Wie is er verantwoordelijk voor het betalen van de zorgverzekering, en voor het betalen van de schuld als blijkt dat de verzekering niet betaald is?

Je bent 18, je woont thuis, hebt geen werk/school. Je ouders sluiten een zorgverzekering voor je af, en beweren dat ze die betalen. Na 4 jaar krijg je ruzie met je ouders. En ga je de deur uit. Dan ben je dus 22. En dan blijkt dat die hele zorg verzekering al 4 jaar niet betaald is. Wie is daar dan verantwoordelijk voor?

Ik vraag dit niet voor mezelf. Een vriendin van mij heeft een meid in huis genomen, en die beweert dit verhaal. Nu zegt die meid dat ze giga schulden heeft.

Bla bla bla, maar ze is te lui om werk te zoeken, en zuigt ondertussen mijn vriendin uit.

Mijn vriendin heeft een heel groot hard, en voelt zich enorm verantwoordelijk voor alle problemen in de wereld. En ik kan het niet uitstaan dat ze word uitgezogen door die griet.

Ik geloof ook helemaal niets van dat verhaal. Kan het waar zijn wat ze beweert?"

De deurwaarder is geweest, en probeert alles op die griet te verhalen. Maar die heeft geen sou.

Nu is mijn vriendin bang dat de deurwaarder haar spullen in beslag komt nemen, omdat die griet ook op haar adres is ingeschreven.

11 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er een "hard" hoofd in
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deurwaarders leggen eerst beslag en gaan daarna uitzoeken of het terecht is. Zorg dat je vriendin kan bewijzen dat de spullen van haar zijn!

Het beste antwoord

In de voornaamste plaats is de verzekeringnemer verantwoordelijk voor de schuld.

Het klopt dat ouders tot het 21e levensjaar van hun kind moeten bijdragen in het levensonderhoud daarvan, voor zover het kind dit niet zelfstandig uit studiefinanciering of salaris kan. In beginsel hoort daar ook de zorgverzekering bij.

Maar met die zorgplicht heeft de verzekeraar zelf niets te maken. Wel kan het zo zijn dat er een vordering van het kind op de ouder ontstaat om het bedrag alsnog te vergoeden.

Over het risico van beslagname: daar zijn vele vragen over gesteld. Zoek dus even in het archief voor uitgebreide antwoorden. Maar in principe is het zo dat een deurwaarder een beslag mag leggen op alle zaken die aanwezig zijn op het woonadres van een schuldenaar, mits hij of zij een executoriale titel heeft - maar die hebben zorgverzekeraars via het CVZ zonder tussenkomst van de rechter! Beslag van zaken van een ander kan voorkomen worden middels tegenbewijs: dat kan aan de ene kant zijn dat er overduidelijk gescheiden boedels zijn (bijvoorbeeld bij kamerverhuur), of door middel van het tonen van aankoopbewijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tot de 21e zijn de ouders financieel verantwoordelijk voor kinderen. Maar een kind is officieel ook op 18 volwassen. Dus de ouders zijn verantwoordelijk, maar het kind is ook nalatig geweest: Als jong volwassene had ze al lang in de gaten moeten hebben dat ze niet verzekerd was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sluit me aan bij Jelle,daarnaast maakt een deurwaarder geen onderscheid van matrieele zaken van bewoners op het zelfde adres tenzij notarieel vastgelegd,maw alles op 1 adres kan in beslag worden genomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Daar was ik dus al bang voor :-(
Dat is niet gebeurd, bij de notaris. Die meid is ook een paar weken weg geweest, ging samenwonen met haar vriend, maar helaas relatie uit, en nu komt ze weer terug bij mijn vriendin. Op moment hangt ze ergens rond, en niemand weet waar. Kan mijn vriendin haar gewoon uitschrijven van haar adres?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt niet helemaal. Het is wel zo dat een deurwaarder in beginsel aan mag nemen dat de zaken die op het GBA-adres zijn aan de schuldenaar toebehoren. Maar als een eigenaar tegenbewijs kan leveren, zij het aankoopbonnen, zij het registraties van eigendommen (al dan niet bij de notaris). Daarnaast kan ook op één adres een redelijk vermoeden van een gescheiden boedel zijn. Bijvoorbeeld als er sprake is van kamerhuur. In de praktijk is het natuurlijk niet altijd even eenvoudig om het bovenstaande aan te tonen en maakt de deurwaarder maar al te graag gebruik van de druk die zo'n beslag op vrienden en familie legt om toch maar bij te springen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kamerverhuur moet je dan wel kunnen aantonen middels huurcontract,en het verschil tussen eigenaar of geen eigenaar van boedel is dan gewoon niet aan te tonen,verder onderschrijf ik jouw mening wel nielx
Op het moment dat de dame in kwestie bij haar ouders op de polis staat zijn haar ouders verantwoordelijk voor de betaling ofwel de hoofdverzekerde. Staat zij alleen op een polis dan is zij verantwoordelijk voor de betaling van zowel premie als eigen risico.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dat hebben haar ouders niet gedaan, zij hebben gewoon een verzekering afgesloten op haar naam, en deze nooit betaald. terwijl die meid dacht dat pap en mam alles netjes regelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is zij dus de hoofdverzekerde en aansprakelijk voor de ontstane schuld. Heel vervelend maar het is helaas niet anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en ooit een briefje van de verzekering gehad dat er een betalingsachterstand was?
Of maakte de jongedame nooit haar post open?
Als deze dame inderdaad al vier jaar niet heeft betaald heeft ze inderdaad grote schulden. Na 6 maanden betalen zet de zorgverzekering je door naar het CVZ, de zorgverzekeraar van de zorgverzekeraars. Dan ga je ook 30% meer betalen voor je zorgverzekering, een boete er boven op.

Je bent dan nog steeds verzekerd dus. Echter als je die premie niet betaald loopt dit natuurlijk flink op. Soms int het CVZ deze premie via een werkgever. Dat is hier niet aan de orde, want de betreffende dame werkt blijkbaar niet.

In dat geval geeft het CVZ aan het CJIB (jawel ook van de bekeuringen) de opdracht om de premie te innen. Wordt ook deze niet betaald, dan schakelt het CJIB (Centraal Justitieel Incasso Bureau) een deurwaarder in om het bedrag toch te kunnen innen.

Betaalt de dame niet dan kan de deurwaarder beslag leggen op de inboedel. Daarom is het zaak duidelijk aan te geven wat van de vriendin is en wat niet. Dat kan ook door aankoopnota's te overleggen mocht ze die nog hebben.

Kortom een heel verhaal en niet makkelijk. Sterkte voor je vriendin.