Moeten mijn ouders meebetalen aan mijn kosten?

Hallo,

Ik ben nu 16 jaar, en vanwege mijn thuissituatie wil ik heel graag zelfstandig gaan wonen. Nu zou mijn psycholoog hier toestemming voor geven, maar heb ik nog een probleem: Hoe kan ik dit allemaal betalen? Ik heb een spaarrekening opgebouwd, en wil wel een bijbaan nemen, maar dat zal natuurlijk niet alle kosten dekken. Mijn ouders willen niet dat ik uit huis ga en willen daarom niks voor mij betalen, terwijl ze het zich makkelijk kunnen permitteren. Dus zijn zij verplicht om mij (een beetje) geld te geven zodat ik uit huis kan, of mogen ze het mij onmogelijk maken door mij geen geld te geven zodat ik wel thuis moet wonen.
Ps Ik wil geen geld voor luxe ofzo, maarja hoe zuinig ik ook leef en hoe klein mijn kamer ook is, het zal natuurlijk wel wat kosten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jouw psycholoog kan hier geen toestemming voor geven, want het ligt buiten zijn/haar bevoegdheden. Misschien bedoel je dat hij/zij het met je eens is dat het een goed idee zou zijn?
Erna55
8 jaar geleden
Ik ben ook verbaasd dat je zegt dat de psycholoog toestemming zal geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien kun je op een rustige manier met je ouders praten en tot een overeenstemming komen, zij betalen de huur van een goedkoop flatje en jij hebt/neemt een baan om de rest te financieren [verzekeringen/boodschappen/vervoer om maar wat te noemen]. Als je nog naar school gaat, zouden jullie kunnen afspreken dat de cijfers doorslag geven en na een [half-]jaar kijken of het allemaal gaat zoals iedereen het wil? Wat beter zou zijn is samen met een vriendin een flatje huren, gedeelde kosten = halve kosten en elkaar in de gaten houden is ook veiliger, ook een punt van je ouders natuurlijk... Denk hier eens rustig over na en pak een schrijfblok en maak lijstjes. De plus en de min lijst. Een opgave van de kosten. En je inkomen. Zorg ervoor dat je helemaal rustig bent, als je in gesprek gaat met je ouders, maar 'du moment' dat je voelt dat je boos wordt/geirriteerd, de anderen zeggen dat je de volgende keer verder gaat, maar nu weg moet en dan ook weggaan... niet naar je kamer, maar naar buiten en niet eerder terug komen voordat je boosheid weg is.
Castle
8 jaar geleden
Wettelijk gezien bepalen je ouders waar je woont. Als je een 'probleemjongere' bent dan nog zou je in het uiterste geval onder begeleid wonen vallen.
tinus1969
8 jaar geleden
@Fenkol, waarom is je thuissituatie eigenlijk onhoudbaar?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@uhmramon ik moet toestemming hebbenn van een psycholoog om voor mijn 18e het huis te verlaten... Maar mijn psycholoog vind het inderdaad ook een goed idee, ze begint er soms zelf over.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@castle ja ik val dus onder zelfstandig begeleid wonen, maar ik moet dan nogsteeds mijn eigen kosten dekken, ik kan niet zomaar zonder geld ergens gaan wonen, ook niet in dat traject.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 Ik heb al jaren lang veel ruzie en problemen met mijn vader. Hij heeft last van woedeaanvallen en heeft geen zelfbeheersing. Ook als hij afgekoeld is ziet hij niet wat hij fout doet. Hierdoor voel ik mij onveilig thuis, en sta ik steeds op scherp voor als er iets gaat gebeuren.
De relatie tussen mijn vader en mij is zo slecht dat we elkaar de dood toe wensen, en ik hoor mijn vader (bijna) dagelijks zeggen hoe verschrikkelijk ik ben en dat hij me haat. Dus voor mij lijkt het beter als ik uit huis ga wonen, ik heb al meerdere trajecten gehad bij psychologen, maar die zeggen ons niet verder te kunnen helpen.
tinus1969
8 jaar geleden
@fenkol; woon je in NL of BE?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 ik woon in NL, hoezo eigenlijk? hahaha
tinus1969
8 jaar geleden
Vanwege die zogenaamde toestemming van de psycholoog. In NL is ene psycholoog domweg niet degene die daar over gaat -sterker nog, een hulpverlener mag in NL geen medische verklaringen over patiënten aan derden geven -in BE mag dat vziw wel. (daarom zijn er in NL dan ook bedrijfsartsen; in BE doet je huisarts zulke ziekmeldingen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb me met een uitwonende beurs en twee bijbaantjes prima kunnen redden tijdens mijn studie in Nederland.
Het was geen vetpot, maar het is te doen.

