Waar moet ik rekening mee houden als ik wil werken met consulenten (zzp)?

Ik werk voor een schoolopdracht een ondernemersplan uit en zoek hierbij nog een stukje informatie. Voor het bedrijf wil ik gaan werken met consulenten (homparty-idee). Zij werken op zelfstandige basis en krijgen een provisie over de gemaakte omzet als loon. Ik kan weinig informatie vinden over dit type 'werknemer' (bij gebrek aan beter woord).

Waar zitten de addertjes onder het gras? Worden deze consulenten later alsnog werknemer, in loondienst, bij het bedrijf wanneer zij een tijd werkzaam zijn voor het bedrijf? Waar moet ik qua wetsbepalingen rekening mee houden? En hoe steekt het belastingtechnisch in elkaar?
Zijn er voorwaarden aan het werken met (zelfstandige) consulenten?

Het piramide-idee is hierbij niet van toepassing bij dit type bedrijf. Het is de bedoeling dat alle consulenten gelijk blijven en absoluut niet de bedoeling dat wanneer een consulent een ander in het bedrijf aandraagt, deze een stap hoger komt op de ladder. Iedereen doet dezelfde werkzaamheden en iedereen verdient evenveel (afhankelijk van de omzet die ze maken, ivm commissie als loon).

Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Linda

Toegevoegd na 6 dagen:
De grootste vraag blijft nu: hoe schrijf je de commissies van consulenten weg?

In mijn reactie op het eerste antwoordt staat wanneer consulenten betaald gaan worden en hoe de commissie berekend is

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De pagina van de belastingdienst over dit onderwerp http://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/HL/stappenplan-stap_1_nagaan_of_er_een_dienstbetrekking_is.html

Antwoorden (1)

De onderneming werft mensen (consulent) die producten gaan verkopen bij particulieren. Je vraagt je af of er sprake kan zijn van een dienstbetrekking tussen "jouw" onderneming en de consulent. Dat hangt van een aantal zaken af. O.a. of de consulent de goederen voor eigen rekening en risico bij jou moet inkopen en zien door te verkopen aan derden, werft hij /zij zelf de klanten, loopt hij/zij debiteurenrisico etc. De reeds bestaande vormen van deze verkoop kennen geen dienstverband-relatie (o.a. Herbalife). De consulenten genieten dan in ieder geval resultaat uit overige werkzaamheden. Het risico voor jouw onderneming op dit gebied kun je dus wel beperken. Daarnaast kun je verlangen dat zij zich inschrijven bij de kamer van koophandel, een VAR ROW (nu die nog bestaat) aanvragen en vastleggen dat zij zelf klanten werven, de goederen bij jouw inkopen en zij op eigen naam verkopen.
Zodra je alles heel strak gaat vastleggen: jij regelt de klanten die bezocht moeten worden, betalingen van klanten lopen via jou, jij loopt debiteurenrisico en het risico van onverkochte voorraden, je schrijft begin- en eindtijden voor etc. : dan kan het wel als dienstverband gezien worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste tbrewer, Als ik het goed begrijp dan moeten consulenten zich inschrijven bij de kvk en staan ze zelfstandig. Ze hebben dan geen dienstverband, tenzij er party's voor hen gepland worden en ze geen klokuren geregistreerd krijgen. Het stukje betalingen via klanten lopen via jou, begrijp ik niet helemaal. Klanten worden namelijk niet betaald, zij krijgen goederen geleverd. De consulent kan zelf kiezen of de goederen (die zij via onze website bestellen) direct naar de klant versturen of eerst bij de consulent geleverd krijgen. Qua zelfstandigheid van de consulenten (zelf plannen, bestellingen plaatsen, etc) lijkt mij dat zij geen dienstbetrekking hebben met de onderneming. Hoe moeten wij de commissie van consulenten wegschrijven? Tot nu toe hebben wij besproken dat wij de omzet van alle party's, die een consulent per maand maakt, verzamelen en daar het totaal % commissie aan afdragen naar de consulent. Deze wordt dus niet per party, maar per maand betaald. De inkomsten van een consulent hangt af van hoeveel omzet zij hebben gemaakt, er wordt hierbij niet gekeken hoeveel tijd zij voor deze omzet heeft besteed of hoeveel party's zij heeft gegeven. (een consulente die 2 party's heeft gegeven in een maand en hier voor 800 euro aan producten heeft verkocht, krijgt evenveel betaald als een consulent die 4 party's heeft gegeven en tijdens deze party's ook voor 800 euro heeft verkocht)