden genomen nu ineens door de werkgever kunnen worden ingetrokken. Ik lees nergens dat er om geld door de vragenstel(st)er wordt gevraagd. Als je uit dienst gaat krijg je een eindafrekening met alle plussen en minnen, daarna eindigt de arbeidsovereenkomst en dus de wederzijdse rechten en plichten. En dus ook zijn vakantiedagen ná het dienstverband niet meer relevant. Waar het hier om gaat is dat er vakantie is gevraagd en dat is geaccordeerd door de werkgever. Dat het nu voor de werkgever even niet lekker uitkomt snap ik wel, maar daarmee is er nog niet vanzelfsprekend een recht om ze in te trekken. Als in het personeelsreglement staat dat een negatief verlofsaldo bij vertrek met het salaris wordt verrekend (en dat is helemaal niet zo gek) betekent dat er in geld moet worden afgerekend in plaats van in het compenseren in tijd. En dan kan kreeft88 dus gewoon op vakantie. Ik vind het niet fair dat er dan maar geroepen wordt dat kreeft88 maar gewoon moet gaan werken zonder dat we de regels kennen die het bedrijf bij uitdiensttreding hanteert en er dus automatisch de lullige consequentie aan vastzit dat kreeft88 voor een eventueel schade van een eventuele al geboekte en betaalde vakantie moet opdraaien. kreeft88 had zich niet hoeven te realiseren dat de al geaccordeerde dagen konden worden ingetrokken als daarover niets in een personeelshandboek is beschreven. En daar ging het mij om. Je voorlaatste zin ben ik het wel mee eens, de werkgever mag het wel altijd vragen, maar daarmee is het recht niet automatisch aan zijn kant.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mm...lijkt mij helemaal niet zo voor de hand te liggen. Het zal er wellicht een beetje aan liggen wat voor werk hij doet cq bij wat voor bedrijf, want dat het op een wat hoger niveau vaak beduidend beter geregeld is dan bij laag- en ongeschoolde banen is me vandaag bij andere vragen ook wel duidelijk geworden.
Ik werk - overigens vrijwillig, gewoon omdat ik het leuk vind om te werken maar geen grote verantwoordelijkheden wil - op dat laagste niveau, en daar heb je als werknemer echt heel erg weinig in de melk te brokkelen.
ronron1212
8 jaar geleden
@marleen persoonlijke ervaringen staan los van de werkelijkheid. Er zijn regels en wetten die zaken regelen.
paulus811
8 jaar geleden
Ik heb deze vraag met m'n vrouw (hr adviseur) besproken en volgens haar moet de werkgever een 'gegronde reden' hebben om vakantiedagen in te trekken en moet dit een redelijke termijn voor de vakantiedagen worden aangegeven (ze dacht 3 weken vooraf, maar wist dat niet zeker). Een eventueel geboekte en niet te annuleren vakantie komt dan wel voor rekening van de werkgever die een belangenafweging moet maken of de kosten opwegen tegen het daadwerkelijk intrekken van de vakantiedagen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@paulus811 de werknemer komt vakantiedagen te kort, dan kun je toch niet spreken van intrekken? Bijvoorbeeld (aantal dagen is verzonnen);
> Februari, ik boek 15 dagen in augustus
> Mei, ik neem de vrijdag na hemelvaart vrij
> Juni, ik neem 12 juni vrij om naar Pinkpop te gaan
> Augustus; Ik ga 15 dagen naar een mooi oord Stel ik heb recht op 24 vakantiedagen per jaar (2 per maand) dan heb ik op 1 september 16 dagen opgebouwd. Als ik dan in augustus 15 dagen weg ga dan kom ik in bovenstaand schema 1 dag te kort. Ik vind het niet onredelijk als je werkgever over die ene dag zegt dat hij hem of op je terugvordert of dat je afspreekt dat je dan geen 15 maar 14 dagen verlof neemt. Ik ben het eens met je vrouw dat een werkgever gegronde redenen moet hebben om vakantiedagen in te trekken maar dat geldt volgens mij alleen voor vakantie dagen die je HEBT. Niet voor vakantiedagen die je NIET HEBT, want iets wat je niet hebt kan niet ingetrokken worden.
paulus811
8 jaar geleden
Mullog, dat ligt maar net aan de regels van het bedrijf. Bij het bedrijf waar ik werk mag je 10 dagen 'in de min', dat wordt met je rechten van het volgende jaar verwerkt of bij vertrek met je salaris. Die 10 mindagen zijn dus gewoon een recht en hebben, als ze worden toegekend, dezelfde status als gewone vakantiedagen. Bij een bank kun je ook pinnen zonder dat er geld op je rekening staat, maar zodra je de euro's hebt kun je ermee doen wat je wilt. Voor het terugbetalen van het negatieve saldo zijn er regels, maar de transactie zelf kan na goedkeuring niet meer worden ingetrokken.
ronron1212
8 jaar geleden
@paulus811 het gaat hier erom dat de werknemer ontslag heeft genomen en dus niet volgend jaar de dagen weer goed maakt.
paulus811
8 jaar geleden
Ronron, als je mijn reactie goed zou lezen zie je dat ik schrijf dat tekorten met het laatste salaris verrekend kunnen worden. Maw, de 'waarde' van de dagen wordt ingehouden op de eindafrekening maar je kunt wel gewoon op vakantie.

