Mag je 50 euro met munten betalen van 2 en 1 euro?

ik wil iets kopen maar niet met briefjes, ik wil van men munten af kan ik dan 50 euro met 1-2 euromuntstukken betalen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Aan de antwoorden is te zien dat sommige reageerders het niet helemaal begrijpen. Als de winkelier het goed vindt, mag natuurlijk alles. Zelfs duizend euro in kleine muntjes. Het is natuurlijk wel gewenst om hem dit van tevoren te vragen. Een andere vraag is, of de winkelier alles moet accepteren. Het is in het verleden al vaak gebeurd dat iemand uit pesterij een openstaande rekening in kleine muntjes wilde betalen. Dit hoeft de winkelier niet te nemen. Vijftig munten is het maximum. Wanneer iemand met meer munten wil betalen, mag de winkelier dat weigeren en een andere betaling eisen.

Haha, natuurlijk mag dat. Geld is geld!

Ja dat kan de winkelier zal dat echt niet erg vinden.

Ja, dat mag. Tenzij het vals geld is, dan mag het niet.

Dat mogen ze niet weigeren, volgens mij. Sterker nog dat zullen ze alleen maar fijn vinden, want over het algemeen krijgen ze gemiddeld biljetten binnen en en geven ze kleingeld uit, dus moeten ze aan kleingeld komen via de bank, en dat is best kostbaar. Toegevoegd na 3 minuten: Blijkbaar mag een winkelier elk geld wijgeren helaas, maar nogmaals met munten zijn ze over het algemeen zeer blij :)

Bronnen:
http://www.geldenrecht.nl/artikel/2007-11-...

Ja, het mag, en ik denk dat veel winkeliers er juist erg blij mee zijn, want ze komen altijd munten van 1 en 2 euro tekort. Het wordt een andere zaak als je het wilt betalen met munten van 5 cent, dan zou ik me kunnen voorstellen dat een winkelier er niet zo blij mee is, hoewel ik niet weet of hij dat officieel mag weigeren.

Ze zullen je dankbaar zijn, het zijn gewilde munten in een winkel....en briefjes bij de bank inwisselen kost hun geld. Gewoon doen hoor, niets mis mee.

2 en 1 euro muntstukken zijn een wettig betaalmiddel. Waarschijnlijk willen ze juist liever die muntstukken i.p.v. een briefje van vijftig omdat ze die muntstukken als wisselgeld gebruiken.

ik weet nog dat een vriend van mij iets kocht van 70 euro, met alleen maar munt geld, duurde wel 10 minuten bij t afrekenen maar t mocht wel Dus: toegestaan!

Je "moet" ook rekening houden met het aantal munten in verhouding tot het bedrag. Dus bijvoorbeeld aankomen met 5 centen, voor 50 euro, is een ander verhaal dan 25 munten van 2. En daarnaast kan je ook nog even kijken of het druk is. Indien het rustig is zal de winkelier ook eerder denken: een klant is een klant. Je kan ook al stapeltjes maken van 10. De andere stapels zijn even hoog, waardoor de winkelier er maar 1 hoeft na te tellen (denk aan pokeren). Daarnaast kan je het ook van te voren even vragen. En je kan ook naar de bank (bijvoorbeeld bij de rabo), daar kan je muntgeld storten op je rekening. Vervolgens kan je gaan pinnen in een winkel.

Ja, als je 50 Euro wilt betalen met munten van 2 en 1 euro, dan zul je nooit meer dan 50 munten hebben en dan mag het wel. Een winkelier mag een betaling die bestaat uit meer dan 50 muntstukken weigeren. "Mag ik bepaalde munten of biljetten weigeren? De euromunten, evenals de eurobankbiljetten zijn de enige betaalmiddelen die de hoedanigheid hebben van een wettig betaalmiddel. U bent echter niet verplicht om voor één betaling meer dan 50 muntstukken aan te nemen. Voor bankbiljetten geldt dat niet." http://www.hbd.nl/pages/71/Betalingsverkeer/Betalen.html#slidercontent57

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100