Hoe laat je je nabestaanden achter zonder uitvaartkosten? Zie uitleg

Ik heb geen uitvaartverzekering, omdat o.a ik nog jong ben (25) en het maakt mij vrij weinig uit wat er met mijn lichaam gebeurd als ik dood ben.
Ik zal niet lang meer leven, de reden hiervoor is niet echt van belang.
Als ik nu nog effe snel een uitvaartverzekering af zou sluiten vergoed de verzekering niks.
Ook heb ik geen spaargeld.
Ik weet dat ik mijn lichaam ter beschikking kan stellen aan de wetenschap.
Maar gezien het feit dat er al teveel mensen zijn die voor deze weg kiezen nemen ze geen nieuwe aanmeldingen meer aan.
Dus vandaar de vraag, hoe ik mijn nabestaanden achter kan laten zonder uitvaartkosten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Theo15

Wat erg, dat je dat op deze leeftijd al mee moet maken, en wat dapper dat je toch zelf zoveel mogelijk dit zelf onder ogen wilt zien!!

Ik neem aan dat de tijd die je nog rest kort is, verzekeren heeft dus geen zin meer.
Ik zou proberen om zoveel mogelijk zelf te doen en te regelen.

Uitvaartondernemer is een beroep en die willen winst maken, is niet erg want ze moeten ook leven dat moet je dus accepteren, maar je moet er dus zo weinig mogelijk gebruik van maken

Schrijf zelf je uitvaart kaarten, kun je nu al doen, en leg een e-mail adressenbestand aan waar je nabestaanden kennis van hebben.
Verder is het de vraag wat je wilt, begraven of cremeren

cremeren is goedkoper, je kunt voor een goedkope kist kiezen, en aan je nabestaanden aangeven waar ze jou uit mogen strooien.
Als je zelf een plek kiest bos of andere plek die jij leuk vindt zitten daar ook geen kosten aan.

je kunt je nabestaanden en vrienden in een kroeg bijeen laten komen, daar iemand laten spreken en in stilte naar het crematorium gaan

sterkte de komende tijd…..........

Toegevoegd na 2 minuten:
een andere optie, is nu al je bezittingen weggeven, met name dierbare herinneringen foto's en dergelijke, en tegen je nabestaanden zeggen dat ze je erfenis niet moeten aanvaarden. dan draait gemeente op voor de kosten maar loop je risico dat ze ook niet bij uitvaart mogen zijn, maar dit weet ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals je je situatie omschrijft is er weinig hoop dat je nabestaanden volledig financieel gevrijwaard zullen blijven van jouw overlijden.

Feit is nl. dat iedereen in dit mooie Nederland wordt geacht voor zichzelf de nodige voorzorgsmaatregelen dient te treffen, zelfs voor vroegtijdig overlijden.
De sociale bodem die we vroeger hadden in dit land is al sinds jaren overboord gezet.
En schrijnend is dat de meerderheid van de kiezers daar ook voor gekozen heeft!

Dit houdt ondermeer in dat we in een verhaalsamenleving zijn terechtgekomen waarin wij onontkoombare kosten op elkaar gaan verhalen.

Het enige dat je kan doen om je nabestaanden zoveel mogelijk te vrijwaren is nu al zoveel mogelijk van je waardevolle bezittingen te verkopen en de opbrengst daarvan op een speciale bankrekening te zetten waarvan je een familielid machtigt om daar toegang tot te hebben en daarvan je begrafenis te betalen.

De overheid doet eigenlijk niets meer voor je en als zij dat moeten doen dan gaan zij vrolijk verhaal halen bij je directe familieleden. Wettelijk hebben zij daar alle recht en mogelijkheden toe.