Er wordt 3,25 uur vakantie afgeschreve, terwijl ik een vrije dag heb van 8 uur, kloppen mijn vak.uren tov te werken uren aan het eind van het jaar ?

Cao gehandicaptenzorg. Urenregistr. In Aysist.
contract van 44,44%. We werken met jaaruren. Mijn rooster is een 4 wekelijksritme: week 1: 12 uur week 2: 18 uur enz.
Gemiddeld is dat dus 16 uur per week. Als ik vakantie neem schrijven ze dat af als volgt. Ma 3,25, di 3,25, woe 3, do 3,25, vr 3,25: samen 16 uur.Maar als ik vakantie heb in de week dat ik maar 12 uur ingeroosterd ben dan schrijven ze dus in mijn ogen teveel uren af, of zie ik dat niet goed.
Als ik 3 weken vakantie neem: 12 uur, 18 uur, 12 uur bijvoorbeeld, is 42 uur. Maar ze schrijven totaal 48 uur af!

Ook bij een losse vrije dag wordt 3,25 uur afgeschreven, terwijl ik 8 uur vrij ben.
ik zou kunnen denken: dat scheelt mooi vakantiedagen, maar volgens mij werkt dit niet zo, want ik moet wel aan mijn jaaruren komen aan het eind van het jaar.

mijn leidinggevende zegt dat het aan het eind van het jaar 'ongeveer' moet kloppen, maar volgens mijn berekening gaat dit niet lukken. Ik wil het graag tot het laatste uur kloppend hebben.

hopelijk zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en mij kunnen geruststellen, of kunnen bevestigen dat ik juist heb berekend.
alvast bedankt

Weet jij het antwoord?

/2500

Gemiddeld werk je zestien uur per week zeg je. Zestien gedeeld door 5 (werkdagen) is 3,2 . Dat is het gemiddelde aantal uren op een gemiddelde werkdag. Met 3,25 uur per vakantiedag wordt je dus aan de ruimte kant vergoed. Dus ja, je uren kloppen. Toegevoegd na 1 minuut: Het maakt niet uit hoeveel uren of dagen je al gewerkt hebt op het moment dat je daadwerkelijk een dag, week of maand vakantie hebt. De vergoeding blijft gewoon het gemiddelde van ee ngemiddelde werkdag. Ook als dat een dag is dat je normaal 8 uur werkt, of juist maar 1 of 2. Toegevoegd na 6 minuten: Je krijgt dus je vakantiegeld niet concreet naar de dagen dat je werkt (bij een vast rooster), maar naar het gemiddeld gewerkte aanal uren per dag. Voor iemand die 20 uur werkt zal dat 4 uur per dag zijn, en pas bij een volle werkweek van 40 uur geeft elke dag je recht op 8 uren.

Het hangt er helemaal van af hoe het programma werkt. Zoals jij redeneert klopt het dat je te weinig uren werkt op jaarbasis maar daar tegen overstaat dat je te weinig vakantie uren afschrijft en als het programma de vakantieuren saldeert met de gewerkte uren is het verschil op jaarbasis nul. Het probleem ontstaat als je meer vakantie opneemt dan waarop je recht hebt, je leiding zal dit toestaan omdat je ruim twee en een half keer vakantie uren kunt opnemen voordat je vakantie uren op nul staan. Deze uren zul je aan het eind van het jaar tekort komen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100