Wanneer krijg ik de rekening voor het eigen risico in de zorgverzekering van € 350 ?

Door medicatie en ziekenhuisbehandelingen ga ik ruim boven de € 350.- uit. Tot dusver merk ik daar niets van. Alles wordt kennelijk betaald aan de zorgverleners. Maar eens komt de afrekening. Wanneer krijg ik dat op mijn bord ? En als dit komt kan ik dan in termijnen betalen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kreeg het toen ik de grens van 350 euro had bereikt. In 1x moeten betalen

Antwoorden (3)

Verschilt per verzekeraar. Sommige verzekeraars sturen de rekening in één keer wanneer €350,- is bereikt of wanneer het jaar voorbij is.

Sommige sturen 2 facturen per jaar, één voor de eerste zes maanden en de tweede voor de zesde tot de twaalfde maanden.

Sommige sturen zelfs gelijk al een factuur als ze iets hebben vergoed waar nog een eigen risico van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hangt een beetje af van de zorgverzekeraar waar je bij verzekerd bent. Er zijn verzekeraars die ieder kwartaal de eigen risico betalingen in rekening brengen bij hun verzekerden, anderen doen dat halfjaarlijks.

Met de meeste verzekeraars is echter wel een betalingsregeling overeen te komen als de eigen risico rekening ineens een te zware belasting vormt.

Overigens ben ik van mening dat die hele eigen risico regeling niets meer is dan een verkapte premieverhoging voor mensen die buiten hun schuld gebruik moeten maken van ziekenzorg. Het zou veel beter zijn om dan de reële premie aan iedereen in rekening te brengen, zonder die eigen risico onzin. Dat is ook meer het solidariteitsbeginsel. Nu wordt je voor de keuze gesteld, kan ik het betalen om naar de dokter te gaan of accepteer ik het risico dat ik eerder dood ga omdat ik het geld eenvoudigweg niet heb... (met het risico dat GV dit antwoord verwijdert omdat ik ook mijn mening geef)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ligt toch echt aan wanneer het ziekenhuis de rekening stuurt naar jouw zorgverzekeraar. Het kan best zijn dat je in mei volgend jaar nog een rekening krijgt.Als je de rekening krijgt moet je bij de meeste verzekeraars binnen een week of 2 betalen maar soms kun je een betalingsregeling afspreken.

Je kan nu al de zorgverzekering bellen en vragen of je al een deel mag aflossen maar je kunt dat natuurlijk ook elk jaar op een aparte rekening sparen.

Er zijn ook zorgverzekeraars waar je elke maand 1/12 de deel van de 350 betaalt. Heb je aan het eind van het jaar dit niet volledig verbruikt dan krijg je dat terug. Dit is vooral prettig voor mensen die in de eerste twee maanden hun 350 er al doorheen gejaagd hebben.