wanneer gebruik ik welke transferprijs? (interne verrekenprijs)?

Ik ben bezig met een hoofdstuk transferpricing. Het is mij niet duidelijk wanneer ik nou welke transferprijs gebruik. Dat schijnt ook te maken te hebben met wel of geen overcapaciteit.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Het begrip at - arm's lenght -is bij de keuze van belang. De OESO heeft geen vast richtlijnen opgesteld voor wat betreft een methode. Afhankelijk van de feiten kun je kiezen uit:
- comparable uncontrolled pricemethode (CUP)
- resale price methode
- costplus methode
of
- profit split methode
- transaction / marge methode
De eerste methode: CUP methode is meest betrouwbaar, die gaat uit van prijzen bij "normale" transacties (waar wel onderscheid gemaakt kan worden tussen interne en externe transacties). De tweede methode gaat uit van mogelijke brutowinst, costplus spreekt voor zich, de andere twee: Kan ik zo niet zeggen.

Volgens mij speelt overcapaciteit niet direct een rol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Dit is het antwoord op de vraag?
dit wordt gevraag
Het is mij niet duidelijk wanneer ik nou welke transferprijs gebruik. Dus wanneer wat
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is afhankelijk van het soort transactie. Daar staat niets van in de vraag. Maar bijvoorbeeld: de CUP methode gebruik je als er ook normale marktprijzen voor jouw product zijn. Dus als soortgelijke producten door anderen verkocht worden. Als dat niet zo is zou je, op basis een inschatting van de verkoopmarkt een brutowinstopslag kunnen schatten. Dat is zonder vergelijkingsmateriaal niet eenvoudig. De costplus methode: je hebt geen inzicht in verkoopprijzen die anderen hanteren. Je begint met de kale inkoop- of vervaardingsprijs en daar ga je de directe kosten aan toerekenen plus een opslag voor vaste kosten. Maar zoals gezegd: je moet dat zelf kiezen op basis van het product, of het product ook door derden wordt verkocht of eigen kostprijscalculatie.