Mag je 50 euro met munten betalen van 2 en 1 euro?

ik wil iets kopen maar niet met briefjes, ik wil van men munten af kan ik dan 50 euro met 1-2 euromuntstukken betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij zijn bijna alle antwoorden goed, maar zit toch iemand iedereen een min te geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als compensatie geef ik iedereen dus maar een + die een goed antwoord heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed idee, ik doe met je mee;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas doen de minnaars ook mee. Zullen wel van die rijke stinkerds zijn met alleen maar briefjes of kassieres
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd, wat een rare minnetjes allemaal.
Zouden dat chagrijnige winkelmedewerkers zijn die nu al op zien tegen het tellen van al die munten? Ik plus ook maar eventjes mee ter compensatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Annigje.....laten we allemaal plussen, hoop dat degenen die een + van ons hebben gehad wel allemaal meedoen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha iedereen zit te plussen tegen die akelige minners, heb ook meegedaan:) Goed bezig mensen:) Heb ook al een suggestie naar de admins gedaan, dat alleen de vraagsteller nog minduimpjes kan geven, zijn we mooi van dat getrol af (hopelijk) Toch zonde dat mooie en goed onderbouwde antwoorden met correcte feiten gemind wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite verlies je geen punten met die minnetjes maar vraag me wel af of je puntenwaardering niet zakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ trouwens een goede vraag ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik plus ook :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou het ook mogen met 5 centjes? xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snel iedereen antwoorden voor punten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb dit ook eens gedaan :-))
Er stonden alleen paar klanten achter me, het was ook nog een hoger bedrag.
Betaalde ook met al het andere kleingeld.
Keurig in rijtjes neergelegd.
Persoon achter de kassa telde gelijk mee.
Maar de rij begon wat te steunen.
De cassiere zag de humor er duidelijk van in en ging alles op z'n gemak natellen, fluisterde tegen mij: Buiten de winkel gaan ze de tijd toch ook staan te verkletsen met een buurvrouw.
:-)) :-)) :-))
Kristal
12 jaar geleden
Fiederieke, mijn antwoord is ook verwijderd, met dezelfde reden ;-)

Het beste antwoord

Aan de antwoorden is te zien dat sommige reageerders het niet helemaal begrijpen.

Als de winkelier het goed vindt, mag natuurlijk alles. Zelfs duizend euro in kleine muntjes. Het is natuurlijk wel gewenst om hem dit van tevoren te vragen.

Een andere vraag is, of de winkelier alles moet accepteren. Het is in het verleden al vaak gebeurd dat iemand uit pesterij een openstaande rekening in kleine muntjes wilde betalen. Dit hoeft de winkelier niet te nemen. Vijftig munten is het maximum. Wanneer iemand met meer munten wil betalen, mag de winkelier dat weigeren en een andere betaling eisen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Nou hehe, eindelijk iemand die niet meteen roept dat het moet want geld is geld. Het is veel genuanceerder zoals ik ook al in mijn antwoord aangeef.
De winkelier is niet verplicht het geld aan te nemen omdat het een wettig betaalmiddel is. Hij bepaalt zelf de regels.
En als hij strenge betaalregels hanteert heeft hij natuurlijk kans klanten kwijt te raken, maar dat is dan zijn risico. Fijn WillemII, +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het goede antwoord was al gegeven door C4th, zes dagen geleden. Maar het was intussen helemaal ondergesneeuwd door andere reacties, dus het moest weer even herhaald worden :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (10)

Haha, natuurlijk mag dat. Geld is geld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan de winkelier zal dat echt niet erg vinden.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tenzij je aankomt op een tijdstip waarop het erg druk is in de winkel, daar zou ik wel rekening mee houden.
ronron1212
12 jaar geleden
onzin zoveel tellen is dat niet. Geld is geld. terug geven kost ook tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zolang het geld niet vals is mogen ze het niet weigeren.....ze mogen je wel vragen van tevoren in zakjes te doen en te tellen.....1 euro's apart en 2 euro's appart.
Ja, dat mag.
Tenzij het vals geld is, dan mag het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mogen ze niet weigeren, volgens mij.
Sterker nog dat zullen ze alleen maar fijn vinden, want over het algemeen krijgen ze gemiddeld biljetten binnen en en geven ze kleingeld uit, dus moeten ze aan kleingeld komen via de bank, en dat is best kostbaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Blijkbaar mag een winkelier elk geld wijgeren helaas, maar nogmaals met munten zijn ze over het algemeen zeer blij :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het mag, en ik denk dat veel winkeliers er juist erg blij mee zijn, want ze komen altijd munten van 1 en 2 euro tekort.
Het wordt een andere zaak als je het wilt betalen met munten van 5 cent, dan zou ik me kunnen voorstellen dat een winkelier er niet zo blij mee is, hoewel ik niet weet of hij dat officieel mag weigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zelfs dat mag hij niet weigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus wel, zie de link hierboven.
Ze zullen je dankbaar zijn, het zijn gewilde munten in een winkel....en briefjes bij de bank inwisselen kost hun geld.
Gewoon doen hoor, niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 en 1 euro muntstukken zijn een wettig betaalmiddel. Waarschijnlijk willen ze juist liever die muntstukken i.p.v. een briefje van vijftig omdat ze die muntstukken als wisselgeld gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet nog dat een vriend van mij iets kocht van 70 euro, met alleen maar munt geld, duurde wel 10 minuten bij t afrekenen maar t mocht wel
Dus: toegestaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je "moet" ook rekening houden met het aantal munten in verhouding tot het bedrag.
Dus bijvoorbeeld aankomen met 5 centen, voor 50 euro, is een ander verhaal dan 25 munten van 2.

En daarnaast kan je ook nog even kijken of het druk is. Indien het rustig is zal de winkelier ook eerder denken: een klant is een klant.

Je kan ook al stapeltjes maken van 10. De andere stapels zijn even hoog, waardoor de winkelier er maar 1 hoeft na te tellen (denk aan pokeren).

Daarnaast kan je het ook van te voren even vragen.

En je kan ook naar de bank (bijvoorbeeld bij de rabo), daar kan je muntgeld storten op je rekening. Vervolgens kan je gaan pinnen in een winkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij betaalt niet met 25centen hij betaald met 2euro staat duidelijk in de titel!
Ja, als je 50 Euro wilt betalen met munten van 2 en 1 euro, dan zul je nooit meer dan 50 munten hebben en dan mag het wel.

Een winkelier mag een betaling die bestaat uit meer dan 50 muntstukken weigeren.

"Mag ik bepaalde munten of biljetten weigeren?
De euromunten, evenals de eurobankbiljetten zijn de enige betaalmiddelen die de hoedanigheid hebben van een wettig betaalmiddel. U bent echter niet verplicht om voor één betaling meer dan 50 muntstukken aan te nemen. Voor bankbiljetten geldt dat niet."

http://www.hbd.nl/pages/71/Betalingsverkeer/Betalen.html#slidercontent57
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, dat wist ik niet! Al zou ik dan als consument met mijn muntjes wel naar een andere winkel gaan als ze geweigerd geworden.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
''Voor bankbiljetten geldt dat niet." Iets van 500 euro in briefjes van 5 betalen LOL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ytje: Nog leuker, een nieuwe auto van zo'n 20.000 Euro betalen in briefjes van 5... (zijn maar 4000 briefjes) en dan zorgen dat de dealer de tel halverwege kwijt raakt!