Kan ik een wond laten hechten zonderdat mijn ouders daar achter komen?

Ik ben 17 jaar en dus bij mijn ouders verzekerd. Kan ik een wond laten hechten bij de huisartsenpost zonder dat mijn ouders dit te weten krijgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K
Ivana
7 jaar geleden
Je kunt gewoon naar de huisarts of de weekenddienst gaan. Geen probleem. Ze zullen hechten en alleen vragen wie je huisarts is. Ze kunnen nazien of je verzekerd bent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vraag is dus: valt dit binnen de zorgverzekering en wordt dit specifiek vermeldt op een rekening? Ik heb gezocht en niet gevonden. Beste advies is bel je zorgverzekering en de hap eventueel en vraag het gewoon:
---Valt een wond hechten binnen de basis-zorgverzekering en wordt dit gespecificeerd vermeld op een (kwartaal-)rekening?--- https://hapnijmegenboxmeer.nl/content/rekening
Elders heb ik ook al gelezen dat behandelingen (welke?) contant afgerekend moeten worden. Informeer/bel de hap.
Amadea
7 jaar geleden
En als het zelfmutilatie betreft?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De administratieve afhandeling bij een HAP is voor elke wond gelijk, ook als het een wond is naar aanleiding van automutilatie. Dat hoeft men namelijk niet zelf te vermelden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
het licht eraan, het kost natuurlijk geld en het ligt er aan of je wond groot is, want ander zie je de hechting natuurlijk sowieso
tinus1969
7 jaar geleden
@Floordijkstra: Je moet gewoon naar de Huisartsenpost en wel nu meteen; als je het niet laat hechten en het infecteert komen je ouders er zeker achter. Niet treuzelen maar gaan. Overigens; als er een duidelijke reden is, kunnen veel huisartsen wel discreet zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969, zo is dat huisartsen hebben zwijgplicht, maar bij een huisarts en de HAP ontkomt men er niet aan dat er een rekening naar de zorgverzekeraar gestuurd wordt. Alleen contact betalen is dan een oplossing, maar dat kan niet bij iedere HAP (huisartsenpost)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Contact betalen = contant betalen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben nu wel heel benieuwd wat je hebt uitgespookt dat je een wond hebt die gehecht moet worden zonder dat je ouders erachter komen.

Antwoorden (2)

Een bezoek aan de huisartsenpost is niet gratis en zelfs duurder dan een bezoek aan je eigen huisarts. Het valt alleen wél onder de basisverzekering, en is - net als alle andere huisartsenzorg - uitgesloten van het eigen risico. Je hoeft zélf dus niets te betalen maar de rekening wordt ingediend bij de verzekering van de ouders waar jij ook bij verzekerd bent. Zij kunnen dus zien, of krijgen bericht dat er een behandeling is geweest bij de HAP.
De enige manier om te zorgen dat de ouders er geen kennis van kunnen nemen is de rekening zelf gelijk contant betalen.

Toegevoegd na 2 minuten:
De mogelijkheid om gelijk contact af te rekenen is er niet bij iedere HAP.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
"Zij kunnen dus zien, of krijgen bericht dat er een behandeling is geweest bij de HAP.
De enige manier om te zorgen dat de ouders er geen kennis van kunnen nemen is de rekening zelf gelijk contant betalen." Dit is alleen van toepassing bij kinderen onder de 16 jaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een kind kan bij één van de ouders op de zorgpolis worden meeverzekerd t/m 18jaar en staat op de polis van één van de ouders.
Staat een kind bij de ouder op de polis? Dan
ontvangt deze ook de afschrijving van bv de premie.
Wil het kind dat de behandeling geheim blijft dan zal deze de behandeling zelf moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In bv. MijnZorgverbruik kan men de persoonlijke gegevens inzien.
Zijn er op de polis meerdere mensen verzekerd, dan kan men voor een deel ook deze gegevens inzien. De correspondentie wordt naar één adres gezonden.
Inekez1
7 jaar geleden
Ouders betalen wel premie voor kinderen tot en met 18 jaar, maar zodra het kind 16 jaar wordt hebben de ouders geen inzage meer (digitaal) in het zorgverbruik van het kind. Vanaf 16 jaar is een kind 'medisch meerderjarig'. In het geval van deze vraag worden kosten volledig vergoed door de verzekering. Eigen risico is nooit van toepassing voor kinderen onder 18 jaar. Dan zijn er dus geen kosten voor de ouders en ontvangen zij dus ook geen factuur en ook geen andere correspondentie van de verzekering omtrent het bezoek van het kind aan de huisarts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vraag gaat niet over huisarts maar over huisartsenpost en kind staat vermeld op polis van de ouder. Zijn ouders komen er altijd achter als er niet contact betaald wordt.
Hier laat ik het bij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mij spellerchecker verandert contant constant in contact
Ja, dat kan. Je bent ouder dan 16 jaar en hebt het recht om zelf te beslissen wanneer en waarvoor je naar de huisarts gaat. Een wond die gehecht moet worden, kun je niet laten wachten tot na het weekend, dus daarmee kun je naar de huisartsenpost. Wel even bellen van te voren (ik hoop dat je al geweest bent, want de vraag - en dus ook de wond? - is al een paar uur oud).

