inwonende vriend die gevlucht is betaald geen huur toch word uitkering aangepast volgens kostendelersnorm klopt dit wel?

In november 2014 is een vriendin van mij in komen wonen per direct vanwege levensbedreigende situatie echter is pas per 8januari officieel de overschrijving in dit adres gebeurd.zij betaald geen kosten voor haar inwoning en wacht op een andere woning .nu krijgen we verschillende dingen te horen nml als ze voor 1 januari zich in had laten schrijven op dit adres dat ik nog in de overgangsregeling zou zitten t/m 1 juli nu dus niet.nu lees ik verschillende tegenstrijdige dingen nml:

Uitzonderingen kostendelersnorm
Niet alle huisgenoten tellen mee voor de kostendelersnorm. Uitgezonderd zijn:

jongeren tot 21 jaar;
kamerhuurders met een commercieel contract (en die een commerciële huurprijs betalen);
studenten die een opleiding volgen die recht kan geven op studiefinanciering of tegemoetkoming studiekosten;
studenten die een Beroeps Begeleidende Leerweg volgen (BBL-studenten).
Inkomsten en vermogen huisgenoten
Bij de kostendelersnorm tellen de inkomsten en het vermogen van andere huisgenoten niet mee voor het recht op bijstand. Dit is wel zo als u samenwoont met uw echtgenoot of een gezamelijke huishouding voert met iemand.

nu word ik in mijn huurtoeslag gekort en in mijn uitkering ik heb een uitkering via de participatiewet en de inwonende persoon van het uwv.

wij snappen er niks meer van we vragen al vanaf november hoe het zit, tegen ons werd gezegd maximaal 10 % van je inkomen word je gekort maar het zal wel 6% worden. en nu word ik ineens met 225 gekort

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
U krijgt vanaf 1 februari 2015 minder huurtoeslag. Dat is logisch omdat het inkomen van uw vriend(in) als medebewoner meetelt voor de huurtoeslag. Hij / zij wordt geacht een bijdrage te leveren aan de huishouding. Dat u dat niet doet, is uw beider beslissing. Heeft u inwonende kinderen jonger dan 18 jaar? Zo ja, ontving u vorig jaar de alleenstaande ouderkorting? Zonder deze informatie is er niet veel te zeggen of de korting met € 225 netto terecht is. Als u een kind heeft of kinderen zal het kindgebonden budget veel hoger geworden zijn. Dat kan € 300 tot € 400 per maand hoger uitkomen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
VS: je geeft veel informatie die niet relevant is voor je vraag (dat je vriendin moest vluchten, dat ze niet meebetaalt voor kost en inwoning, etc.), maar je vertelt niet de zaken die wél relevant zijn, zoals leeftijd van je vriendin, inkomsten etc. Ik begrijp dat wat er gebeurd is heel heftig is en dat je daar vol van bent, maar het maakt de vraag niet duidelijker. Ik maak er nu uit op dat deze vriendin blijkbaar inkomsten heeft (anders zou de huurtoeslag niet gekort worden) en dat dit blijkbaar geen Bijstand is, anders zou de totale uitkering omhoog gaan (100% van de Bijstandsnorm in plaats van 70%, ten opzichte van een daling naar 50% bij één medebewoner van 21 jaar of ouder) maar dat is een beetje tussen de regels door lezen. Belangrijk is of zij valt onder één van de door jouzelf al genoemde uitzonderingen, dus ze 21 jaar of ouder is, of dat ze studeert en studiefinanciering ontvangt of BBL-student is. Wat is precies de reden dat je die uitzonderingen zo nadrukkelijk post? Denken jullie dat zij van de kostendelersnorm uitgezonderd zou moeten worden? Zo ja: op welke gronden?

Antwoorden (1)

Het klopt dat je uitkering wordt aangepast.
Bij wijziging van de situatie na 1/1/2015 val je niet in de overgangsbepaling.
Er wordt nu dus uitgegaan van een meerpersoonshuishouden en daarmee wordt rekening gehouden in het bedrag wat jij ontvang, dat bedrag wordt dus lager