hoeveel hou ik netto van mijn uurloon over? (twee banen//loonheffing)

situatie:

ik ben 17 jaar en ga binnenkort studeren daarom heb ik een baan nodig die ik goed hiermee combineren kan en wat opbrengt.
Ik heb twee banen aangeboden gekregen:
een bij de zeeman met een brutoloon van 4.24
en een bij de AH als kwaliteitsmedewerker voor 5.66 bruto.
bij de zeeman vertelden ze me dat ik tijdens me studie daar zondag vast aan de slag kan.
bij de ah zit de kans hier ook 90% in.
toch twijfel ik of ik deze 2 banen niet combineren zal.
maar nou hoorde ik dat dat vrij weinig nut heeft doordat de loonheffing ervoor zorgt dat je vrij weinig uurloon over houdt en dat ik daarom het beste 1 baantje kiezen kan, klopt dit?
wat is nu verstandig?
en hoeveel is het netto bedrag voor een 17 jarige voor 4.24 euro en 5.66?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Het combineren van twee baantjes is niet onverstandig. Iedereen die beweert dat je van dat tweede baantje niets overhoudt begrijpt het belastingsstelsel niet.
Waardoor lijkt het of je van je twee baantje niets overhoudt? Bij één van de twee baantjes laat je de loonheffingskorting toepassen. Je verdient niet zoveel dus er wordt geen loonbelasting ingehouden. Als je in een week € 100 verdient, houd je netto € 100 over. Neem je daarnaast een tweede baantje en verdien je daarmee bruto € 60 per week dan wordt over dit volledige bedrag loonheffing ingehouden. Stel dat is 33%. dan houd je nog altijd € 50 over. Na afloop van het jaar worden de inkomens samengeteld door de belastingdienst en dan moet je belasting bedrag alsof het één bedrag is. Dus of je dat inkomen uit één, twee of drie baantjes haalt: na afloop van het jaar wordt dat rechtgetrokken bij de aangifte inkomstenbelasting. Hoeveel houd je netto over: bij het baantje met loonheffingskorting en als je minder dan ongeveer € 5.000 (ruwe schatting) verdient per jaar: er wordt niets ingehouden. Je brutoloon is je nettoloon. Bij het andere baantje wordt 33% belasting ingehouden. Dus: je brutoloon minus 33% houd je over.
DAAROM : bij twee (of meer) baantjes wordt loonheffing ingehouden. Je hebt recht op heffingskortingen, maar die kunnen alleen juist berekend worden als je een aangifte inkomstenbelasting indient na afloop van het jaar. Dat moet je zeker doen. De kans is dan groot dat je geld terugkrijgt.