Over welke periode wordt de WW berekend als je eerst een ziektewet-uitkering hebt gehad?

Op 25-12-2013 heb ik een ongeval gehad en daarbij een ernstig enkelfractuur opgelopen.

Vervolgens liep op 31-1-2014 mijn detacheringscontract af, en dit is helaas niet verlengd. Hierdoor ben ik vanaf 1-2-2014 in de Ziektewet terecht gekomen via het UWV.

Vanwege het herstel e.d. heb ik tot 25-1-2015 een Ziektewet-uitkering gehad. Vanaf 26-1-2015 zit ik in de WW. Inmiddels heb ik de eerste betalingen van het UWV ontvangen, waaronder ook de eerste volledige 4-weekse betaling. En dat viel eerlijk gezegd behoorlijk tegen t.o.v. de Ziektewet-uitkering. Op de eerste plaats wordt bij de WW, in tegenstelling tot de ZW, de vakantietoeslag (8%) ingehouden. En verder schijnt de loonheffing ook hoger te zijn in de WW.

Wat ik me nu afvroeg is, over welke periode de hoogte van mijn WW-uitkering wordt berekend? Over het afgelopen jaar (2014 dus), of over het laatste jaar dat ik werkzaam ben geweest?

M.a.w. over het (afgelopen) jaar dat ik in de Ziektewet zat en 70% van het berekende dagloon ontving? Of over het laatste jaar (2013) dat ik werkzaam ben geweest?

Ik hoop niet over 204, want dan wordt ik in feite dus 2 keer gekort, t.w. eerst via de ziektewet en vervolgens daarover heen nog eens via de WW?

Voor de volledigheid, ik ben inmiddels gelukkig helemaal hersteld van mijn enkelfractuur en heb een onafgebroken arbeidsverleden van meer dan 25 jaar.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Beste Jakeman,

Wat rot dat je contract niet verlengd is tijdens je ziekte.

Voor je in de WW kwam, ontving je een Ziektewet-uitkering. Je wilt weten hoe de hoogte van je WW-uitkering berekend is.

Wanneer je vanuit de Ziektewet in de WW terecht komt, wordt normaal gesproken het dagloon van de Ziektewet overgenomen. Dit is een gemiddelde van je salaris vóór je ziek werd. De WW betaalt de eerste twee maanden 75% en daarna 70% van het dagloon.

Omdat de Ziektewet 70% betaalde, zou je bruto WW niet lager uit mogen vallen dan de Ziektewet. Behalve dan het stukje vakantiegeld. Bij de WW wordt dit gereserveerd om in mei uitbetaald te worden. Omdat het vakantiegeld bij de Ziektewet al bij de betalingen in zit, is die betaling meestal hoger dan die van de WW.

Je geeft zelf al aan dat de loonheffing hoger is bij de WW. Dit komt omdat de WW de arbeidskorting niet toepast. De Ziektewet heeft dat wel gedaan. Toepassen van de arbeidskorting zorgt voor een hogere netto uitkering.

Als ik het zo lees, verschilt je WW-betaling behoorlijk van die van de Ziektewet en twijfel je of de WW wel juist is vastgesteld. Via dit forum kan ik je gegevens niet inzien. Als je duidelijkheid wilt over de berekening van de betaling, kun je het beste even bellen met UWV Telefoon op 0900-9294. Dan kijkt één van mijn collega’s het voor je na.

Actuele informatie over de berekening van je WW-uitkering vind je hier: http://bit.ly/1FqpImn

Met vriendelijke groet,

Ellen
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare