Mijn arbo arts heeft mij niet op de afgesproken dag teruggebeld .nu beslist mijn shopm. dat ik 100% kan werken mag dat ? had een longembolie

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Of je weer 100% kan werken hangt af van hoe je jezelf voelt. Als jij denkt dat je beter bent, kun je weer gaan werken.
Eigenlijk kun je het best eerst even contact opnemen met je specialist of je huisarts. Die weten waarschijnlijk beter hoe het met jou gaat dan die arboarts. En zo'n shopmanager heeft er natuurlijk helemaal niets over te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, dat bepaal je zelf. Als je gezond bent en kunt werken dan ga je werken. Zo niet, dan niet. Zelfs niet als de Arbo arts wél vindt dat je kunt werken. Dit mag geen consequenties hebben. Je hoeft jouw werkgever niet te vertellen wat voor aandoening je hebt. De Arbo-arts evenmin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 goed antwoord
itsme
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je antwoord maar denk wel dat een arbo arts het recht heeft om te weten wat je onder de leden hebt. Op grond van deze informatie kan hij/zij beoordelen of je je werkzaamheden kunt hervatten. Het lijkt me raar als je in het ergste geval zou worden afgekeurd dat je arbo arts niet weet wat je mankeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De arboarts heeft GEEN recht op inzage in je medisch dossier zonder toestemming van de patient. WEL heeft hij recht om je op te roepen en te onderzoeken.
Vaak is het overigens wel handig om een uittreksel uit je medisch dossier te geven vzv dat gaat over de huidige reden van verzuim.
De arboarts heeft geheimhoudingsplicht jegens de werkgever...slechts datgene wat de patient goed vind mag aan de werkgever worden doorgegeven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
reinier: correct! Arboarts is vaak ook geen arts. Veel bedrijfsartsen zijn meer intermediars die ook een medische achtergrond hebben maar geen afgestudeerd arts zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een arboarts is een arts.
Als dat niet zo is dan mankeert er echt iets aan de arbodienst van je werkgever en moet je dat melden bij de
Arbeidsinspectie.
Nee pas als arts zegt dat je kunt werken hoeft het pas dus zou gewoon maar huisarts gaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knap van jouw werkgever, dat die zo kan zien dat jij 100% genezen bent. Die moet toch wel over een aparte gave beschikken.
Alleen jijzelf voelt en weet of je gezond bent, dus niet jouw werkgever, en ook niet de arbo-arts.
jc54
14 jaar geleden
Nee! dat mag je shopmanager niet!hij gaat zijn boekje voorbij en niet zo'n klein beetje ook.
dus geen enkele verplichting om te gaan werken!
als de arboarts niet belt wil niet zeggen dat hij je gezond verklaard heeft...dit doet je behandelend arts .
mcht het zo zijn dat de arboarts wel vindt dat je moet werken en je voelt zelf dat dit niet kan dan kun je hier tegenin gaan , hierop zal de arboarts je vragen of hij informeren mag bij je behandelend arts en of deze vindt dat je weer geschikt bent om te gaan werken.
dit zal nooit , ook niet vanuit de arbo gelijk voor 100% zijn...het begint meestal op arbeidstherapeutische basis en het zal langzaam worden opgebouwd.
word je toch geheel beter verklaard door de arbo zonder overleg met de behandelend arts dan ga je in beroep
dit kun je doen bij de arbodienst door een bezwaar in te dienen. dan krijg je als het goed is een second opine met een andere arts.

laat je niet gek maken, je staat in je recht en zolang je niets van je arboarts hoort ( telefonisch of per brief) kan je baas niet zeggen dat je 100% beter bent dus weer moet komen werken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Maar hij kan het proberen , misschien heeft hij geluk en kom je werken als hij zo goed kan bluffen...
het is zelfs zo dát je zelfs niet eens mág gaan werken zonder toestemming van de arbo arts...gebeurd er iets waardoor je klachten terugkomen of verergeren dan heb je zelf besloten zonder overleg met de arbo arts te gaan werken en heb je dus een risico genomen waar je zelf de gevolgen van moet dragen..dus mocht je zelf vinden dat je weer geschikt bent om te werken dan neem je contact op met de arbo dienst en vraag of je weer mag beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed en mooi compleet: Plus!
Nee,dat mag zeker niet.
Als je in de ziektewet zit heb jij je aan bepaalde regels te houden,maar ook de arbo heeft dat zeker te doen.
Als er afgesproken is dat hij jou terug zou bellen en hij dat niet heeft gedaan komt hij zijn afspraken niet na.
Jij hebt hem waarschijnlijk met een zeer goede reden gebeld over jou ziekte melding,dat moet hij serieus nemen.
Ik zou als ik jou was bezwaar maken aan deze beslissing.
Jij had een longembolie,dat kan je aantonen omdat dit zeer waarschijnlijk door een specialist is aangetoond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk vond je werkgever dat je nu ten onrechte in de ziektewet zit, dus heeft hij een controlemiddel ingeschakeld en dat mag hij. Als de arbo arts van oordeel is dat je kunt gaan werken en dit aan je baas adviseert en je weigert dat dan heeft de werkgever het recht de loondoorbetaling op te schorten tot dat het tegendeel bewezen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over dit onderwerp bestaat opvallend veel onduidelijkheid.
- een ARBO arts beslist tegenwoordig nergens meer over. Hij adviseert de WERKGEVER over je belastbaarheid
- in dit geval lijkt het advies van de ARBO arts te ontbreken. Je shopmanager zal daar op moeten wachten.