Antwoorden (2)

Dat ligt juridisch nog ingewikkeld. Formeel is het zo dat als er schriftelijk niks is afgesproken (geen CAO, geen arbeidsovereenkomst die er iets over zegt, geen losse afspraak per brief of mail o.i.d.) en een werknemer heeft teveel dagen opgenomen bij het einde van het dienstverband de werkgever deze NIET kan terugvorderen of verrekenen (zie de link "bij-einde-arbeidsovereenkomst-teveel-vrije-dagen-genoten-hoe-te-verrekenen").

Echter in jou geval heeft de werkgever de dagen goedgekeurd op een moment dat hij niet kon weten (en jij het waarschijnlijk zelf nog niet wist) dat deze situatie zou gaan ontstaan. Als hij dat had geweten had hij waarschijnlijk een ander besluit genomen over jou vakantie (want dat recht heeft hij). En je hebt de betreffende dagen ook nog niet opgenomen, dus waarschijnlijk heb je nog geen te kort.

Hij kan daarom op grond van de gewijzigde omstandigheden alsnog beslissen dat (een deel van je) vakantie niet door kan gaan. Je kunt dat mogelijk oplossen door de te veel genomen dagen te laten verrekenen met de eindafrekening. Dat is, afhankelijk van je vakantieboeking, misschien goedkoper dan een reis annuleren. Omdat de vakantie op zich reeds lang geleden is toegekend is er geen dwingende reden waarom je opeens niet zou mogen gaan als je de kosten zelf draagt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Allereerst: is je dagensaldo toereikend?
Als je op jaarbasis recht hebt op 24 dagen dan zijn er t/m augustus maar 16 van opgebouwd en kun je er t/m augustus niet meer opnemen als je geen dagen meer had van vorig jaar. Had je toch al vakantie genomen, dan zal dit voor een deel onbetaald verlof moeten worden.

Los hiervan:

Ja, dat kan, maar niet zomaar.
Zie BW 7:638, lid 5. Als er sprake is van ‘gewichtige redenen’ kan een werkgever e3en al vastgestelde vakantie wijzigen, na overleg met jou. De kosten die hiermee voor jou samenhangen (bijv. een reeds besproken reis) moeten dan wel door hem vergoed worden.
Los hiervan: niet opgenomen vakantiedagen moeten worden uitbetaald bij de eindafrekening.

Uit BW 7, artikel 638

5 De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die laatste opmerkingen gelden volgens mij alleen als je gedurende de tijd dat je er werkt - en blijft werken - gedwongen je vakantie moet veranderen of afzeggen. Niet bij het einde van het dienstverband. Verder ook prima antwoord.