Ben vaak in het buitenland voor mijn werk. Wat is een redelijke en belastingtechnisch een goede buitenlandvergoeding?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

Buitenland vergoeding wordt vaak geregeld in de CAO. Kijk die er dus op na! Verder heeft de Belastingdienst een
"Vrije vergoeding extraterritoriale werknemers: 30%-regeling"

Werkgeversinformatie luidt:
Als uw werknemer kosten maakt voor het uitoefenen van zijn dienstbetrekking, dan kunt u hem bepaalde kosten belastingvrij vergoeden.

Werknemers die naar een ander land worden uitgezonden of vanuit een ander land in Nederland komen werken, noemen we extraterritoriale werknemers. Als deze werknemers aan bepaalde voorwaarden voldoen, vallen zij onder een bijzondere kostenvergoedingsregeling: de 30%-regeling.

Deze regeling houdt in dat u 30% van het loon inclusief vergoeding mag verstrekken als vergoeding voor de extra kosten van het tijdelijke verblijf van uw werknemer in een ander land, of, als u een werknemer uit het buitenland aantrekt, voor zijn tijdelijk verblijf in Nederland. Deze vergoeding is onbelast.

Het gaat hierbij om 30% van het loon uit tegenwoordige dienstbetrekking, inclusief de vergoeding zelf. Deze vergoeding is onbelast.

Voorbeeld
De vergoeding wordt als volgt berekend:

Het loon exclusief de vergoeding bedraagt € 40.000. De vrije vergoeding van extraterritoriale kosten is dan maximaal 30/70 x € 40.000 = € 17.143.

Op de site is meer informatie te vinden, zie hieronder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ongeacht wat er nu zinvol is, hou er rekening mee dat in de (al dan niet nabije) toekomst de maximale vergoeding die je belastingvrij kunt ontvangen 1,5% van je bruto salaris zal zijn.
Dat is heel erg weinig...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zijn dat nieuwe plannen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"belastingvrij" dus je kunt wel degelijk meer ontvangen maar zal er dan belasting over betalen. Geen probleem, maar wel rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is een suggestief door emoties gestuurd antwoord.
Als ik in het buitenland werk, dan ontvang ik de werkelijke kosten voor hotels, eten, reizen etc.. Ik vind dat redelijk en verwacht daarnaast geen extra 'bonus' ter compensatie.

Dat is belastingtechnisch ook prima te verantwoorden, want als het goed is heb je overal bonnetjes van.

Ik ben hooguit een week in het buitenland en vind de kans die de werkgever biedt om mijn ervaring te verbreden, al 'vergoeding' genoeg.

Begrijp me goed, ik veroordeel het niet als je voor de niet genoten prive uren een compensatie wilt, maar vaak wordt dat in een eindejaarsbonus verwerkt en is niet direct aan één zakelijke trip te relateren. Ook een eindejaarsbonus is belastingtechnisch geen probleem.

Als ik de vraag niet goed begrepen heb, dan excuses en het verzoek om meer toelichting.
paulus811
14 jaar geleden
ongeveer 500 euro extra is het gemiddelde als ik het zo zie bij ons op de zaak