Mag ik niets bijverdienen met een wajong na 2010?

Hallo,

De rekenhulp van de website van het UWV is mij een beetje onduidelijk. Als ik de rekenhulp voor de oude wajong (voor 2010) gebruik, mag ik tot een bepaald bedrag "extra" verdienen zonder dat mijn huidige bruto uitkering wordt gekort.

Wanneer ik dit zelfde bereken met de rekenhulp voor de nieuwe wajong (na 2010), word ik, bij welk bedrag dan ook, gekort op mijn uitkering en kom ik dus nooit hoger dan het bedrag wat ik nu al ontvang. Dit snap ik niet? Ik snap natuurlijk dat als je veel gaat verdienen dat je gekort wordt, lijkt me niet meer dan logisch, maar je moet toch je inkomen zelf tot op zekere hoogte kunnen aanvullen zodat je boven de 75% komt om wat meer over te houden per maand?? Dit werken ze met de nieuwe wajong dus tegen? Weet iemand hier een duidelijk antwoord op waarom dat zo is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

De rekenmodule van het UWV is gemakkelijk in te vullen. Eerst kiezen: oude of nieuwe Wajong. U kiest voor: nieuwe Wajong.

De algemene informatie (nieuwe Wajong) van het UWV is als volgt:
Als u gaat werken, vullen wij uw loon aan tot 75% van het minimum(jeugd)loon. Maar uw totale inkomsten kunnen nog verder omhoog. Hoe meer u zelf verdient, hoe meer u meestal overhoudt. De uitkering kan uw inkomsten maximaal aanvullen tot 100% van het minimum(jeugd)loon.

Het minimum (jeugd)loon is € 1501,84 bruto.
De bruto Wajonguitkering voor 23 en ouder is € 1126,38. Dit betekent dat Wajongers met een inkomen uit werk tot zo'n € 300 bruto per maand geen hogere uitkering krijgen. De Wajonguitkering blijft € 1126,38. Dat is 75% van het minimumloon.

Bij een hoger inkomen dan € 300 wordt het totale inkomen hoger. Als er € 500 inkomen uit werk is, wordt de Wajonguitkering € 100 hoger. En bij een inkomen uit werk van ruim € 1000 per maand is het inkomen € 1501,84 totaal. Als er € 1501,84 bruto inkomen is, is er geen aanvulling meer van het UWV. Door de rekenmodule te gebruiken kan vrij nauwkeurig het bruto inkomen worden bepaald. En ook hoeveel extra het inkomen uit werk oplevert.
fisbel