mag een stichting mijn vrijwilligersvergoeding (van 2,50 pd !) zomaar stopzetten, ondanks contract ?

Ik ben als vrijwilligster al 2 1/2 jaar werkzaam bij stichting Welzijn. Destijds heb ik een contract getekend. Daarin stond dat ik 2,50 per dagdeel zou ontvangen als bijdrage. Nu kreeg ik te horen dat ze dit niet meer gaan betalen en of ik een nieuw contract wil tekenen waarin staat dat er geen vergoeding tegenover staat. Het gaat mij (natuurlijk) niet om die 2,50, maar ik vind het een principe kwestie...Ik heb destijds met het tekenen van het contract beloofd mijn werkzaamheden naar behoren uit te voeren en zij hebben beloofd mij daarvoor 2,50 per dagdeel uit te keren. Ik hou mij aan mn belofte...zij niet. Mogen zij dit zomaar stopzetten en ik heb toch al een contract getekend....moet dat nu opnieuw?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk als een stichting geen €2,50 kan/wil betalen gaat het wel heel erg slecht met ze. Dat nieuwe contract is dus alleen om van de €2,50-verplichting af te komen. Nou is het jouw afweging of je die contacten van de laatste jaren wilt verbreken of dat je je principes de overhand laat wegen. Je kan misschien ook voorstellen om de vergoeding weer in de stichting te doneren zodat iedereen er wat aan heeft...
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je het nieuwe contract niet wilt tekenen, dan kun je "ontslag" nemen. Het is een stichting, dus er wordt geen winst gemaakt.
Wanneer je een betaalde baan zou hebben zouden er mensen ontslagen worden omdat er geen geld is voor salaris.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Al is dit een principe kwestie, ik begrijp het niet. Heb van diverse kanten al eerder gehoord van €2,50 [per dagdeel] vergoeding en vraag me af hoe dit kan?
Ik heb jarenlang voor meerdere organisaties vrijwilligerswerk gedaan voor niets... (1) een chocoladeletter op 5 december en een cadeaubon bij vertrek (2) en ook een chocoladeletter en een cadeautje dat we na een "kerstfeestje" met lopend buffet aangeboden kregen met het betaalde personeel, en ook een cadeaubon bij vertrek (3). Moet ik hieruit begrijpen dat er zo weinig vrijwilligers zijn dat ze betaling nodig hebben?

Antwoorden (1)

Je mag contracten wijzigen en opzeggen, het is aan jou om ermee akkoord te gaan of niet.
Als jij geen nieuw contract wilt tekenen dan zeggen zij eenzijdig het huidige contract op, en dienen de voorwaarden die er in staan na te komen tot einde looptijd.

Dan heb je dus geen contract meer, en geen vrijwilligers werk meer.

Contracten duren nooit eeuwig, jij had ook de mogelijkheid om de € 2,50 van jou kant te willen verhogen, of te verlagen, dan is het aan de organisatie of ze daar wel of niet in meegaan.