De huisarts en huisartsenpost hebben geheimhoudingsplicht. Zij mogen niet aan jouw ouders doorgeven dat jij daar bent geweest.
De kosten worden vergoed door de verzekering. De premie wordt door jouw ouders betaald, maar zij hebben geen recht op inzage in jouw medische gegevens. De verzekering geeft ook niet aan jouw ouders door dat jij bij de huisarts bent geweest. Dat is alleen te zien door in te loggen (met jouw eigen DigiD) op jouw eigen pagina met jouw medische gegevens. Ook als je ouders bellen met de verzekering, mag die geen informatie geven over jou. Je hebt recht op die privacy. Voor de wet ben je 'medisch meerderjarig'.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In bv. MijnZorgverbruik kan men de persoonlijke gegevens inzien.
Zijn er op de polis meerdere mensen verzekerd, dan kan men voor een deel ook deze gegevens inzien. Een medisch dossier inzien is iets anders dan inzien welke rekeningen er ingediend zijn t.l.v. de polis.
Inekez1
7 jaar geleden
Als er kosten worden gemaakt die niet door de verzkering worden gedekt, zullen de ouders daarvan de nota ontvangen. Er zal dan alleen opstaan dat het kind bij de huisarts / huisartsenpost is geweest, niet waarom. In dit geval zullen de kosten gewoon door de verzekering worden voldaan. Voor een kind geldt nooit eigen risico. Ouders ontvangen dus geen factuur en ook geen bericht dat kind bij de huisarts is geweest. Ouders kunnen ook niet met hun DigiD in de polis (zorgverbruik) van hun kind boven 16 jaar inloggen om te kijken welke zorgkosten zijn gemaakt. Dat kan alleen het kind zelf, met een eigen DigiD.
Bij jonge kinderen hebben de ouders wel automatisch inzage in de gegevens als ze op hun eigen gegevens inloggen, maar bij kinderen vanaf 16 jaar worden die gegevens niet meer aan die van de ouders gekoppeld. Kinderen vanaf 16 jaar kunnen dus ook naar de huisarts voor anticonceptie, morning-after-pil, en welke problemen dan ook, zonder dat de ouders dat direct te weten komen.
Inekez1
7 jaar geleden
Bij een aantal verzekeraars, waaronder Zilveren Kruis, is het zo dat ouders alleen gegevens van hun kinderen boven de 12 jaar kunnen inzien als het kind hen daartoe heeft gemachtigd. https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Beleid-polis-en-regelgeving/Hoe-kan-ik-de-zorgkosten-van-mijn-kinderen-opvragen/td-p/10594 Zorgkosten van gezinsleden Als je met meerdere mensen (kinderen en/of partner) op een polis staat, is het bij de verzekeraars verschillend of je zorgkosten van deze personen kunt inzien. In ieder geval hebben volwassen een eigen inlogmogelijkheid. Bij de meeste verzekeraars kun je de zorgkosten van je kind(eren) tot 16 jaar inzien. https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/zorgkosten-checken