Kan je als 16 of 17-jarige teveel verdienen?

Bijvoorbeeld: Een 16 jarige jongen heeft in de vakantie circa 50-60 uur per week gewerkt. Met die uren kwam hij in de vakantie hoger uit dan 1250euro. Omdat de jongen nog minderjarig is, betaalt hij weinig of geen belasting over zijn inkomen. (Toch?) Tevens is het zo dat je dan die belasting kan terugvragen door Belastingaangifte te doen. Maar nu het probleem. Als hij die aangifte gaat doen, zal hij dan geld moeten teruggeven. Op welke manier dan en wat is de reden daarvan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Je gaat van een verkeerde aanname uit; namelijk dat minderjarigen minder/geen belasting betalen over hun inkomen uit loondienst.
Wanneer een minderjarige in loondienst werkt, is leeftijd niet relevant voor het heffen van inkomstenbelasting.
Als er bij de uitbetaling van het salaris te weinig belasting is geheven wordt dit op een later moment alsnog door de fiscus gedaan.

Het omgekeerde is ook waar:
Als er bij de uitbetaling van het salaris teveel belasting is geheven, kan dit op een later moment via de fiscus (aangifte inkomstenbelasting) teruggevorderd worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niets van dit alles.
Als je minderjarig bent betaal je net zoveel belasting als volwassene.
Er zijn wel verschillende belastingschijven, met hogere belasting bij een hoog inkomen.
Maar met 1250 euro zit je in de eerste schijf, totaal (ca) 33% belasting.
Van het bedrag aan belasting hoef je een paar duizend niet te betalen.
Dat betekent dat als je heel weinig inkomen hebt, en dus dat die 33% een laag bedrag is, dat je die dan niet hoeft te betalen. Dat geldt dus voor elke leeftijd.
Het lastige is (in jou geval met wisselende uren), dat je werkgever moet proberen in te schatten hoeveel je totaal in een jaar zult verdienen, en dus hoeveel hij aan de belasting af zal dragen.
Als hij een te hoge schatting maakt kan het zijn dat je belasting terug krijgt.
Maakt hij een te lage schatting, dan moet je misschien belasting bijbetalen.
Dat kun je dus pas aan het end van het jaar berekenen. Niet eerder.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En hoe kan ik zelf achter komen of ik teveel of te weinig belasting heb afgegeven (mijn werkgever in dit geval)?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door de belastingaangifte in te vullen.
Het aangifteprogramma berekent dan wat je te veel/te weinig hebt afgedragen.
fisbel
9 jaar geleden
@MrPandaBeer:
Volgende week is de Vooringevulde Aangifte 2014 beschikbaar. Met Digid te downloaden. De jaaropgave(n) en de persoonlijke gegevens staan al ingevuld. U ziet per direct wat uw teruggaaf is c.q. wat u moet betalen (dit laatste niet waarschijnlijk) Voor de kinderbijslag kan het inkomen van een 16- of 17-jarige invloed hebben op de kinderbijslag. Als de verdiensten te hoog zijn kan (in dat kwartaal) de kinderbijslag verloren gaan. Informatie van de Sociale Verzekeringsbank:
Uw kind mag niet meer dan € 1.266 netto per kwartaal bijverdienen. Als uw kind € 1.266 netto of meer verdient vervalt voor dat kwartaal de kinderbijslag. Tijdens de zomervakantie mag uw kind met vakantiewerk € 1.300 extra bijverdienen. Lees:
https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/levensloop/hoeveel_bijverdienen/ @Reddy:
Even bijpraten:
Belastingpercentage 1e schijf was t/m 2012 – 33% of 33,1% In 2013 is dit percentage verhoogd naar 37%. Voor 2014: 36.25% Voor 2015: 36,5% Van een bedrag aan belasting hoef je een paar duizend niet te betalen / Preciezer: Over de eerste € 6200 inkomen uit werk hoeft door de heffingskortingen van totaal € 2216 geen belasting te worden betaald. (jaar 2014)