Is het wettelijk vastgelegd hoeveel aanmaningen je moet zenden voor de ingebreke stelling + doorsturen incassobureau?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

De wet zegt dat pas nadat je in verzuim bent je recht hebt op een schadevergoeding (waaronder de vergoeding van buitengerechtelijke kosten).

Volgens art 6:82 lid 1 BW treedt verzuim in na een ingebrekestelling bij een schriftelijke aanmaning waarbij een redelijke termijn voor nakoming wordt gesteld, en nakoming binnen deze termijn uitblijft. De wet stelt dus de eis dat je 1x de aanmaning verstuurd en een termijn stelt. Indien deze termijn is verstreken is de schuldenaar in verzuim.

Overigens zijn er uitzonderingen op de ingebrekestelling zodat het niet altijd nodig is deze te versturen. Bijvoorbeeld: Als de schuldenaar tijdelijk niet kan nakomen of als uit zijn houding blijkt dat een aanmaning nutteloos zou zijn (6:82 lid 2 BW) is een schriftelijke mededeling voldoende. Daarnaast is helemaal gen ingebrekestelling nodig bij het verstrijken van een fatale termijn (voorbeeld binnen 30 dagen factuurdatum) of indien uit een mededeling van de schuldenaar blijkt dat hij zal tekortschieten (art 6:83 BW).

Het is overigens gebruikelijk om voor de zekerheid altijd een ingebrekestelling te versturen. Dit gebeurt meestal 3 maal, maar alleen om de druk op te bouwen. De wet stelt slechts de eis van 1x een ingebrekestelling met een redelijke termijn voor nakoming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klant is in verzuim, het is zijn verantwoordelijk om op tijd te betalen.. (het is in dit geval, om de relatie met de klant goed te houden, aan te raden om eerst een herinnering te sturen.. )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inderdaad een goeie vraag. Je zou kunnen stellen dat er nooit enige betaling heeft plaatsgevonden en dus dat de klant in verzuim is na het verlopen van de factuurtermijn. Je zou ook kunnen stellen dat de betaling op tijd is gedaan, maar later ten onrechte is teruggeboekt en dus dat de schuldenaar pas na de terugboeking in verzuim is (evt na ingebrekestelling). Ik voel het meeste de eerste stelling. Ik weet het antwoord niet, maar indien je niet in staat bent de incasso via de bank alsnog te laten plaatsvinden, zou ik zelf middels een ingebrekestelling een termijn stellen. De klant is dan na deze termijn sowieso in verzuim. Je bent dan altijd zeker van je zaak alvorens je buitengerechtelijke kosten maakt.

Andere antwoorden (3)

Hoeveel aanmaningen je stuurt mag je zelf bepalen.. In de laatste aanmaning moet vermeld worden dat na de vervaldatum de schuld wordt doorgestuurd naar een incassobureau..

