Bij overlijden kind; heeft kleinkind recht op erfenis?

Ik heb een vraag over de verplichtingen omtrent erven. Stel er is x euro erfenis van een echtpaar dat ten overlijden komt. Het echtpaar heeft 4 kinderen, waarvan een er vroegtijdig overleden is. Dit overleden kind heeft één kind.
Mijn vraag: is het zo dat de erfenis verdeeld wordt door de 3 kinderen (alles wordt nagelaten aan de kinderen), of heeft het, in dit geval, kleinkind van het echtpaar recht op het deel van de erfenis dat diens ouder eigenlijk zou ontvangen? Dus in feite: wordt de erfenis nu gedeeld door 4, door 3, of is er een andere wet- en regelgeving van toepassing?

Bedankt voor het meedenken!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

De erfenis zal door 4 kinderen verdeeld worden. Het 4de kind, dat inmiddels zelf al overleden is, laat immers weer erven na.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, ik heb dit meegemaakt bij het overlijden van een broer van mijn vader.
Ivana
8 jaar geleden
Het kleinkind is de erfgenaam van het deel dat zijn (overleden) ouder toekomt.
Thecis
8 jaar geleden
+
Heb zelf op deze manier een erfenis van mijn oma gekregen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt: dat heet : plaatsvervulling