Antwoorden (2)

Nee. Dat zijn ze niet. Ze hebben wel een zorgplicht voor je en dat doen ze. Je hebt een dak boven je hoofd. Dat jou de huidige situatie niet aanstaat is een tweede. Ik snap het maar je ouders zijn alles behalve verplicht om jouw verzoek tot zelfstandig wonen te realiseren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het voor jouw gezondheid het beste is om uit huis te gaan, dan blijven je ouders de zorgplicht houden. Dus zij dienen een deel van de kosten te betalen.
Nu lees ik in je vraag dat je al bij een psycholoog loopt. En ook die kosten dienen je ouders te betalen. Als het echt zo onhoudbaar is dan is het misschien ook tijd om iets minder vriendelijk te zijn tegen je ouders en melden dan jij geen andere uitweg zit dan uit huis te gaan. Zolang de huiselijke situatie niet is veranderd. Natuurlijk zal dan het argument komen dat elk probleem twee kanten heeft. Maar je vraagt niet voor honderd procent dat je ouders de huur betalen, maar jij betaal je deel en je ouders springen bij.
Je zult zeker in luxe en in inkomen achteruit gaan, maar dat is de prijs die betaalt om uit huis te gaan, maar als jij dat bereid bent te accepteren voor een beter huissituatie dan geeft dat ook wel wat aan.

En vergeet niet om ook aan te kloppen bij de gemeente, want zij kunnen met raad en misschien ook geld helpen. En als je heel streng moet zijn naar je ouders, helpen zij je wel met het innen van de ouderlijke bijdrage.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Je schrijft het mooi op, maar helaas werkt het niet (meer) zo. Jongeren tot 21 hebben geen recht op bijstand; ouders hebben gene plicht om zomaar te betalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jongeren hebben geen recht op bijstand. Maar wel recht op kinderbijslag en studiefinanciering. Indien de ouders bijdragen in het levensonderhoud en dus bijdragen in de kosten van ohderdak, kleding en eten. Dan gaat deze bijslagen en studiefinanciering naar de ouders. Maar indien de ouders dit niet doen, dan dienen zij deze bedragen terug te betalen. Wel is het zo dat een 16 jarige geen huurcontract mag teken, dus hij zal terecht komen in de jeugdopvang. Omdat al een psycholoog in beeld is en zal het of een uithuisplaatsing worden op verzoek van de jeugdige of een scheiding tussen de jeugdige en zijn ouders. Dit bedoel ik met streng zijn tegen over de ouders. Want uit het verhaal lees ik dat de ouders niet instemmen met het feit dat hun kind op zichzelf gaat worden. Dus zij zullen niet iets voor hun zoon gaan huren. De situatie gaat ook niet leuk worden voor de 16 jarige, want de vrijheid om te gaan en staan waar je wil is weg, want de 16 jarige is leerplichtig en in de jeugdzorg moet je overdag naar school. En meestal zijn de ouders daar wat soepeler in. En je komt zeer klein te wonen en alle luxe ben je kwijt. En je ouders zijn ook zeer boos, want zij zijn gedwongen via de rechter om elke maand te betalen voor de jeugdzorg. Kortom dit is een weg die je alleen in uiterste nood dient in te zetten.
Want de jeugdige dient weg te lopen van huis, zich te onttrekken aan de ouderlijke macht. En een scheiding aan te vragen tussen hemzelf en zijn ouders.
tinus1969
8 jaar geleden
@carsrac;een jongere heeft geen recht op kinderbijslag (dat recht hebben de OUDERS); het recht op stufi is behoorlijk uitgekleed.