Toegevoegd na 10 minuten:
Ook moet je in de laatste aanmaning vermelden dat dan de rente en buitengerechtelijke kosten voor rekening vd debiteur zijn..
De debiteur is al van rechtswege ingebreke als de betaaltermijn van de factuur verstreken is..
Er is geen expliciete wettelijke termijn die je dient af te wachten, maar het is gebruikelijk om 2 aanmaningen te sturen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was die boete al nav een aanmaning? Of automatisch als er niet op tijd betaald wordt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de rente en kosten voor rekening van de debiteur zijn is onzin. Dat beslist de rechter wel als de zaak ter zitteng komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ labratje: Indien je al zover bent een incassobureau in te willen schakelen wil ik je nog even erop wijzen dat in het geval dat een factuurtermijn is verlopen volgens art 6:82 BW de schuldenaar van rechtswege in verzuim is en dus een ingebrekestelling niet nodig is. Je kunt nu op basis van art 6:119 BW de wettelijke rente als schadevergoeding vragen vanaf de tijd dat de schuldenaar in verzuim is geweest (dus vanaf het verlopen van je factuurdatum).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
* ik bedoel 6:83 ipv 6:82
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het meteen naar een incassobureau sturen, maar als je de relatie met de klant goed wil houden, kan je beter eerst een (laatste) aanmaning sturen. . Ook eisen de meeste incassobureau's dat je eerst zelf een aanmaning hebt gestuurd..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schadevergoeding van de niet nakoming van een geldbetaling is gefixeerd door de wettelijke rente. Hiervan kun je niet afwijken (dit staat wel los van de buitengerechtelijke kosten die hebt moeten maken om de vordering te innen). Je zult dus slechts de wettelijke rente kunnen vorderen. Let wel dat deze voor bedrijven hoger is dan particulieren. Voor de incassokosten als buitengerechtelijke kosten geldt wel een soort richtlijn aan de hand waarvan de rechter hogere incassokosten zal matigen, maar een goed incassobureau is hiermee bekend en blijft binnen de deze grenzen. Zoals ik al aangaf is een ingebrekestelling niet nodig bij het overschrijden van de betalingstermijn van je factuur en gaat de wettelijke rente direct lopen (er is van rechtswege verzuim). Je kunt dus inderdaad direct een incassobedrijf inschakelen. Het is alleen wel gebruikelijk om toch een ingebrekestelling te sturen per aangetekende brief, omdat je dan zeker bent dat deze is ontvangen zodat er in een eventuele procedure geen bewijsproblemen ontstaan omtrent het verzuim van de schuldenaar. Het is echter niet nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan. De kosten kun je dan in je algemene voorwaarden voorwaarden als administatiekosten opnemen (als vergoeding voor oa. het versturen van de aanmaning) indien de betalingstermijn is verlopen. Dit neemt niet weg dat de schade die je leidt ten gevolge van het niet nakoming van de geldbetaling door de wettelijke rente is gefixeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens art 6:44 lid 1 BW wordt een betaling eerst toegerekend aan de rente en dan pas aan de hoofdsom. In feite betaalt de klant dus eerst de rente en vervolgens een deel van de hoofdsom. Daarnaast mag je bovendien een betaling weigeren indien niet ook de rente daarbij wordt voldaan 6:44 lid 3 BW. Maar los hiervan heb je natuurlijk recht op betaling van de rente en administratiekosten. (zoals je ook recht hebt op het openstaande factuurbedrag).
Wanneer je van iemand iets te vorderen hebt en na de eerste aanmaning wordt nog steeds niet betaald, wordt meestal een tweede en laatste aanmaning verstuurd, alvorens een incassobureau in te schakelen.
Een derde kan ook nog, met de waarschuwing dat bij niet betalen een incassobureau wordt ingeschakeld.
Maar dat hoeft niet.

Wanneer de debiteur uiteindelijk toch niet tot betalen overgaat, kan een incassobureau de laatste aanmaning omzetten in een incasso-opdracht.
De laatste aanmaning wordt door een incassobureau verzonden op het briefpapier van dat incassobureau.

Hier vind je een omschrijving van de hele incassoprocedure:

http://www2.omroepgelderland.nl/content/files/23_incassoprocedure.pdf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de wet staat niks over de termijn wanneer je een incassobureau mag inschakelen.
Wel staats er iets in over de hoogte van de incassokosten. Maar dat is alleen voor het incassobureau van toepassing.

Wat wel netjes is om in deze volgorde te werken:
Bij alle brieven duidelijk een betalingstermijn aangeven.
- Brief met eerste rekening
- Brief met eerste herinnering, waarin ook gemeld word dat er de volgende keer administratie-kosten worden verrekend.
- Brief met tweede herinnering, waarin ook gemeld word dat er de volgende keer een incassobureau word ingeschakeld.

Is er dan nog steeds niet betaald, schakel dan een incassobureau in. En laat hun het verder afhandelen. Die zijn ook bevoegd om naar de rechter te stappen en eventueel een deurwaarder.

Voor het inschakelen van een incassobureau kan je via google een aardig eindje komen. Let er wel op dat ze het NVI-keurmerk dragen. Hiermee ben je zeker dat je met een betrouwbaar bedrijf in zee gaat. Aangezien iedereen zomaar een incassobureau kan beginnen.

Incassobureau's hebben in principe 2 werkwijzes. Je kan een abbonement afsluiten. Of je kan eenmalig van hun diensten gebruik maken. In principe is een incassobureau voor jou gratis. De onkosten die ze maken worden namelijk verhaalt op de wanbetaler.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schuldeiser is en blijft verantwoordelijk voor de incassokosten, dus als die door het incassobureau te hoog worden gemaakt kan de schuldenaar de schuldeiser daar nog steeds op aanspreken. Een incassobureau kan inderdaad naar een rechter, maar wel als gemachtigde van de schuldeiser, dat kun je in feite dus net zo goed zelf doen.