Kan ik een wond laten hechten zonderdat mijn ouders daar achter komen?

Ik ben 17 jaar en dus bij mijn ouders verzekerd. Kan ik een wond laten hechten bij de huisartsenpost zonder dat mijn ouders dit te weten krijgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een bezoek aan de huisartsenpost is niet gratis en zelfs duurder dan een bezoek aan je eigen huisarts. Het valt alleen wél onder de basisverzekering, en is - net als alle andere huisartsenzorg - uitgesloten van het eigen risico. Je hoeft zélf dus niets te betalen maar de rekening wordt ingediend bij de verzekering van de ouders waar jij ook bij verzekerd bent. Zij kunnen dus zien, of krijgen bericht dat er een behandeling is geweest bij de HAP. De enige manier om te zorgen dat de ouders er geen kennis van kunnen nemen is de rekening zelf gelijk contant betalen. Toegevoegd na 2 minuten: De mogelijkheid om gelijk contact af te rekenen is er niet bij iedere HAP.

Ja, dat kan. Je bent ouder dan 16 jaar en hebt het recht om zelf te beslissen wanneer en waarvoor je naar de huisarts gaat. Een wond die gehecht moet worden, kun je niet laten wachten tot na het weekend, dus daarmee kun je naar de huisartsenpost. Wel even bellen van te voren (ik hoop dat je al geweest bent, want de vraag - en dus ook de wond? - is al een paar uur oud). De huisarts en huisartsenpost hebben geheimhoudingsplicht. Zij mogen niet aan jouw ouders doorgeven dat jij daar bent geweest. De kosten worden vergoed door de verzekering. De premie wordt door jouw ouders betaald, maar zij hebben geen recht op inzage in jouw medische gegevens. De verzekering geeft ook niet aan jouw ouders door dat jij bij de huisarts bent geweest. Dat is alleen te zien door in te loggen (met jouw eigen DigiD) op jouw eigen pagina met jouw medische gegevens. Ook als je ouders bellen met de verzekering, mag die geen informatie geven over jou. Je hebt recht op die privacy. Voor de wet ben je 'medisch meerderjarig'.

Bronnen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/e...
https://www.salusi.nl/waar-kunnen-kinderen...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100